Gå til innhold

WoW har utviklet seg i feil retning


Anbefalte innlegg

En god start…

En gang var World of Warcraft det absolutt beste MMO-et i verden. Uten tvil! Kanskje det fortsatt er det? Man startet opp spillet, laget en character, og startet på ditt livs beste reise i eventyrland. Man møtte folk, snakket i General-chat, løste quests (uten Thottbott!!), raidet byer og gjorde ting som i dagens WoW er ”meningsløse”. Med det mener jeg ting som ikke gir noen såkalt ”reward”. Ja, for det er ”rewards” det handler om nå - items som gjør din character bedre.

 

Spillets verden, Azeroth, er vakkert utført. Alle husker sikkert den første gangen man dro til Loch Modan, den store innsjøen med det fantastiske fossefallet og snøen som smeltet i solen. Eller hva med Ashenvale, onde Nagaer i vest, rikt dyreliv, den frodige skogen som Orcene bryr seg fint lite om. Har du husket å besøke Grom Hellscream’s gravplass forresten? Ja, det stemmer, helten fra Warcraft 3! Du husker kanskje også racerbanen i Shimmering Flats med de evige løpene mellom Goblins of Gnomes? Hvis du ikke husker det, så husker du heeeelt sikkert Deadmines med rikskjendisen Edwin VanCleef! Eller hva med Darkshire og alle de mystiske gåtene som var å finne der. Mor’Ladim er en kar derfra som har brent seg inn i hodet mitt og sikkert mange andres. Det evige ghostrunnet fra Darkshire til Raven Hill var slitsomt. Godt Blizzard gjorde noe med det.

 

Jeg kan vel egentlig sitte her og skrive om alle de gode minnene i mange timer. Ja, questen “A Call to Arms: The Plaguelands!” var noe jeg satte stor pris på. Det var faktisk, som World of Warcraft tilsier, WARcraft! Vel, det var kanskje ikke det, men det var nok den følelsen mange fikk bår de dro dit og fant Argent Dawn i desperat hjelp etter helter for å nedkjempe de onde styrkene til Kel’Thuzad, også kjent som The Scourge.

 

…men dårlig fantasi

Dessverre har jeg ikke denne følelsen lenger. Tenk grundig igjennom quest-systemet. De fleste questene baserer seg på en av tre mulige jobber.

  • Drep x stk av y
  • Loot x stk fra y
  • til person x

Det virker jo som et relativt morsomt opplegg, men nei, når store deler av WoW’s questdatabase baserer seg på dette systemet blir man lei. Alle husker vel Silithus revampen. Det ble lagt til en rekke nye quests som skulle gi denne sonen litt mening og liv. Dessverre kom det ikke som en overraskelse at disse nye, utfordrene og forhåpentligvis morsomme questene baserte seg på nøyaktig det samme systemet som de 5000 andre questene i spillet. Anyway, folk gjorde de likevel for å få a) reward eller b) reputation. Og, ja, reputation. Finnes det noe som er mer oppbrukt enn reputation?

 

Lite utfordrene

Jeg overdriver ikke når jeg sier dette. World of Warcraft baserer seg på reputation i alle sammenhenger! Hva er reputation? Det er en endeløs grind som vanligvis verken er a) morsom eller b) utfordrende, men man får reward og da velger folk å gjøre det pga mangel på andre valgmuligheter. Blizzard, vær så snill, litt oppfinnsomhet?

 

Om man er Human og ønsker seg en Tiger-mount fra Darnassus må man farme Runecloth 8 timer om dagen i 1 måned. Vanskelig? Nei. Krever det skills? Nei. Er det kjedelig? Ja. Krever det tid? Ja.

 

Har man lyst på skulder-enchantments fra Zandalar Tribe (Zul’Gurub) må man gjøre Zul’Gurub rundt 30-50 ganger fra første til siste boss. Vanskelig? Nei. Krever det skills? Nei. Er det kjedelig? Ja. Krever det tid? Ja.

