Gå til innhold

Har jeg krav på ny telefon?


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en ny telefon for 2 år siden. Nå begynte den å streike, den ville ikke slå seg på og jeg dro til expert hvor jeg hadde kjøpt den. Han bak kassen sier at garantien er utgått, og det blir en reklamasjonssak. Han sier at den vil bli forsøkt reparert, men at det kan ta noen uker siden det er reklamasjon, og jeg får ikke lånetelefon(han fyren tenker vel at jeg ikke har stor bruk fordet siden jeg kun er 13 år, men det har jeg).

 

Har jeg krav på ny telefon, eller bare få den reparert, og om den ikke kan repareres har jeg vel i hvertfall krav på ny telefon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøpte meg en ny telefon for 2 år siden. Nå begynte den å streike, den ville ikke slå seg på og jeg dro til expert hvor jeg hadde kjøpt den. Han bak kassen sier at garantien er utgått, og det blir en reklamasjonssak. Han sier at den vil bli forsøkt reparert, men at det kan ta noen uker siden det er reklamasjon, og jeg får ikke lånetelefon(han fyren tenker vel at jeg ikke har stor bruk fordet siden jeg kun er 13 år, men det har jeg).

 

Har jeg krav på ny telefon, eller bare få den reparert, og om den ikke kan repareres har jeg vel i hvertfall krav på ny telefon?

6102805[/snapback]

 

kan den ikke repareres vil du kunne kreve omlevering/heving avhengig av hva som er mulig. 2 år siden gir 2004? da har du krav på lånetelefon, så lenge dette er et behov som står rimelig etc. I din sak skal de ikke ha så mye å si.

 

De kan heller ikke si at reperasjon vil ta noen uker. (dette med utgangspunkt i tolkning at noen uker er x>3 uker /altså mer enn 3 uker). den skal repares innen rimelig tid.

 

Kan den repareres så har du ikke krav på annet enn fri utbedring.

Lenke til kommentar

Du har ingen andre krav akkurat nå enn hva som er gjort.

 

De skal forsøke å reparere den.

 

Spm er hvor mye tid og energi du gidder å legge i en 2 år gammel mobil. Mye har skjedd på to år.

 

Du har ikke krav på en ny og bedre mobil om det var noe sånt du tenkte på.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Jeg vil tippe at denne mobilen har vært utsatt for fukt, noe som vel egentlig ikke går under garanti eller reklamasjon. Og for at den da skal bli reparert må du nok ut med noen hundre kroner.

 

Men hvis noen mener fukt skader går under reklamasjon så vil jeg gjerne ha link til lov bestemmelser eller annet snask jeg kan bruke til å kreve penge tilbake fra spaceworld :p

Lenke til kommentar
Jeg vil tippe at denne mobilen har vært utsatt for fukt, noe som vel egentlig ikke går under garanti eller reklamasjon. Og for at den da skal bli reparert må du nok ut med noen hundre kroner.

 

Men hvis noen mener fukt skader går under reklamasjon så vil jeg gjerne ha link til lov bestemmelser eller annet snask jeg kan bruke til å kreve penge tilbake fra spaceworld :p

6110908[/snapback]

 

Og hvem sa det var fuktskader?

Lenke til kommentar

Du har faktisk krav på lånetelefon innen 7 dager av samme kaliber,men butikken skal ikke lide noe økonomisk tap ved eventuel lånetelefon så sjansen for at du får en relativ gammel låne mobil er selvsagt tilstede.

 

Om telefonen din har vært inne til service tidligere er det en klar fordel at disse servicepapirerene vedlegges ved en eventul reklamasjon.

 

At en reklamasjon skal ta 3 uker er fullstending uhørt,visst expert gjør jobben sin riktig så får de svar på reklamasjon saken innen 3-5 dager,men det er mye papirarbeid med en slik sak og er av den grunn ikke en ting som blir prioritert av butikker.

Endret av dajjan
Lenke til kommentar
Og hvem sa det var fuktskader?

6110932[/snapback]

Det var verkstedet det, ikke har jeg noen grunn til å betvile deres funn heller. Stavanger er en fuktig by, Kirkenes var en kald plass, og i militæret går man mye inn og ut av telt osv. Så at det var fuktskader i telefonen kan jeg godt tro.

 

Forøvrig var feilen i mitt tilfelle at batteriet på PCBen hadde irret slik at informasjonen om klokke osv holdt seg ikke når jeg tok ut batteriet for å skifte minnekort.

 

EDIT: Eller bomma jeg helt på spm ditt?

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
Jeg vil tippe at denne mobilen har vært utsatt for fukt, noe som vel egentlig ikke går under garanti eller reklamasjon. Og for at den da skal bli reparert må du nok ut med noen hundre kroner.

 

Men hvis noen mener fukt skader går under reklamasjon så vil jeg gjerne ha link til lov bestemmelser eller annet snask jeg kan bruke til å kreve penge tilbake fra spaceworld :p

6110908[/snapback]

 

litt skivebom. Foreligger ikke noe i tråden som sier noe om fuktskade. Uansett; skal han betale for en undersøkelse så skal det være opplyst.

