Gå til innhold

Overklokking BÆRBAR! Dell 9300 GO 6800 :)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har akkurat kjøpt meg en brukt Dell 9300 med Geforce go 6800. Jeg vil bruke denne pcen med battlefield 2 og lurte på om noen har noen gode tips hva anngår drivere til skjermkort etc. Jeg vil ha best mulig ytelse på maskinen.

 

Her er en liste over ting jeg lurer på:

 

* Hvilke skjermkortdrivere er best til Geforce Go 6800?

 

* Kan jeg overklokke kortet?

 

* Kan jeg overklokke prosessoren?

 

Ellers hvis det er noen andre som har tips når det gjelder reinstallering av Dell maskiner setter jeg stor pris på det.

 

Karsten

Endret av eldo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkortdrivere? Omegadrivers (omegadrivers.net)

Overklokke skjermkort? Ja, til en viss grad, ved hjelp av verktøy som følger med omegadrivers. Bruk 3DMark til å teste stabiliteten når du har endret klokkinga.

Overklokke en Pentium M-prosessor? Glem det, det er lagt inn sperrer i chipset mot dette, og om det likevel hadde vært mulig, ville du uansett ikke fått god nok kjøling når prosessoren hadde begynt å utvikle mer varme...

Lenke til kommentar
Skjermkortdrivere? Omegadrivers (omegadrivers.net)

Overklokke skjermkort? Ja, til en viss grad, ved hjelp av verktøy som følger med omegadrivers. Bruk 3DMark til å teste stabiliteten når du har endret klokkinga.

Overklokke en Pentium M-prosessor? Glem det, det er lagt inn sperrer i chipset mot dette, og om det likevel hadde vært mulig, ville du uansett ikke fått god nok kjøling når prosessoren hadde begynt å utvikle mer varme...

6080875[/snapback]

 

Takk for svar, når jeg skal teste stabilitet, er det godt nok å kjøre 3dmark 05 en gang etter jeg har endret insillingene?

Lenke til kommentar

Angående spilling av BF2 på dell`en din, så funker det fett. Hvis det beskriver det. Hvis du har 1 gig ram vil du klare medium, kanskje high. Har du 2 gig kjører du på high glatt. (1280*1024 eller høyere.)

Har en kompis som har lik pc, som jeg har spilt på.

Lenke til kommentar
Noe her på forumet som har 9300 selv eller har prøvd en? Hvor viktig er prosessor hastighet kontra skjermkort m.t.p spill?

 

Karsten

6087153[/snapback]

 

 

Hmm, noen som har erfaring med overklokking av pentium m cpu i bærbar?

Lenke til kommentar
Skjermkortdrivere? Omegadrivers (omegadrivers.net)

Overklokke skjermkort? Ja, til en viss grad, ved hjelp av verktøy som følger med omegadrivers. Bruk 3DMark til å teste stabiliteten når du har endret klokkinga.

Overklokke en Pentium M-prosessor? Glem det, det er lagt inn sperrer i chipset mot dette, og om det likevel hadde vært mulig, ville du uansett ikke fått god nok kjøling når prosessoren hadde begynt å utvikle mer varme...

6080875[/snapback]

 

Tror du skal slite med å overklokke GPU'n på den måten da klokkefrekvensene er låst i bios. Du må derfor flashe biosen med nye klokkefrekvenser for å overklokke den. Jeg har skrevet en måte å gjøre dette på i forhold til Dell XPS M1710 her. Scroll ned i den første posten og så finner du det der.

Lenke til kommentar
Noe her på forumet som har 9300 selv eller har prøvd en? Hvor viktig er prosessor hastighet kontra skjermkort m.t.p spill?

 

Karsten

6087153[/snapback]

 

 

Hmm, noen som har erfaring med overklokking av pentium m cpu i bærbar?

6087201[/snapback]

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=408447

6087222[/snapback]

 

Det er sant, 9300 kjører på 533 MHz bus og derfor kan du bruke pinmod-trikset. ved å kortslutte to av kontaktene på prosessorsokkelen kan du sette inn en 400MHz-prosessor (Pentium M 7x5) og få hovedkortet til å tro at det er en 533 Mhz-prosessor, med det resultatet at prosessoren kjører på 33% høyere frekvens. Det betyr at en 1,6Ghz prosessor (Pentium M 725) kjører på 2,1 Ghz, og 1,7 (Pentium M 735) gir 2,26. Høyere enn 1,7->2,26 anbefales ikke da kjølinga i pc'en ikke er god nok, og prosessoren vil brenne opp.

 

Se nevnte diskusjon for link til hvordan det gjøres

Lenke til kommentar
Noe her på forumet som har 9300 selv eller har prøvd en? Hvor viktig er prosessor hastighet kontra skjermkort m.t.p spill?

 

Karsten

6087153[/snapback]

 

 

Hmm, noen som har erfaring med overklokking av pentium m cpu i bærbar?

6087201[/snapback]

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=408447

6087222[/snapback]

 

Det er sant, 9300 kjører på 533 MHz bus og derfor kan du bruke pinmod-trikset. ved å kortslutte to av kontaktene på prosessorsokkelen kan du sette inn en 400MHz-prosessor (Pentium M 7x5) og få hovedkortet til å tro at det er en 533 Mhz-prosessor, med det resultatet at prosessoren kjører på 33% høyere frekvens. Det betyr at en 1,6Ghz prosessor (Pentium M 725) kjører på 2,1 Ghz, og 1,7 (Pentium M 735) gir 2,26. Høyere enn 1,7->2,26 anbefales ikke da kjølinga i pc'en ikke er god nok, og prosessoren vil brenne opp.

 

Se nevnte diskusjon for link til hvordan det gjøres

6087345[/snapback]

 

Må jeg kjøpe ny prosessor for å gjøre pinmod eller kan jeg brke den jeg har idag. Hvis ikke hvor stor cache må det være på ny prosessor?

Lenke til kommentar

Det må være en Pentium M Dothan eller Banias (modellnr 7x5). Og den du har i dag kan ikke brukes, da det er en 7x0 prosessor.

 

Som sagt vil det ikke fungere med mer enn 1,7Ghz prosessorer, så du har i utgangspunktet to alternativer: Pentium M 735 eller M 725.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...