Slik fortsetter listen nedover med alt

  • Thorium Brotherhood (levere Dark Iron Ore osv),
  • Brood of Nozdormu (farme AQ-gatene i 10 timer den dagen AQ åpner, eller samle rundt 50 000 insekt-greier)
  • Cenarion Circle farme tusenvis av Encryptet Twilight Text)
  • Darkmoon Faire (skal være tivoli-lignende underholdning, men nei – er evig grind her og),
  • Timbermaw Hold (gi korrpute Furbolgs deng i 2 måneder)
  • Winter Saber Trainers (drepe 5 bjørner for så å gå tilbake til quest-giver. Repeter 10000 ganger)
  • Battlegrounds (Mindless zerg hvor man farmer andre spillere i stedet for mobs. Artig vri, Blizzard)

Alt krever tid. Ikke skill. Tid != Skill. Tid > Skill.

 

Dårlig PvP-system

Nå avsluttet jeg denne lista med å nevne Battlegrounds. Den ”Oh so great”-nyvinningen som kom få måneder etter release i Europa, like før hadde vi fikk servert det tragiske honor-systemet. Det startet med Warsong Gulch (Capture The Flag) og Alterac Valley (Maraton BG for de som har tid til 3-8 timers sammenhengende mindless zerg). Etter hvert fikk vi Arathi Basin, etter min mening den mest interessante og beste BG-en til nå.

 

Dritten startet med en gang Honor-systemet kom på plass. Det var jo en artig finesse. Nå fikk folk rewards (items) for å drepe spillere av motsatt faction. Så gøy! Nå var det litt mer mening i å drepe Thrall, man fikk jo Honor Points. Oh wait, jeg mente Dishonor Points. Ja, for man kan ikke raide byer lenger uten at man får de berømte og fryktede røde tallene i Honor-taben. Blizzard klarte dermed effektivt å fjerne all lyst og mening hos spillere til å raide byer. Jeg og mange med meg vil ha PvP der vi kan kontrollere soner, tårn, småbyer - eller hele Azeroth om du vil! Gi oss quests der vi skal beskytte viktige personer! Gi oss quests der vi må forsvare matforsyningene til Southshore fra Forsakens nye "medisiner"! Det er WARcraft, men det er jo faen ikke noe krig i dette spillet!

 

Raiding og instancer – Hardcore vs. casual

I USA har casual vs. hardcore-debatten rast i måneder. Man fikk Onyxia og Molten Core. Raid-guilds skjærte effektivt igjennom etter få måneder. I sommeren 2005 kom Zul’Gurub deretter Blackwing Lair. I september lå Nefarian død. 3 måneder senere åpnet Ruins of Ahn’Qiraj/Temple of Ahn’Qiraj etter tidenes største grindfest. Var jo noe inn i helevete så mye dritt som skulle samles for å få åpna porten til Rajaxx, Haha-run, C’Thun & Co. Men, var vel verdt strevet siden vi fikk det episke slaget kalt War of The Shifting Sands i reprise, hvor nedetiden lå på 50% og rollbacks førte deg tilbake til juletider. Nå ligger jo også C’Thun død etter 2-3 måneders imba-mode. Bra det tok så kort tid for Blizzard å finne ut at de hadde laget en udødelig Gud, mektigere enn Allah, som førte til at guilds ble splitta og folk tok in-game selvmord.

 

Og ja, jeg må nesten nevne rekkefølgen på raidinstancer: Molten Core -> Onyxia -> Blackwing Lair -> Maraudon -> AQ40. Ja, for Blizzard har jo vært fantasifulle med designet av raidbosser. Fire-resistance, Naure-resistance, Shadow-resistance og nå til slutt Frost-resistance i Naxxramas.

