Gå til innhold

Vista: klønete brukergrensesnitt


Anbefalte innlegg

Analytikere advarer nå mot brukergrensesnittet i kommende Windows Vista: Advarer mot kløneri i Windows Vista.

 

Jeg tror at dette klønete brukergrensesnittet vil føre til mindre effektiv jobbing i Windows. Sprettoppvinduer er det nok av fra før i Windows, og Vista blir verre. Dessuten er brukergrensesnittet veldig krevende, og hva er egentlig poenget med å se program i 3D? Da må det brukes mye AA for å få klart bilde og tekst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan vel velge å slå det av sikkert......ellers har windows alltid sugd på sånt. Heldigvis kan man slå av det meste ubrukelige i xp

6081148[/snapback]

Ja takk og lov for det. Men siden Windows utvikler seg i ei retning som jeg ikke liker, så ser jeg stadig mer i retning av Linux.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Brukergrensesnittet er ikke klønete. Sikkerhetsadvarsler har vært helt utrolig i noen builder, men MS arbeider konstant for å få ned antall meldinger samtidig som de bevarer den høye sikkerheten de har lagt inn i systemet. Hvis du mener at det krever for mye; Ikke kjøp Vista (noe jeg vet du ikke kommer til å gjøre. Heldigvis). Glass og Vector glass er aksellerert av grafikkortet som igjen gir bedre ytelse. Et eksempel er at vinduene aldri kommer til å fryse, det inni kan gjøre, men vinduet vil alltid kunne beveges. Vinduet tegnes en gang, og repeteres. Det samme gjør animasjonene. Slik kan du ha 100 vinduer oppe uten at det går på CPUen løs.

 

**Unødvendig provoserende uttalelse fjernet av moderator**

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Ja takk og lov for det. Men siden Windows utvikler seg i ei retning som jeg ikke liker, så ser jeg stadig mer i retning av Linux.

6081180[/snapback]

Windows utvikler seg ikke i én retning, men i mange. Longhorn Server Core er et godt eksempel, den går en i en helt annen retning enn Vista. At Vista og Longhorn legger mer fokus på sikkerhet, og krever eksplisitt godkjennelse for operasjoner som kan gå på sikkerheten løs er bare fint.

Lenke til kommentar
Brukergrensesnittet er ikke klønete. Sikkerhetsadvarsler har vært helt utrolig i noen builder, men MS arbeider konstant for å få ned antall meldinger samtidig som de bevarer den høye sikkerheten de har lagt inn i systemet. Hvis du mener at det krever for mye; Ikke kjøp Vista (noe jeg vet du ikke kommer til å gjøre. Heldigvis). Glass og Vector glass er aksellerert av grafikkortet som igjen gir bedre ytelse. Et eksempel er at vinduene aldri kommer til å fryse, det inni kan gjøre, men vinduet vil alltid kunne beveges. Vinduet tegnes en gang, og repeteres. Det samme gjør animasjonene. Slik kan du ha 100 vinduer oppe uten at det går på CPUen løs.

 

**Unødvendig provoserende uttalelse fjernet av moderator**

6198298[/snapback]

Hva skjer med deg og graving i gamle diskusjoner for å henge ut meg? Jeg har sett litt rundt og jeg ser at dette er noe du virkelig har gått inn for.

 

Om du mener at brukergrensesnittet ikke er klønete, og du trenger ikke å henge ut de som mener noe annet.

 

At brukergrensesnittet blir aksellerért av skjermkortet er ikke noe nytt, og har ivertfall blitt benyttet i Windows siden Windows 95.

 

Om vinduene alltid kan beveges er ikke noe stort, så lenge innholder ikke svarer. (Det kan nevnes at i Gnome i Linux kan vel vinduene alltid flyttes på, lukkes og strekkes. Til gjengjeld låser de seg skjelden, men det er en annen diskusjon)

 

Det er ikke tegningen av vinduene som går på cpuen løs om et vindu henger seg, men at ei eller flere prosedyrer i et program for eksempel går i en uendelig loop. Kanskje du bør undersøke en god del før du graver opp en diskusjon for å henge ut meg som forumbruker? Du virker ikke mye seriøs ivertfall. Skaff deg en annen hobby. Les også artikkelen som jeg linket til i første innlegg.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Det er ikke tegningen av vinduene som går på cpuen løs om et vindu henger seg, men at ei eller flere prosedyrer i et program for eksempel går i en uendelig loop. Kanskje du bør undersøke en god del før du graver opp en diskusjon for å henge ut meg som forumbruker? Du virker ikke mye seriøs ivertfall. Skaff deg en annen hobby. Les også artikkelen som jeg linket til i første innlegg.

6203269[/snapback]

Hvis så er tilfelle, hvorfor går du da ut mot det (tungt grafisk brukergrensesnitt) i første post? For meg virker det som om du sier i mot deg selv nå.

Lenke til kommentar
Det er ikke tegningen av vinduene som går på cpuen løs om et vindu henger seg, men at ei eller flere prosedyrer i et program for eksempel går i en uendelig loop. Kanskje du bør undersøke en god del før du graver opp en diskusjon for å henge ut meg som forumbruker? Du virker ikke mye seriøs ivertfall. Skaff deg en annen hobby. Les også artikkelen som jeg linket til i første innlegg.

