Gå til innhold

Test: BenQ-Siemens EF81


Anbefalte innlegg

Må si jeg ble litt overrasket av denne testen. hmm.. trodde den skulle få bedre kritikk enn dette... :hmm:  hmmmmm....

6110093[/snapback]

 

Om menyene faktisk er så trege, så er det jo fortjent i mine øyne, personlig fatter jeg ikke hvordan telefoner der en så viktig funksjon er så hemmet kan få toppkarakterer, menyen er en vesentlig del av telefonen, man bruker veldig ofte.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De færreste opplever EF81 som treg da. Avhenger av theme og hva man har på minnekortet. En vanlig bruker vil aldri ha noe slikt problem. Derfor er det synd at Amobil legger mer vekt på personlige meninger enn fornøyde brukere på en slik typisk mobil som ikke er ment å være noen topp-modell, men er perfekt for de fleste. Det er ille at denne testen er publisert på VG, de burde i allefall ha endret den noe, rettet den mer mot normale VG-lesere i stedet for tekno-frelste Amobil-brukere og justert karakter deretter :)

 

Blir spennende å se fremover, om det virkelig er det gamle Siemens-hatet som henger igjen hos Amobil eller om dette bare var en engangs-glipp. Kommer ikke særlig bedre mobiler enn EF81 dette året, så bør bli lite 5'ere og 6'ere å se...

Lenke til kommentar
De færreste opplever EF81 som treg da. Avhenger av theme og hva man har på minnekortet. En vanlig bruker vil aldri ha noe slikt problem. Derfor er det synd at Amobil legger mer vekt på personlige meninger enn fornøyde brukere på en slik typisk mobil som ikke er ment å være noen topp-modell, men er perfekt for de fleste. Det er ille at denne testen er publisert på VG, de burde i allefall ha endret den noe, rettet den mer mot normale VG-lesere i stedet for tekno-frelste Amobil-brukere og justert karakter deretter :)

 

Blir spennende å se fremover, om det virkelig er det gamle Siemens-hatet som henger igjen hos Amobil eller om dette bare var en engangs-glipp. Kommer ikke særlig bedre mobiler enn EF81 dette året, så bør bli lite 5'ere og 6'ere å se...

6121203[/snapback]

Jeg vet ikke helt, personlig har jeg en meget enkel mobil, og er langt ifra noen "mobil-geek", og de siemens-telefonene jeg har prøvd har vært en lidelse å bruke pga de trege menyene. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor man skal godta at en så vesentlig ting som en meny er treg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har nå en ef 81,og det som amobil sier stemmer ikke overens med den jeg har ,ergo må amobil ha fått en defekt modell eller at amobil er i mot siemens!

Jeg har meget god greie på mobil,kjøper mange nye mobiler hvert år!

Har testet det meste som er av mobiler.Håper ikke at amobils testere er så dum at de gir en siemens mobil dårlige skussmål,fordi at de ikke liker den!

Lenke til kommentar
Jeg har nå en ef 81,og det som amobil sier stemmer ikke overens med den jeg har ,ergo må amobil ha fått en defekt modell eller at amobil er i mot siemens!

Jeg har meget god greie på mobil,kjøper mange nye mobiler hvert år!

Har testet det meste som er av mobiler.Håper ikke at amobils testere er så dum at de gir en siemens mobil dårlige skussmål,fordi at de ikke liker den!

6123965[/snapback]

Er det ikke nettopp det som skal vurderes? Om man liker mobilen eller ikke? Om man liker den eller ikke er gjerne avgjort av hvordan mobilen er. Det er mulig at amobil sin modell har vært en defekt en, men de har da tydeligvis noe å kritisere den for.

 

Får håpe de får en fungerende modell og kan oppdatere testen på de nødvendige områdene.

Lenke til kommentar

De du testet, sjekket du hvilken fw det var på disse, SVN 22 eller SVN 23?

 

Det virker som SVN 23 er den fw som har mest problemer. Min har den, og tenkte å svippe innom Zodiac i dag..

 

Eller, kan oppdateringen foretaes manuellt?

