Gå til innhold

Hvordan starte firma ?


Anbefalte innlegg

De under 18 er umyndige og kan etter vergemålsloven §2 ikke råde over egne midler eller inngå bindende avtaler.

 

ellers er jo §32 og §33 interessant å se på:

 

§ 32. Har en mindreårig fylt 15 år, og har han tatt tjeneste eller annet arbeid som han kan forsørge seg med, kan han også si opp avtalen og ta liknende tjeneste eller annet arbeid.

 

      Vergen kan med rimelig varsel til den annen part heve enhver arbeidsavtale inngått av eller for en mindreårig over 15 år, såframt han finner at hensynet til den mindreåriges oppfostring eller velferd krever det.

 

§ 33. En mindreårig rår selv over midler som han har tjent ved egen virksomhet efter det fylte 15de år, eller som vergen eller nogen annen har latt ham få til egen rådighet.

 

      Vergen kan ta fra ham rådigheten dersom hensynet til den mindreåriges tarv krever det. Er den mindreårige over 15 år og sørger for seg selv, trengs samtykke fra overformynderiet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Litt offtopic: Var det ikke nettopp en artikkel på VG.no der det stod at en liten gutt hadde blitt påkjørt og drept av en lastebil, mens han kjørte med en pocketbike? Det stod også at pocketbikes var ulovlig å eie/kjøre, men ikke ulovlig å selge såvidt jeg har fortstått.

 

Dårlig med negativ fokus på produktet du forsøker å selge

6595181[/snapback]

 

Ja jeg leste det jeg også. Ikke så bra :no:

Men det er lovlig å selge, kjøre på bane og avlukkede veier.

Tror ikke det blir mindre salg etter ulykken som sjekke.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...
Litt offtopic: Var det ikke nettopp en artikkel på VG.no der det stod at en liten gutt hadde blitt påkjørt og drept av en lastebil, mens han kjørte med en pocketbike? Det stod også at pocketbikes var ulovlig å eie/kjøre, men ikke ulovlig å selge såvidt jeg har fortstått.

 

Dårlig med negativ fokus på produktet du forsøker å selge

6595181[/snapback]

 

Ja jeg leste det jeg også. Ikke så bra :no:

Men det er lovlig å selge, kjøre på bane og avlukkede veier.

Tror ikke det blir mindre salg etter ulykken som sjekke.

6596461[/snapback]

Pocket bike er ulovlig på bane og avlukkede veier også. Kort og godt, du har lov til å eie den, å det er vel det. Selge å kjøpe også forsåvidt. Hehe. :whistle:

 

Ville gjort litt mer research før jeg begynte å importere noe om jeg var deg. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
  • 1 år senere...

Jeg har lenge gått med ønske og starte nettbutikk men er mye jeg lurer på. Som jeg håper noen her kan svare på.

 

Når gjelder og registrere meg den del er greit men det jeg lurer på er når du har registrert en bedrift jeg skal kun selge fra nett. Så varene jeg ønsker og selge skal tilpasses nettsiden så siden kan ikke lages før jeg vet litt om hva jeg kan tilby.

 

Det jeg vil er og selge fra lager dvs "Fjern lager" så da lurer jeg på hvordan tar jeg kontakt med importører i norge og utlandet hvis jeg vil selge fra fjernlager.

 

Må jeg registrer bedriften (enkeltmans fortak) før jeg tar kontakt evt hvordan tar du kontakt med importører. Fins det eksempler på brev du kan sende. ?

 

Håper noen kan svare meg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

 

Ja jeg leste det jeg også. Ikke så bra :no:

Men det er lovlig å selge, kjøre på bane og avlukkede veier.

Tror ikke det blir mindre salg etter ulykken som sjekke.

 

 

hvordan gikk firmaet ditt radi? var interssant å lese gjennom denne tråden ^^

 

 

og til deg aphadeec,

 

tror ikke du må registrere bedriften for å ta kontakt med importører men jeg ville ha gjort det i tilfellet og det kan hjelpe på prosessen. nå er jeg ikke helt inni denne import verdenen dessverre så kan ikke lover å slikt. Men hva slags produkter var det du tenkte å selge? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...