Gå til innhold

Nedsatt orden og oppførsel - hvor farlig er det?


Daniel

Anbefalte innlegg

Vel, jeg ligger visstnok an til å få nedsatt ordens- og oppførselskarakter dette halvåret (GK allmenne fag) pga. «hacking», så jeg litt nysgjerrig angående hva dette kan gjøre for opptak ved universiteter o.l. etter VGS, og også opptak til VK1 og VK2. Noen som vet noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta det helt med ro, orden og oppførsel teller først og fremst hos arbeidsgivere dersom du går yrkesfag og ved sommerjobber. De foretrekker pliktoppfyllende og ordentlige mennesker fordi det er mindre risiko for at de kommer for sent på jobb etc. Tar du høyere utdanning vil du nok ikke trenge å bekymre deg for orden på vgs.

 

Karakterer fra vgs er vanlig å legge ved når man søker jobb etter høyere utdanning (5 år). Flere arbeidsgivere spør faktisk direkte om dette.

Lenke til kommentar

Jo mer utdanning du har jo midre rolle spiller ting fra vgs.

Har du i tilleg en to-tre-fire tidligere jobber (sommerjobber, helgejobber, kveldsjobber) med gode referanser betyr det også mindre.

Har du karakterer fra vgs med dårlig orden/oppførsel og ingen av de overnevnte tingene er jo sjansen større for at du faktisk er uinteressant som arbeidstaker hos bedriften.

Lenke til kommentar

Du som går allmenne fag kan ta det med knusende ro. De fleste (fryktelig lyst til å si «alle») arbeidsgivere gir en lang f i hva du får som ordens- og oppførselskarakter på videregående. De vil ha referanser fra tidligere jobber. Referanser og karakterer er det eneste som teller. Og som andre påpeker. Veldig mange arbeidsgivere gidder ikke engang be arbeidssøkerne om å ta med seg vitnemål fra videregående. Avhenger av hvilken jobb du søker, og hvor mye utdanning du har etter videregående. :)

Lenke til kommentar

Kun avsluttende fag vises på vitnemålet, slik var det iallfall i min tid. Dvs at karakterer fra f.eks. naturfag i 1. vgs kom på vitnemålet, mens gymnastikk først kom på vitnemålet som fag i 3. vgs. Legg ned mest arbeid i avsluttende fag da disse kommer på vitnemålet. Henvend deg gjerne til studieveileder på skolen din for å få oversikt over disse tingene, det er nokså viktig.

Lenke til kommentar
Vel, dette var oppløftende lesing. Tar det vel bare med ro, da.

6090434[/snapback]

 

er det ikke bare 3.klasse som vises på vitnemålet a?

6135632[/snapback]

Faktisk, så fra GK vil det uansett ikke gjøre noe for trådstarter. :)

 

Min far og mor - begge advokater med bevilling, min far også lisens i US for federalt nivå - har aldri hatt bruk for vitnemålene fra skolen. Aldri. Særlig ikke ungdomsskolen, pappa har aldri forstått vitsen med vitnemål derfra. Det er vitnemålene fra Høyskole og universiterer som teller...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...