Lenke til kommentar
Jeg har nå en ef 81,og det som amobil sier stemmer ikke overens med den jeg har ,ergo må amobil ha fått en defekt modell eller at amobil er i mot siemens!

Jeg har meget god greie på mobil,kjøper mange nye mobiler hvert år!

Har testet det meste som er av mobiler.Håper ikke at amobils testere er så dum at de gir en siemens mobil dårlige skussmål,fordi at de ikke liker den!

6123965[/snapback]

Er det ikke nettopp det som skal vurderes? Om man liker mobilen eller ikke? Om man liker den eller ikke er gjerne avgjort av hvordan mobilen er. Det er mulig at amobil sin modell har vært en defekt en, men de har da tydeligvis noe å kritisere den for.

 

Får håpe de får en fungerende modell og kan oppdatere testen på de nødvendige områdene.

6123989[/snapback]

 

De som tester mobiler,eller andre saker kan ikke la sin personlige smak avgjøre testen,om du ikke liker siemens så vil du automatisk finne masse drit,nettopp fordi at du ikke liker nettopp siemens,feks.alle testere bør forholde seg 100 prosent.nøytral,upartisk,det nytter ikke å la sin personlige smak avgjøre testen

Lenke til kommentar
Tja, nå sier de også at den har turbo-hastighet i forhold til N70 da :D

Og, er endel N70-brukere her på forumet som sier at de ikke opplever den som treg :)

6124784[/snapback]

 

Hverken at en annen telefon er tregere, eller at enkelte folk ikke lar seg plage av det (noen synes jo en PC-speaker til 50 kroner har helt suveren lyd også, eller at koss porta pro har den beste lyden høretelefoner kan ha) forsvarer jo at denne telefonen er treg.

 

Så jeg spør igjen, hva er problemet med at man trekker (endel), når en så vesentlig funksjon som menyene er treg?

 

AtW

Lenke til kommentar
* Det spiller ingen rolle om det er minnekort i telefonen eller ikke når man starter den. Det tar ikke lenger tid selv om det er minnekort. Har testet 512MB og 1 Gb, både tomme og fulle kort.

 

Dette er et problem om kortet er fullt av musikk, og er ikke unikt for EF81. Det samme skjer med SXG75.

 

 

* Lyden i høyttaleren er klar og god. Jeg hører motparten veldig godt, selv når jeg går ute på gaten i sterkt traffikerte områder (Trondheim sentrum)

Dette har vi ikke påpekt som noe problem heller?

 

* Jeg får helt fint opp avsenders navn på SMS, uavhengig av om det er +47 eller ikke i telefonboken.

Og ikke dette heller.

 

* MP3-spilleren fungerer helt fint og det er over standard lyd i det medfølgende headsettet. Riktignok ville den ikke vise filer som hadde veldig langt filnavn eller "rare" tegn i filnavnet. Antar at dette blir fikset i nyere SW.

Vi har påpekt at det er god lyd i mp3-spilleren. Problemet ligger i at selve avspillerapplikasjonen er lite gjennomtenkt. For eksempel ved at du ikke kan skifte spor når telefonen er lukket.

 

Alt i alt skjønner jeg ikke at ikke Amobil.no sin tester ikke ba om å få prøve et eksemplar til av telefonen. Det er helt klart noe galt med den de har brukt og jeg trodde at Amobil's testere var litt mer våkne enn som så.

6117522[/snapback]

 

Vi har forsøkt et annet eksemplar av telefonen. Vi syns begge to var omtrent like trege.

 

Når det gjelder spørsmål om firmware-versjon, så bruker telefonen vi har testet FW22.

Lenke til kommentar
ATWindsor: menyene er ikke trege, det er vel filsystemet det er snakk om.