Forresten har ingen sagt noe om at fukt dekkes i denne tråden, så hvor du har det fra er litt over min fatteevne..

 

Du har faktisk krav på lånetelefon innen 7 dager av samme kaliber,men butikken skal ikke lide noe økonomisk tap ved eventuel lånetelefon så sjansen for at du får en relativ gammel låne mobil er selvsagt tilstede.

 

Om telefonen din har vært inne til service tidligere er det en klar fordel at disse servicepapirerene vedlegges ved en eventul reklamasjon.

 

At en reklamasjon skal ta 3 uker er fullstending uhørt,visst expert gjør jobben sin riktig så får de svar på reklamasjon saken innen 3-5 dager,men det er mye papirarbeid med en slik sak og er av den grunn ikke en ting som blir prioritert av butikker.

6110995[/snapback]

 

Det var en spenstig antakelse. Forutsatt at produsenten ikke vil ha den på verksted for undersøkelse, så kan det ta så kort tid som 3-5 dager. Er han uheldig må han regne litt tid for å sende til verksted, kø,undersøkelse og tilbake.

 

Lånetelefon; nei, du har ikke krav på en av samme kaliber (forutsetter at du mener en som er så og si identisk)

Lenke til kommentar
Det pleier å være 1 års garanti på mobiltelefoner, etter det jeg mener å huske, så dessverre må du nok betale for den repen, og det er DYRT.

6129903[/snapback]

 

 

Er nok 2 års garanti på mobiltelefoner hos de fleste kjeder,men du får vel 3 års garanti hos Klart Svar.

Lenke til kommentar

http://www.lovdata.no/all/tl-19880513-027-007.html#32

 

Er nok 2 års garanti på mobiltelefoner hos de fleste kjeder,men du får vel 3 års garanti hos Klart Svar.

 

Nå har det seg slik at det er produsentene selv som gir garanti på produktene sine, ikke forhandlerne. Nokia har bl.a. 2 års garanti på mobiltelefoner kjøpt etter 1. April 2005.

I tillegg til dette er det enkelte forhandlere som opererer med garanti-ordninger i samarbeid med forsikringsselskaper, der også feil forårsaket av brukeren selv ofte dekkes. Legg merke til at denne forsikrings-ordningen ofte er en tilleggstjeneste man betaler ekstra for, gjerne for ett år ved kjøp av mobiltelefonen.

Endret av noseh
Lenke til kommentar
Det pleier å være 1 års garanti på mobiltelefoner, etter det jeg mener å huske, så dessverre må du nok betale for den repen, og det er DYRT.

6129903[/snapback]

 

 

Er nok 2 års garanti på mobiltelefoner hos de fleste kjeder,men du får vel 3 års garanti hos Klart Svar.

6130086[/snapback]

 

Der jeg har handla fikk jeg 1 år. Men kunne kjøpe et år til med garanti :hmm:

Lenke til kommentar
Kjøpte meg en ny telefon for 2 år siden. Nå begynte den å streike, den ville ikke slå seg på og jeg dro til expert hvor jeg hadde kjøpt den. Han bak kassen sier at garantien er utgått, og det blir en reklamasjonssak. Han sier at den vil bli forsøkt reparert, men at det kan ta noen uker siden det er reklamasjon, og jeg får ikke lånetelefon(han fyren tenker vel at jeg ikke har stor bruk fordet siden jeg kun er 13 år, men det har jeg). Har jeg krav på ny telefon, eller bare få den reparert, og om den ikke kan repareres har jeg vel i hvertfall krav på ny telefon?

6102805[/snapback]

 

Mye rare svar her.

 

Det som skjer er:

- Telefonen sendes til verkstedet for undersøkelse. Dersom det viser seg å være en brukerfeil (fukt e.l.) får butikken beskjed om dette. Kan ta ca en uke hvis man har uflaks. Ved brukerfeil blir telefonen kassert, eller du kan få den tilbake mot å betale for undersøkelsen.

- Dersom det viser seg at det ikke er brukerfeil, men en konstruksjonsfeil, blir telefonen reparert. Dette kan ta alt fra et par dager til et par uker. Hvis telefonen er på verksted mer enn 7 dager har du krav på å få låne en telefon. Reklamasjonstid på mobiltelefoner er (omdiskutert...) 5 år. Hvis de ikke klarer å reparere den, så bytter de nok bare den defekte delen, sjelden de gir ny telefon.

- Dersom reparasjonen tar sinnsykt lang tid kan du kreve å heve kjøpet eller få en omlevering. Det skal nok litt til før butikken går med på noe slikt.

- Dersom telefonen må på verksted for samme feil 3 ganger har du krav på omlevering. Dette er det, i de tilfellene jeg har vært borti, produsent/leverandør som tar seg av, ikke butikken. Det kan derfor ta litt tid å få gjort, men så får man en ny telefon.

 

Konklusjon: Du har ikke rett på ny telefon foreløpig. Du har rett til å få den reparert (hvis feilen ikke skyldes feil bruk) innen rimelig tid (ca 3 uker). Du har rett på lånetelefon etter 7 dager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...