Gå til innhold

farlig varme hdd`s om sommern?


Anbefalte innlegg

hei her er fakta. har 2 stk hdds 1x western og 1x samsung

disse henger i strikkoppheng nesten øverst i kabb (pga støy)

nå blir disse så varme at jeg brenner meg på dem!

 

everest viser 49 grader på samsungen og 53 grader på western disken :blush:

 

lurer på om dette er farlig eller om det ikke er bra for hdd`s og hva deres erfaringer er

 

 

 

 

kjører foresten vankjøling på det meste inni pcn og derfor lite luftgjennomstrømning

:cool: ..... :ermm:

Endret av usæl-gesæl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også hengt opp tre hdd i strikkoppheng. 2 seagate og en samsung. Den ene seagaten (i midten) ligger på rundt 50-55 på load, men jeg har ikke opplevd at den har blitt ustabil. Men hdd`er jobber klart best på lav temp så jeg ville satt på en vifte hadde jeg vært deg. :)

Lenke til kommentar

Spander en liten og stillegående vifte som du monterer foran harddiskene - det skal ikke rare turtallet til å kjøle dem betraktelig ned. Eventuelt monter en vifte som trekker varmluften ut av kabinettet så det ikke 'hoper seg opp' på grunn av liten eller ingen luftgjennomstrømning.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Jeg sliter også med en varm harddisk, Maxtor MaXLine Plus II 250 GB. Den ligger rundt 48-53 grader. Har en også en hitachi 250gb stående ved siden av. Den ligger rundt 35 grader.

 

Jeg har byttet plass på diskene, men tempraturen forandret seg ikke nevneverdig? Så maxtor disk blir ikke kjøpt flere ganger.

Lenke til kommentar
Jeg sliter også med en varm harddisk, Maxtor MaXLine Plus II 250 GB. Den ligger rundt 48-53 grader. Har en også en hitachi 250gb stående ved siden av. Den ligger rundt 35 grader.

 

Sitter med 1 WD 250gb samt 2x samsung spinpoint 250gb. WD'en er alltid 15-20 grader varmere. På den andre siden føles diskene like varme (på utsiden) så det kan jo bare være temperatur sensoren som er ute på tur (spesielt siden forskjellen i temperatur er der med engang jeg kommer inn i XP fra kald boot).

 

 

Anbefaler 1800-2000rpm ved 120mm vifte, det er stille ved riktig vifte

og holder mine disker a 35 grader.

 

Sitter på et par 120mm selv, rundt 1000 rpm er de tilnærmet lydløse. Når jeg skrur den ene opp (viftestyring) til ca 1700-1800 rpm høres den ut som et uvær.

Hva slags vifter er det du bruker som er så stille? Trodde støyen fra forskjellige

vifter grovt sett var korrelert mhp rpm (for en gitt størrelse), men jeg har tatt feil før.

Lenke til kommentar
jeg kikket på linken din kvase. var kreativt og takker for forslaget :)

men de små viftene skremmer meg litt..minner meg om skjermkortvifter..uuh

..hørt noen koble vannkjølinga på hdd..menne..hmm :hmm:

6087941[/snapback]

 

det går jo an og bruke en 120mm vifte melom HD som henger i strikk eller gummi oppheng da.

skulle jo tro det gjør susen-henges vannrett det gir jo samme efekt med lite bråk vis du bruker halv volt styrke på vifta skulle tro det ga lite med desibel.

selv gjort det her med en 80 mm vifte hører den ikke med halv volt styrke

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Hvis du har grei nok kjøling i kassa de burde dette ikke være noe problem. Men kanskje ikke lurt å lå PC'n stå på 24/7 når varmen er på sitt verste.

Lenke til kommentar
Anbefaler 1800-2000rpm ved 120mm vifte, det er stille ved riktig vifte

og holder mine disker a 35 grader.

Hohoo!

6090030[/snapback]

 

1800-2000rpm på en 120mm vifte! er du døv?

 

for å kjøle harddiskene holder det med 1000 eller mindre! som flere har sagt skal det ikke så veldig mye til for å senke tempen betraktelig!

Lenke til kommentar

Alle mine disker holder temp under 30c. Hvis jeg hadde opplevd temperaturer på oppunder 50 ville jeg vurdert å evt satt en vifte i toppen av kabinettet, foran psu.

Selv om diskene fungerer stabilt på høyere temparaturer, vil dette helt klart ha innvirkning på diskens levetid.

 

edit: Må legge til at det virker som om det er nok med vifte som såvidt flytter lufta mellom diskene, med andre ord papst og minimalt turtall :)

Endret av LYStGASS
Lenke til kommentar
Anbefaler 1800-2000rpm ved 120mm vifte, det er stille ved riktig vifte

og holder mine disker a 35 grader.

Hohoo!

6090030[/snapback]

 

1800-2000rpm på en 120mm vifte! er du døv?

 

for å kjøle harddiskene holder det med 1000 eller mindre! som flere har sagt skal det ikke så veldig mye til for å senke tempen betraktelig!

6090067[/snapback]

 

Jeg må være det for jeg legger hodet inntil vifta og hører den knapt.

Uansett. Jeg holdt hånden inntil diskene på alle sider, og de var like varme

som kabinettet utvendig

Uansett du tar FEIL!. Det er *ikke* en regel at 1000rpm på en 120mm vifte er nok

kjøling for disker. Jeg hadde samme vifte i ett annet kabinett, og der er

avstanden fra vifte til disker større, og effekten derfor mindre.I tillegg var det lian-li.

Men takk for at jeg fikk knuse poenget ditt.

Lenke til kommentar

pff.

hvis du plasserer vifta på andre siden av kabinettet er det ikke rart det ikke var nok! :roll:

 

men plasserer du vifta inntil harddiskene så holder det i massevis! med mindre du har så dårlig lufthjennomstrømming at lufta rundt diskene allerede er 50grader. da kan du sette på en delta vifte uten at det hjelper!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...