Gå til innhold

Beste måte å reparere en DVD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dama hadde et lite uhell med oblivion-plata mi i dag, og resultatet ble en sirkelrund ripe ca 1mm bred, og midt på undersiden av plata (lesehodet har kommet borti plata) :cry: .

Hvordan kan jeg få fikset dette? Kjøpte spillet i går, så det er litt katastrofe, og siden det er til xbox360 kan jeg ikke bare laste ned en "backup"versjon heller...

Alle gode tips mottas med stor takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Fungerer de faktisk på ordentlig? har bestandig trodd at det var skikkelig humbug det der... Har du testet selv? Merke? Hvor får jeg kjøpt?

Har testet med noe poleringsgreier en kompis hadde. Så ikke forskjell i det hele tatt.

Endret av Kamikazesmurf
Skrevet
Fungerer de faktisk på ordentlig? har bestandig trodd at det var skikkelig humbug det der... Har du testet selv? Merke? Hvor får jeg kjøpt?

Har testet med noe poleringsgreier en kompis hadde. Så ikke forskjell i det hele tatt.

6097518[/snapback]

Om de fungerer kommer helt ann på hvor stor skade ripene har gjort. Det mest avgjørende er hvor dype ripene er. CD-ene består av en rund metallplate av et slag som så er blitt dekket med plastikk. Det er i selve metallplaten informasjonen ligger, og da også her ripen må treffe for å ødelegge DVD-en. Dersom man får ripe i plastikken kan laserstrålen som henter informasjonen bli reflektert feil og dermed greier den ikke å lese informasjonen enkelte steder. Dersom man sliper ned plastikken eller fyller igjen ripene vil man i enkelte tilfeller kunne få DVD-en til å funke igjen.

Såvidt jeg har forstått fungerer det nogenlunde slik. Ettersom jeg aldri har prøvd slike produkter vet jeg ikke hvor vidt det fungerer eller ikke og hvor små skadene må være.

Skrevet

De selger en repairkit på EL-kjøp. Brukt det på noen gamle CDer selv. Funket helt som en skulle ønske. Men som andre har sagt, går ripa ned i metalet så er det ingen vei tilbake.

Skrevet

Sånn som jeg kan se er ripen bare i den gjennomsiktige plasten, og egentlig ikke dyp i det hele tatt. Men i mangel på bedre sammenligning ser det ut som man har dratt den ene spissen på en gaffel rundt hele plata.

Forstår jeg det sånn da at et rep-kit fra elkjip (som ikke ville ta tilbake spillet) funker såpass bra at det kan vere vedt å prøve (mener disse settene er relativt dyre, nesten det samme som et nytt spill)?

Skrevet

Ja, de er ganske dyre :/ Men de selger helt sikkert noe lignede andre steder og kanskje til en rimligere peng. Selv hadde jeg nytte av det da jeg har pusset opp mange gamle plater.

Mene ikke skyld på meg hvis du kjøper det og det ikke virker, jeg sier bare at det har virket for meg :p

Skrevet

Kan jeg spare noen kroner er det jo bare flott, og det er jo ikke akkurat den første platen som har blitt ødelagt av diverse årsker. Problemet er bare at jeg er temmelig fattig akkurat nå (har 1800kr som skal vare ut hele måneden), så jeg har ikke råd til først et rep-sett til 500kr + et nytt spill til 600kr hvis det ikke funker.

Skrevet

Nøyaktig det samme skjedde med Oblivion plata mi, ble en tjukk ripe i den etter at jeg veltet konsollen. Jeg kjøpte repair kit og nå funker plata perfekt igjen. Den kostet 400kr men det er jo en god investering, den kan jo fikse alle mulig CD/DVD plater uten problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...