Gå til innhold

Kreatin og inntak av vann


Anbefalte innlegg

Har nå tenkt å begynne på kreatin, og leser diverse steder på nettet at man skal/bør ha et inntak av 3-4 liter rent vann daglig. Synes selv dette høres veldig mye ut, lurer på hvor mye vann de av dere som bruker kreatin drikker daglig? Og da tenker jeg rent vann, som i vann ifra springen, ikke vann ifra frukt etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for raske svar, tror jeg gjør som Hyrlen og legger 2x 1 1/2 liters vannflasker i kjøleskapet som skal tømmes innen dagen er omme :).

Har et "spørsmål" til, planlegger å gjøre som følger:

 

Etter mine beregninger burde jeg få i meg ca 20gram kreatin daglig i oppladingsfasen, hvor jeg planlegger å ta 2g kreatin +4dl vann 10ganger daglig.

Etter oppladningsfasen er over (3 dager..?), er jeg usikker på vedlikeholdsdoseringen. Regner med at 3gram daglig etter oppladingsperioden burde være ok? (6gram de dagene jeg trener).

Lenke til kommentar

Uff :wee:

 

I oppladningsfasen (varer i 5 dager) tar du 20gram om dagen, det anbefales å fordele den utover dagen, helst 5gram 4 ganger...

 

Etter oppladningen tar du 10gram (5gram før og 5gram etter trening) på treningsdager og 5gram (når som helst på dagen) på treningsfire dager...

 

Dessuten, hold deg unna sitrus :)

Lenke til kommentar

Hmm, ifølge denne artikkelen anbefales det å ta kreatin slik som jeg nevnte.

Hvordan skal jeg bruke kreatin?

Nye og oppdaterte studier viser at den gamle oppladningsmetoden ikke lenger er tilfredstillende. De nye studiene konkluderer med at best oppladning får man gjennom å innta kreatin i en oppladningsfase på 2gram 10ganger daglig i 1-3 dag(er) for så å gå over til en vedlikeholdsdose på 2g 3-4ganger daglig. Hvorfor? Kreatin transportøren nedreguleres kraftig etter dag 2. Når muskelcellen er full, har det ikke noe å si om du tar inn 5 eller 20g kreatin, den vil ikke kunne ta mer inn, og kreatin vil bli skylt ut i urinen som kreatinin. Derfor senker man dosene etter dag2 så slipper man å sløse unødig med kreatinet. Del opp inntaket gjennom hele dagen. Eksempelvis frokost før trening, etter trening og kvelds.

Lenke til kommentar

syns å huske å ha lest at man ikke trenger oppladningsfasen hvis man har tenkt å bruke kreatin lenge, ettersom nivåene kommer seg opp dit man er etter oppladningsfasen etter litt lengre tid.. men jeg begynte nettopp på kreatin igjen og tok en oppladningsfase, bare for å være sikker :p

Lenke til kommentar

Har ikke villet tatt kreatin og de av mine venner som har brukt det har angret i ettertid. For det første ble de avhengig av kreatin for å yte bra og av en eller annen merkelig grunn, selv om bodybuildere NEKTER for dette så ble musklene dems litt deformerte. Altså ser ikke helt naturlig ut. Man fyller jo egentlig musklene med vann omtrent , nei hold deg unna dette.

Lenke til kommentar
Har ikke villet tatt kreatin og de av mine venner som har brukt det har angret i ettertid. For det første ble de avhengig av kreatin for å yte bra og av en eller annen merkelig grunn, selv om bodybuildere NEKTER for dette så ble musklene dems litt deformerte. Altså ser ikke helt naturlig ut. Man fyller jo egentlig musklene med vann omtrent , nei hold deg unna dette.

6081509[/snapback]

Ha Ha Ha, da fikk jeg meg en god latter i dag å. Det finnes så utrolig mye rart folk klarer å finne på. Skjønner ikke at personer som ikke har peilig på feltet, velger å utale seg, men men, sån er det nå en gang.

 

Ikke bry deg om den tulleposten her andrvas.

Endret av kengdal
Lenke til kommentar
Har ikke villet tatt kreatin og de av mine venner som har brukt det har angret i ettertid. For det første ble de avhengig av kreatin for å yte bra og av en eller annen merkelig grunn, selv om bodybuildere NEKTER for dette så ble musklene dems litt deformerte. Altså ser ikke helt naturlig ut. Man fyller jo egentlig musklene med vann omtrent , nei hold deg unna dette.

6081509[/snapback]

Avhengig av kreatin? Mulig det var et annet hvit pulver enn kreatin. Deformerte? Nei og nei, fikk de en bul på baksiden av armen. Det kalles faktisk en triceps.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bare for å drepe et par myter: http://en.wikipedia.org/wiki/Creatine

 

....ergo kreatin finnes naturlig i noen kjøttprodukter og fks. tyttebær; altså noe vi får i oss uansett....

Derimot tør jeg ikke å bruke kreatin selv da det egentlig ikke er klargjort hva effekten av et så høyt inntak kan være. Så ja; jeg er selv skeptisk - men mener uansett at mange av mytene er tullete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...