 

Men hvor mange får egentlig sett Naxxramas på innsiden? Er denne instance kun laget for de meste hardcore (< 15% av WoW’s spillere), de som er på god vei i AQ40? Jeg kan vanskelig se for meg at mange folk får sett noe særlig til denne lovende instancen. Om man ikke har et raidguild nå, ligger kanskje Burning Crusade nærmere enn Naxxramas. Man må først klare MC, deretter BWL, muligens AQ40, før man da – endelig kan begynne å gi første bossen i Naxxramas litt deng. Er dette et tegn på at Burning Crusade ligger maaaange måneder frem i tid?

 

Dire Maul. Hva er det? Jo, det er den siste instancen som ble lagt til for casual spillere (de som spiller et par timer hver dag). Men, de har jo fått nok å bryne seg på nå, så det er vel ikke så farlig. De kan jo oppgradere til Tier 0,5 om de ikke allerede har slettet Tier 0. De kan grinde til exalted hos Cenarion Circle for å få sine epix. Mer Strat-Baron blir det i hvert fall, så der er nok underholdningen sikret frem til Burning Crusade. Eller ikke… Fakta er at jeg ikke har sett en ny 5-manns instance siden februar/mars 2005 da DM kom og jeg har også til gode å se planer noen nye planer for det. Regner med jeg må betale 400kr for BC for å i det miste ha et ørlite håp.

 

Zzzzzzzupport… *snork

Har du noen gang prøvd å bruke kontakt-skjemaet til Blizzard? Vel, forrige gang jeg prøvde tok det 6 uker før jeg fikk svar, og det var jo selvfølgelig en auto-reply macro som svarte på noe helt annet enn det jeg spurte om. Det var en alvorlig sak. De hadde trukket 1800kr fra min konto. Hjalp det å si noe? Nei. VISA måtte inn og ordne det. Takk for bra support Blizzard.

 

 

FLAME ON!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil bare legge meg ned i støvet å hoste, kunne ikke sagt meg mer enig.

 

Jeg er riktig nok en "hardcore-spiller", anser hvertfall meg selv som dette. Har nesten fult tier2, 3deler fra Ahn'Qiraj og drøssevis med våpen i banken. Men hva i heiteste skal jeg med alt dette? Så og si ca uansett hvilken mob jeg prøver meg på utenfor en instance har jeg null problem å drepe, utfordrende..nei. Nå må Blizzard våkne opp å forstå at spillet deres er blitt bedritentkjedelig, det er rett og slett ikke noe mer å gjøre. Det er enten rep, rep, rep, pvp eller yet another oh so boring boss i AQ, og den kommer nok til å ligge død veldig snart. Hipp hura, så moro...

 

Jeg selv har nå kommet til et absolutt krasjpunkt, jeg er LEI av WoW. Jeg har vært her før, men denne gangen føles det ikke som jeg noen gang har lyst å vende tilbake. Nettopp fordi jeg vender tilbake til noe jeg har sett tusen ganger før. Før var motivasjonen at det var fortsatt mye moro å hente i spillet, men den er borte nå.

 

Jeg har nylig forlatt guildet mitt, da jeg ikke følte jeg fikk tilstrekklig med tid til å utfylle min rolle (samt mange andre årsaker). Hva var det jeg ikke hadde tid til? Jo, nemlig den evige farmingen etter penger for å kjøpe potions eller ny armor til den neste instancen. Raid var alltid moro, men forutsettningen var jo gjerne at man hadde det som var nødvendig. Men når man i tillegg hadde raidet akkurat samme plassen før forsvant motivasjonen helt...

 

For å lage en lang (og uoversiktlig) historie kort, selger 1stk lvl 60 hunter.

 

Dette spillet er oppbrukt.

Lenke til kommentar

Veldig bra post. Må desverre si meg enig.

 

Heldigvis kommer jeg akkurat fra Blackwing Lair, som er grunnen til at jeg spiller WoW akkurat nå. Vi er på Nefarian, og vi kom oss til fase to uten noen døde for første gang. Kjempemoro synes jeg.

