Gå til innhold

Kroppen har forfalt


Anbefalte innlegg

Hei.

 

For en god del år tilbake var jeg en meget veltrent gutt. Jeg svømte aktivt på A-laget, trente tre ganger i uken, kunne spise hva jeg ville uten at det fikk noe utfall på vekten min osv. Etter at jeg sluttet å svømme på A-laget, sluttet jeg ikke å spise. Mens jeg trente aktivt hadde jeg et stor behov for mye mat, ettersom jeg forbrente mye, og dette matforbruket forble like stort selv etter at jeg kuttet ut å trene. Problemet er jo bare at når man spiser mye, uten å trene, da legger man på seg.

 

Jeg er verken feit eller en lat slamp, men jeg har med årenes løp begynt å være mye mer inne. Dette har selvfølgelig fått et utfall som for meg ikke er ønskelig. Jeg vil ha den gode, sunne, friske kroppen jeg engang hadde, og forlate den tilværelsen jeg er i nå. Jeg vet godt at mange som setter seg dette målet sprekker, men jeg kan forsikre dere om at jeg alltid får gjennomført det jeg setter som mål.

 

Så det jeg nå trenger er tips fra dere. Gjerne linker til sider og fora som har enkle "guider" til hvordan man kommer i form på relativt kort tid, og som forbrenner det fettet man ikke vil skal være der. Er også ønskelig at dere kommer med innspill på hvordan jeg kan komme i form igjen. Kan nevne at jeg har store muligheter til å svømme mye. En annen ting jeg også lurer på er dette med å spise lite og ofte. Noen som kan forklare dette litt nærmere?

 

PS: Å trene på helsestudio er ikke et alternativ. Det prøvde jeg i et år. Det var alt annet enn min stil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du var jo veltrent en gang i tiden, så det bør ikke være så vanskelig å komme i form igjen. Sett det et par langsiktige mål, og flere undermål på veien. Da blir det mye lettere å nå store mål når man bygger seg opp selvtillit på mindre mål på veien. Svømming er jo en av de beste treningsaktivitetene man kan holde på med, man bruker mange muskler, samt man trener utholdenhet. Du kan også begynne å jogge. Gjerne kjøre intervaller, på f.eks 4x4.

 

Dette med spising, så er det mest optimalt å spise hver 3 time. Da spiser man ofte noen hovedmåltider, og har snacks\mellommåltider mellom de store måltidene. Men dette trenger man ikke fokusere på så nøye. Det viktigste er at du prøver å spise sunt. Få i deg nok vitaminer, mineraler og proteiner. Egg f.eks er en meget god kilde til alt dette, det er derfor det er kalt naturens vitaminpille. Karbohydrater og riktig fet er også selvfølgelig viktig.

 

Les litt på trim.no eller lignende sider, tror du skal finne noen guider der.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Begynn å svømme igjen! :thumbup:

Svømming tre ganger i uken kommer nok til å få fart på sakene. Hvis du i tillegg sykler eller jogger kommer kiloene til å renne av hvis du også spiser riktig (kengdal har forklart dette).

Relativt lav intensitet over lang tid (1 time++) er en god oppskrift for høy forbrenning. I=2-3 hvis du er vant til det fra svømmingen.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Relativt lav intensitet over lang tid (1 time++) er en god oppskrift for høy forbrenning.

6084145[/snapback]

 

Trodde intervalltrening var bra jeg...:hmm: Og det er jo ikke akkurat lav intensitet, hehe.

6087110[/snapback]

 

Ny forskning tyder på det.

 

DU kan jo bruke denne metoden, som gjør at du forbrenner ganske bra.

3 ganger i uken, eller mer.

 

Minutter 1-4

Oppvarming:50 prosent av maks fulgt av:

 

Minutt 5

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

 

Minutt 6

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

 

Minutt 7

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

 

Minutt 8

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

 

Minutter 9-12

Nedtrapping 50 % av maks

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...