Trege menyer er dritt ja, vi husker jo legendarisk trege t610 8som forresten fikk 6'er av Amobil selv med meny-treghet ;) )

6125145[/snapback]

 

Hva som er den bakenforliggende årsaken er jo ikke så interessant for brukeren, poenget er at det er tregt å navigere seg rundt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Sitter selv med en EF81. Jeg må nok også støtte meg til de som stiller seg litt uforstående til konklusjonen av denne testen. Synes den har blitt straffet hardt for de 'feil' eller 'mangler' testeren mener denne har. Okay. Ingen telefon er vel helt uten feil eller mangler. Men jeg har også en viss telefon fra Nokia som fikk terningskast 6 her for en liten stund siden. Liker den godt. Men at den får 6 og EF81 får 4 er utenfor min fatteevne. Bruker begge 2 daglig. En jobb telefon og en privat. Men alt dette er mine personlige meninger. Håper ikke folk er blitt skremt av denne testen. Andre som har testet denne telefonen gir den terningskast 5 og 6. Da ville jeg tru at den ligger på sånn ca en sterk 5'er eller en svak 6'er. Jaja.. Bra at fok har meninger.. hehe.. Hvis ikke hadde det blitt stille på diskusjonsforumet.. :)

Lenke til kommentar
Dette er et problem om kortet er fullt av musikk, og er ikke unikt for EF81. Det samme skjer med SXG75.

 

Da får du skrive det, og ikke at det tar 10 minutter å starte opp telefonen med minnekort i. Jeg klarer forøvrig ikke å reprodusere feilen, selv med helt stappfullt minnekort.

 

Dette har vi ikke påpekt som noe problem heller? (lydproblem)

 

Nei, men andre har påpekt det i EF81-tråden og dermed hører det hjemme å si fra.

 

Og ikke dette heller. (Navn på SMS)

 

Nei, men andre har påpekt det i EF81-tråden og dermed hører det hjemme å si fra.

 

Vi har påpekt at det er god lyd i mp3-spilleren. Problemet ligger i at selve avspillerapplikasjonen er lite gjennomtenkt. For eksempel ved at du ikke kan skifte spor når telefonen er lukket.

 

Da kan du ikke ha prøvet så veldig lenge. Sett musikken på pause, så blir volumknappene gjort om til skip-knapper. Dette fant jeg ut første gang jeg prøvde musikkspilleren.

 

Vi har forsøkt et annet eksemplar av telefonen. Vi syns begge to var omtrent like trege.

Når det gjelder spørsmål om firmware-versjon, så bruker telefonen vi har testet  FW22.

6124857[/snapback]

 

Det er FW22 på alle jeg har testet også - og kun én av dem er treg. Jeg står fast ved min påstand om at dere har fått tak i ett eller flere eksemplarer med feil på. Dette er selvfølgelig kritikkverdig overfor BQS, men det er en helt annen sak.

 

-snubbel

Lenke til kommentar

Virker ikke som det blir tatt hensyn til at dette er en ekstremt tynn mobil bygget i materialer Nokia aldri kunne drømt om å bruke uten å tidoble prisen og stemple den med Vertu. Å sammenligne den med den buggy plastskramlekassen 6280 blir litt feil når 6280 nesten er dobbelt så tykk og ti ganger så stygg. I tillegg mener de skjermen til 6280 er like god. Har holdt EF81 og 6280 side ved side med nøyaktig det samme bildet på skjermene, og skjermen på EF81 er definitivt hakket bedre.

 

Sett i forhold til klasse og målgruppe burde den være en sterk femmer på terningen.

 

Men men :)

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

"Alt i alt kan vi trygt konstatere at EF81 er en av de best sammenskrudde telefonene du får tak i. Det finnes ikke antydning til slark i telefonens kropp eller taster. Dette er bokstavlig talt ett hundre prosent knirkefritt, og vi har ikke én eneste ting å utsette." Så får mobilen en 4er på design og byggekvalitet... Det skal jo være minimum 5 for amobil sier jo selv at de ikke har en ting å utsette...Det virker som om de har noe imot Siemens fra før...Det er så synnsykt synd for denne mobiln er jo mye bedre enn e 3`er, den fortjener en 4, minst...Skjermen er off the hook, kameraet er bra, mp3 spillern gir høy lyd, 3G, minnekort og drit rå, og alt dette får en 3er, det blir helt feil...Tregheten går an å fikse me FW, + at dere har nok testen en som er mindre bra enn den "vanlige" ef81....Som de andre sier skal dere jo ikke gi mindre terningskast når man kan fikse det i fremtiden med oppdateringer....

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...