Vi forsøkte forskjellige taktikker og småprata og goofa rundt mellom hvert forsøk.

Det er kult å bli lære ting sammen med andre og bli samkjørte.

 

Etter at vi har farmet BWL en stund har vel forhåpentligvis Naxxramas kommet ut.

Jeg håper det vil bli mulig å gå rett på Naxxramas, for AQ40 ser ærlig talt gørrkjedelig ut. Med 18 bosser er det vel forhåpentligvis et eller annet for oss å gjøre der inne også, selv om vi sikkert ikke har tjangs på alt.

Selvfølgelig er ikke 40 man raids for alle. Casuals har min sympati, og jeg skjønner godt at det fort blir meningsløst å grinde det samme om og om igjen. Det er nok mulig å forandre på ting sånn at spillet blir mer underholdende for alle, men det skal jeg komme tilbake til litt senere (er for trøtt akkurat nå).

 

Jeg tror at det er 2 mulige grunner til hvorfor WoW har utviklet seg til dagens situasjon.

 

1. Faren for exploits - WoW må designes slik at svakheter i spillet ikke kan utnyttes og skape en ubalanse i spillet. Desverre har Blizzard løst problemet ved å gjøre utfordringene i spillet enkle og repetative. De tør rett og slett ikke å være mer avanserte fordi de er redde for at spillere skal få lyse ideer som ødelegger for andre.

 

2. Økonomiske hensyn - Blizzard/Vivivendi spekulerer (muligens) kynisk i å holde kostnadene så lave som mulig (les: lave personalkostnader) samtidig som de utnytter enkle psykologiske metoder for å holde på kundene sine:

 

 - To strengthen a new behavior -

Decreasing Reinforcement Principle: 

To encourage a child to continue performing an established behavior with few or no rewards, gradually require a longer time period or more correct responses before a correct behavior is rewarded.

Variable Reinforcement Principle: 

To improve or increase a child's performance of a certain activity, provide the child with an intermittent reward.

 

...også kjent som "farming"

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
En god start…

En gang var World of Warcraft det absolutt beste MMO-et i verden. Uten tvil! Kanskje det fortsatt er det? Man startet opp spillet, laget en character, og startet på ditt livs beste reise i eventyrland. Man møtte folk, snakket i General-chat, løste quests (uten Thottbott!!), raidet byer og gjorde ting som i dagens WoW er ”meningsløse”. Med det mener jeg ting som ikke gir noen såkalt ”reward”. Ja, for det er ”rewards” det handler om nå - items som gjør din character bedre.

 

Spillets verden, Azeroth, er vakkert utført. Alle husker sikkert den første gangen man dro til Loch Modan, den store innsjøen med det fantastiske fossefallet og snøen som smeltet i solen. Eller hva med Ashenvale, onde Nagaer i vest, rikt dyreliv, den frodige skogen som Orcene bryr seg fint lite om. Har du husket å besøke Grom Hellscream’s gravplass forresten? Ja, det stemmer, helten fra Warcraft 3! Du husker kanskje også racerbanen i Shimmering Flats med de evige løpene mellom Goblins of Gnomes? Hvis du ikke husker det, så husker du heeeelt sikkert Deadmines med rikskjendisen Edwin VanCleef! Eller hva med Darkshire og alle de mystiske gåtene som var å finne der. Mor’Ladim er en kar derfra som har brent seg inn i hodet mitt og sikkert mange andres. Det evige ghostrunnet fra Darkshire til Raven Hill var slitsomt. Godt Blizzard gjorde noe med det.

