Gå til innhold

Kjøling av filserver


Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en metode for å kjøle ned en filserver med 15++ HDDer.

Blokker for en og en harddisk som må monteres i en 5,25" slot er uaktuelt :p

 

Har kikka litt smått på fasekjøling, men det virker nokså ekstremt å prøve å få kabinett/CPUtemperatur ned til -40°C. :p

En kabinetttemperatur på 5-10°C hadde vært greit. Da kan vel også kabinettet luftisoleres og at man kjøler ned kabinettet kun ved hjelp av en vifte som sørger for luftsirkulasjon og en fordamper (det 'motsatte' av en radiator?) som kjøler lufta?

 

Noen som vet om noen norske/skandinaviske sider/webshops som omhandler fasekjøling?

Lurer på om jeg skal ta en tur på dynga og sjekke om jeg finner en fin fryser evt. et fint kjøleskap ;p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva med denne?:

 

http://www.psdata.no/ps.asp?it=110951&mlevel=

 

den bruker 3x5,25" slotter og gir deg 4x3,5" slotter... Så du får extra plass i tillegg ;) Har ikke prøvd den selv, men har blitt fortalt av en som har en slik, at det funker fett å feste i et hvilket som hlst kabinett!

 

som du ser er det integrert vifte i boxen, så den holder nok temp nede ;) Kan jo bli litt bråk om du trenger mange da.. Det har også vært ubekreftet leveringstid på den lenge nå... snart en mnd tenker e.. Har lagt inn bestilling på 2 stk, så jeg skal få de så fort de blir tilgjengelige :)

Lenke til kommentar

I dag bruker jeg en fra Microplex. Tar opp 2x5,25" brønner og gir plass til 3x3,14" enheter. Vifte på den óg (tom. filter). Er igrunn ganske fornøyd med den, men jeg tenkte å ordne noe kraftigere. Dersom viftene står og blåser i et rom som allerede er 30°C, tviler jeg på at den lille mengden luft fra vifta på drevramma kan kalles kjøling ;P

Lenke til kommentar

Jepp. Lurt litt på Vapochill, men trenger noe jeg kan utvide. Dersom jeg en dag vil finne på å kjøpe et større serverkabinett eller bygge et eget kabinett, skal det bare være å dra ut opplegget fra det eksisterende kabinettet og stappe det inn i det nye.

Vannkjøling på diskene er også aktuelt, men jeg har aldri sett en virkelig god løsning på det.. At hver disk skal ta opp en 5,25" brønn er uaktuelt :p

 

Trenger ikke store fasekjøleren til å kjøle ned kabinettet til 5-10C men hvordan er det med støy? (serveren står på et kaldloft, utrolig irriterende hvis den skal begynne å dure som en ultragigantisk kompressor :p )

Lenke til kommentar

Den ultimate løsningen er jo en slik som jeg har:

http://www.frozencpu.com/ex-blc-225.html

 

men til å kjøle en filserver med 15 disker, så blir det jo fort veldig dyrt. Det eneste brukbare for å kjøle sånne mengder disker blir luftkjøling i slike "blokker" som er linket opp tidligere. Kjører selv en server med 4 slike blokker med èn 80mm vifte på hver (altså 12 disker). Fungerer helt fint det. Så lenge diskene hodler seg rundt en 30-40C så er jo det helt helt greit. Lite behov for å superkjøle en harddisk i grunn.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Eg har ein filserver nere i kjellaren, der har eg nokon viter som blåser på harddiskene, der diskene halder ein tempratur på 20-25 grader.

Er dette for lav tempratur for diskene så dei kan bli øydelakt!?

Kva tempratur bør diskene sånn ca. ver på?

6175938[/snapback]

Alt fra 5 til 55 grader er anbefalt.

Helst sånn midt mellom der da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...