6203269[/snapback]

Hvis så er tilfelle, hvorfor går du da ut mot det (tungt grafisk brukergrensesnitt) i første post? For meg virker det som om du sier i mot deg selv nå.

6203515[/snapback]

Brukergrensesnittet blir krevende, blant annet på grunn av forhåndsvisning av vinduer. Men det er ikke bare krevende for cpu, men hovedsaklig for skjermkortet. Jeg regner med at brukergrensesnittet bruker noe mindre om et program kjører i fullskjerm(for eksempel spill), men det stjeler uansett verdifulle ressurser som bører til lavere FPS.

 

Men det blir nok spesiellt ille om du vil bruke "Aero Glass". Som du sikkert vet er AntiAliasing veldig krevende.

 

Jeg håper at det ble litt klarere nå.

Lenke til kommentar

Eg trur ikkje eg tek uttalelser frå analytikerer så alvorleg. I og med ein del av kritikken går på ting som stadig blir endra/forbetra, er det enda mindre grunn til å leggje noko vekt på dette.

 

efikkan: Når det gjeld evt. reduksjon i FPS i spel, spurte eg deg følgande i ein annan tråd: Kva for ein beta-versjon av Vista er det du har testa? Får du ein nedgang i alle spel? Er du sikker på at det er Vista, og ikkje f.eks driver problem som er grunnen? Har du ein link, eller fleire, til artiklar der dei tek for seg Vista og ytelsen i spel?

 

Reknar med at du ikkje såg dette spørsmålet. Men det vil vere fint om du kan svare på dette. Kjekt å få eit referansepunkt i forhold til kor mykje effektar i Vista trekker ned ytelsen i spel.

 

Edit: Om du føler det siste spørsmålet blir for off-topic i denne tråden, må du gjerne svare i tråden eg linkar til. :)

Endret av ttt
Lenke til kommentar

Må vel benevne at Vista har per dags dato bedre brukergrensesnitt enn XP, og alt er mye enklere jeg kjører for tiden Vista Beta 2 final editon, som snart blir tilgjengelig for dere andre beta testere (MSDN), og min XPS 1710 og I9400 kjører dette med null problem alt fungere.

 

Vista kan kansje være litt knotete i starten, men det er jo 60% mere auto kjør av alt. Bare og glede seg.

Lenke til kommentar
Hva skjer med deg og graving i gamle diskusjoner for å henge ut meg? Jeg har sett litt rundt og jeg ser at dette er noe du virkelig har gått inn for.

Dette er ikke noe jeg har gått inn for. Jeg søkte på Vista, og fant to innlegg av deg som jeg fant grunnløs og dårlig argumentert. Jeg prøver ikke å henge deg ut, men det jeg har lest av deg når uttaler deg om Vista har for det første vært feil, men også svært ensformig og ubegrunnet.

 

Hadde dette vært et halvt år gammelt innlegg, så hadde du vært tilgitt for at du sier så mye grunnleggende feil. Fakta er at dette emnet ble startet for litt over to uker siden, noe som rettferdiggjør at jeg har svart på to av dine "gamle" poster.

 

Om du mener at brukergrensesnittet ikke er klønete, og du trenger ikke å henge ut de som mener noe annet.

Utviklerne av Vista mener nok dette ikke er rotete. Jeg mener det ikke er rotete. Jeg bruker det til daglig for tiden, og alt er veldig naturlig sattt opp. Du mener det er rotete, jeg spør på hvilken måte. Alle kan si negative ting, men da må man begrunne. Det er det som provoserer meg.

 

At brukergrensesnittet blir aksellerért av skjermkortet er ikke noe nytt, og har ivertfall blitt benyttet i Windows siden Windows 95.

Det er feil.

 

Om vinduene alltid kan beveges er ikke noe stort, så lenge innholder ikke svarer.

Har du aldri opplevd at vinduer som ikke svarer i XP ikke kan flyttes på?

 

Det er ikke tegningen av vinduene som går på cpuen løs om et vindu henger seg, men at ei eller flere prosedyrer i et program for eksempel går i en uendelig loop. Kanskje du bør undersøke en god del før du graver opp en diskusjon for å henge ut meg som forumbruker? Du virker ikke mye seriøs ivertfall. Skaff deg en annen hobby. Les også artikkelen som jeg linket til i første innlegg.

Har lest artikkelen, og jeg tror jeg sa jeg trodde du leste PCWorld, noe som stemmer ganske bra når du viser til den korte og lite beskrivende artikkelen der. Den trekker frem sikkerhetsdialoger som et plagende moment. Sant skal sies, så har Vista hatt en haug med sikkerhetsdialoger for de rareste ting, men hvordan Vista fokuserer på for å bli kvitt mesteparten av disse har jeg allerede forklart. Jeg snakker ikke om at vinduene går på CPU løs heller, men de kan gjøre det. Poenget er at systemet kan låse seg helt, noe som jeg enda ikke har oppleved at et program gjør i Vista.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...