 

Jeg kan vel egentlig sitte her og skrive om alle de gode minnene i mange timer. Ja, questen “A Call to Arms: The Plaguelands!” var noe jeg satte stor pris på. Det var faktisk, som World of Warcraft tilsier, WARcraft! Vel, det var kanskje ikke det, men det var nok den følelsen mange fikk bår de dro dit og fant Argent Dawn i desperat hjelp etter helter for å nedkjempe de onde styrkene til Kel’Thuzad, også kjent som The Scourge.

 

Helt enig med deg her. Jeg har veldig mange gode minner fra de tidligere dagene i spillet. Trangen til å utforske nye områder jeg egentlig var altfor lav lvl til å besøke var stor, men pokker så moro det var.

 

…men dårlig fantasi

Dessverre har jeg ikke denne følelsen lenger. Tenk grundig igjennom quest-systemet. De fleste questene baserer seg på en av tre mulige jobber.


  •  
  • Drep x stk av y
     
  • Loot x stk fra y
     
  • til person x
     

Det virker jo som et relativt morsomt opplegg, men nei, når store deler av WoW’s questdatabase baserer seg på dette systemet blir man lei. Alle husker vel Silithus revampen. Det ble lagt til en rekke nye quests som skulle gi denne sonen litt mening og liv. Dessverre kom det ikke som en overraskelse at disse nye, utfordrene og forhåpentligvis morsomme questene baserte seg på nøyaktig det samme systemet som de 5000 andre questene i spillet. Anyway, folk gjorde de likevel for å få a) reward eller b) reputation. Og, ja, reputation. Finnes det noe som er mer oppbrukt enn reputation?

 

Lite utfordrene

Jeg overdriver ikke når jeg sier dette. World of Warcraft baserer seg på reputation i alle sammenhenger! Hva er reputation? Det er en endeløs grind som vanligvis verken er a) morsom eller b) utfordrende, men man får reward og da velger folk å gjøre det pga mangel på andre valgmuligheter. Blizzard, vær så snill, litt oppfinnsomhet?

 

Om man er Human og ønsker seg en Tiger-mount fra Darnassus må man farme Runecloth 8 timer om dagen i 1 måned. Vanskelig? Nei. Krever det skills? Nei. Er det kjedelig? Ja. Krever det tid? Ja.

 

Har man lyst på skulder-enchantments fra Zandalar Tribe (Zul’Gurub) må man gjøre Zul’Gurub rundt 30-50 ganger fra første til siste boss. Vanskelig? Nei. Krever det skills? Nei. Er det kjedelig? Ja. Krever det tid? Ja.

Slik fortsetter listen nedover med alt


  •  
  • Thorium Brotherhood (levere Dark Iron Ore osv),
     
  • Brood of Nozdormu (farme AQ-gatene i 10 timer den dagen AQ åpner, eller samle rundt 50 000 insekt-greier)
     
  • Cenarion Circle farme tusenvis av Encryptet Twilight Text)
     
  • Darkmoon Faire (skal være tivoli-lignende underholdning, men nei – er evig grind her og),
     
  • Timbermaw Hold (gi korrpute Furbolgs deng i 2 måneder)
     
  • Winter Saber Trainers (drepe 5 bjørner for så å gå tilbake til quest-giver. Repeter 10000 ganger)
     
  • Battlegrounds (Mindless zerg hvor man farmer andre spillere i stedet for mobs. Artig vri, Blizzard)
     

Alt krever tid. Ikke skill. Tid != Skill. Tid > Skill.

 

Skjønner godt poenget, men så igjen er det vanskelig å gjøre ting på en annen måte også. I de aller fleste rollespill må man grinde for å komme seg noen vei, uansett om det er quests, rep, items etc...

 

Dårlig PvP-system

Nå avsluttet jeg denne lista med å nevne Battlegrounds. Den ”Oh so great”-nyvinningen som kom få måneder etter release i Europa, like før hadde vi fikk servert det tragiske honor-systemet. Det startet med Warsong Gulch (Capture The Flag) og Alterac Valley (Maraton BG for de som har tid til 3-8 timers sammenhengende mindless zerg). Etter hvert fikk vi Arathi Basin, etter min mening den mest interessante og beste BG-en til nå.

 

Dritten startet med en gang Honor-systemet kom på plass. Det var jo en artig finesse. Nå fikk folk rewards (items) for å drepe spillere av motsatt faction. Så gøy! Nå var det litt mer mening i å drepe Thrall, man fikk jo Honor Points. Oh wait, jeg mente Dishonor Points. Ja, for man kan ikke raide byer lenger uten at man får de berømte og fryktede røde tallene i Honor-taben. Blizzard klarte dermed effektivt å fjerne all lyst og mening hos spillere til å raide byer. Jeg og mange med meg vil ha PvP der vi kan kontrollere soner, tårn, småbyer - eller hele Azeroth om du vil! Gi oss quests der vi skal beskytte viktige personer! Gi oss quests der vi må forsvare matforsyningene til Southshore fra Forsakens nye "medisiner"! Det er WARcraft, men det er jo faen ikke noe krig i dette spillet!

 

PvP systemet til Blizzard har mange mangler, det skal være sikkert. Nå har de selv sagt at dette er på listen over ting som skal forbedres, og jeg tviler ikke på at man en vakker dag vil se mange positive forandringer. Spørsmålet er vel bare hvor lang tid det tar, og hvor mange som går lei i mellomtiden.

 

Personlig liker jeg veldig godt PvP systemet i Guild Wars, med guild kamper, rankinger utover bare 1-14, og ikke minst hvor skill faktisk betyr ganske mye mer enn det gjør i WoW. Man kan jo bare håpe at man får se litt mer av denne typen konkurranse etterhvert.

 

 

Raiding og instancer – Hardcore vs. casual

I USA har casual vs. hardcore-debatten rast i måneder. Man fikk Onyxia og Molten Core. Raid-guilds skjærte effektivt igjennom etter få måneder. I sommeren 2005 kom Zul’Gurub deretter Blackwing Lair. I september lå Nefarian død. 3 måneder senere åpnet Ruins of Ahn’Qiraj/Temple of Ahn’Qiraj etter tidenes største grindfest. Var jo noe inn i helevete så mye dritt som skulle samles for å få åpna porten til Rajaxx, Haha-run, C’Thun & Co. Men, var vel verdt strevet siden vi fikk det episke slaget kalt War of The Shifting Sands i reprise, hvor nedetiden lå på 50% og rollbacks førte deg tilbake til juletider. Nå ligger jo også C’Thun død etter 2-3 måneders imba-mode. Bra det tok så kort tid for Blizzard å finne ut at de hadde laget en udødelig Gud, mektigere enn Allah,  som førte til at guilds ble splitta og folk tok in-game selvmord.

 

Og ja, jeg må nesten nevne rekkefølgen på raidinstancer: Molten Core -> Onyxia -> Blackwing Lair -> Maraudon -> AQ40. Ja, for Blizzard har jo vært fantasifulle med designet av raidbosser. Fire-resistance, Naure-resistance, Shadow-resistance og nå til slutt Frost-resistance i Naxxramas.

 

Men hvor mange får egentlig sett Naxxramas på innsiden? Er denne instance kun laget for de meste hardcore (< 15% av WoW’s spillere), de som er på god vei i AQ40? Jeg kan vanskelig se for meg at mange folk får sett noe særlig til denne lovende instancen. Om man ikke har et raidguild nå, ligger kanskje Burning Crusade nærmere enn Naxxramas. Man må først klare MC, deretter BWL, muligens AQ40, før man da – endelig kan begynne å gi første bossen i Naxxramas litt deng. Er dette et tegn på at Burning Crusade ligger maaaange måneder frem i tid?

 

Dire Maul. Hva er det? Jo, det er den siste instancen som ble lagt til for casual spillere (de som spiller et par timer hver dag). Men, de har jo fått nok å bryne seg på nå, så det er vel ikke så farlig. De kan jo oppgradere til Tier 0,5 om de ikke allerede har slettet Tier 0. De kan grinde til exalted hos Cenarion Circle for å få sine epix. Mer Strat-Baron blir det i hvert fall, så der er nok underholdningen sikret frem til Burning Crusade. Eller ikke… Fakta er at jeg ikke har sett en ny 5-manns instance siden februar/mars 2005 da DM kom og jeg har også til gode å se planer noen nye planer for det. Regner med jeg må betale 400kr for BC for å i det miste ha et ørlite håp.

 

Her er det også klart rom for forbedringer, noe som vel kommer med tid og stunder.

 

Jeg må dog si at diskusjonen med casual vs hardcore av og til går litt av skaftet. Veldig ofte høres det ut som casual gamers må nøye seg med alt opp til og med UBRS. Folk "whiner" i hytt og pine om at de aldri har sjangse til å få sett noen av de nye 40 manns raidstedene. Mange klager over de de store raiding guildene er fulle og ikke tar inn flere spillere. I stedet for å sitte på ræva og syte, hvorfor lager ikke folk som er i samme situasjon egne guilds, rekrutterer de med samme "problemer" og faktisk prøver å komme seg litt videre?

 

Man kommer til et visst punkt hvor man rett og slett vil slippe opp for 5 manns instancer, noe jeg godt forstår. Etterhvert blir noe av urfordringen å samarbeide med flere, og å gi seg i kast med f.eks ZG.

 

Hvis man forventer å hele tiden skulle ha noe man kan gjøre solo, eller i en bitteliten gruppe så spiller folk feil spill. Det er faktisk et MMOrpg vi snakker om. Og dessuten er det overraskende mye man kan få gjort selv om man ikke har tid til å spille 8 timer hver eneste kveld. Det er snakk om å ta initiativ istedet for å sitte og skrike til alle og enhver hvor jævlig lite man har å gjøre.

 

Man finner begrensninger i alle spill. Jeg har ennå ikke vært borti et spill som er endeløst på denne måten.

Lenke til kommentar

Uff, ble nesten ligg uggen nå :p

 

Leit, men sant. WoW er ikke lenger så spennende det en gang var...

 

Kanskje man skulle tatt seg selv litt i nakkeskinnet og sagt "fy, du har bedre ting å gjøre"; men først må jeg bli exalted med The Defilers :p

Endret av AndyG
Lenke til kommentar

God tråd med masse gode poeng. Disse tingene har blitt tatt opp hundrevis av ganger på wow us og eu forumene. Men de eneste trådene der som får blå oppmerksomhet er tråder som omhandler noe morsomt, eller favourite\most hated mobs.

 

Den største feilen med lvl baserte mmo's er at de som oftest blir loot drevet, og ikke content drevet. Er så mye lettere å bare pøse ut nye epics og tier sets, istedenfor å heller lage noe med litt innhold.

Lenke til kommentar
Jeg må dog si at diskusjonen med casual vs hardcore av og til går litt av skaftet. Veldig ofte høres det ut som casual gamers må nøye seg med alt opp til og med UBRS. Folk "whiner" i hytt og pine om at de aldri har sjangse til å få sett noen av de nye 40 manns raidstedene. Mange klager over de de store raiding guildene er fulle og ikke tar inn flere spillere. I stedet for å sitte på ræva og syte, hvorfor lager ikke folk som er i samme situasjon egne guilds, rekrutterer de med samme "problemer" og faktisk prøver å komme seg litt videre?

Jepp, helt enig. Sitter vel egentlig med en følelse av at de aller fleste WoW-gamere ikke skriver noe på det offisielle WoW-forumet heller, så det er kanskje attention-whores og trolls som skriver der. Det med å starte opp sitt eget guild med likesinnede spillere er noe jeg støtter fullt ut. Å sitte på baken og vente på hjelp er for slapt.

 

Man kommer til et visst punkt hvor man rett og slett vil slippe opp for 5 manns instancer, noe jeg godt forstår. Etterhvert blir noe av urfordringen å samarbeide med flere, og å gi seg i kast med f.eks ZG.

Japp, men det er på en måte en egen sjanger å spille 5-mann. Det er er nesten som et annet spill. Jeg synes det er utrolig artig å ta en kveld i Dire Maul med gode venner, slappe av med middagen i fanget mens guttesnakken går for fullt på Ventrilo.

 

Hvis man forventer å hele tiden skulle ha noe man kan gjøre solo, eller i en bitteliten gruppe så spiller folk feil spill. Det er faktisk et MMOrpg vi snakker om. Og dessuten er det overraskende mye man kan få gjort selv om man ikke har tid til å spille 8 timer hver eneste kveld. Det er snakk om å ta initiativ istedet for å sitte og skrike til alle og enhver hvor jævlig lite man har å gjøre.

World PvP og questing er to ting som fungerer utmerket alene. Det førstnenvte er jo selvfølgelig bedre sammen med andre, men det er mulig om man setter fantasien i litt sving. Litt initiativ fra spilleren kommer godt med, som du nevner.

 

Man finner begrensninger i alle spill. Jeg har ennå ikke vært borti et spill som er endeløst på denne måten.

Jepp, World of Warcraft er et fantastisk spill og jeg har til gode å se et spill som har fascinert meg mer. Warcraft-universet er utrolig. Bra historie og spilldesignere som vet å lage gode spill. Warcraft: Orcs and Humans, Warcraft II, Warcarft III, Frozen Throne og World of Warcraft er alle suksesshistorier med millioner av fans verden over.

 

Edit: Jeg tror en del føler seg litt irritert etter det halvhjerta forsøket til Blizzard med å legge til mer content for casuals i 1.10. Stratholme, Scholo, BRS og Dire Maul er oppbrukt. Casuals har farmet de instancene i over et år allerede. Å legge til ny loot/redesigne bosser hjalp ikke akkurat. Å se Naxxramas, den tredje 40-manns instancen bli lagt til siden Molten Core/Ony, uten å ha sett en 5-mann på over et år var ikke det jeg hadde håpet på ihvertfall.

Endret av Meldarion
Lenke til kommentar

Er sååå enig med trådstarter, men samtidig har jeg enda ikke prøvet horde eller shaman så jeg skal levle hvertfall min shaman til lvl 60 og se hvordan det er. Mulig jeg må bruke noen måneder i PvE også, men PvP blir kanskje faktisk mest. Altså imo PvP er jo det eneste man trenger skills for, da du dreper andre spillere... For alle dere folka som har fullt Tier 2/AQ40 epics og har tenkt til å slutte, da kan dere jo begynne med eventuellt litt PvP. :) Men Blizz kunne jo godt ha forbedra PvP systemet MYE

Lenke til kommentar

Slutta selv med WoW i september/oktober i fjor, da hadde jeg spilt mye og ofte siden april. Selve spillet synes jeg var dritkult i starten, spilte sammen med 2 kamerater (som hadde litt mindre skole enn meg og lå derfor alltid 2-3 lvler over meg) og hadde det gøy. Vi ble med i et svenskt guild på Stormscale, noe som var helt greit, men så migrerte vi til Korgall og ble etterhvert med i et norskt guild (med et par svensker). Det var da det begynte å bli skikkelig morro. Det å ta instancer og spille pvp sammen med folk en etterhvert ble godt kjent med er det kuleste med hele spillet mener jeg...

 

Det wow trenger er fler 5-mann instancer og worldpvp. Husker jeg gleda meg til å bli 60 for å raide alliance byer, men neeeida. Wow er baare grinding nå, så jeg kommer nok ikke til å gjøre comback med det første.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...