Gå til innhold

CPU-temp oppe i nesten 90 grader


hakonm

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med at cpu'en min blir altfor varm. Idletemp er på 72C og temp ved full load er nesten 90C grader. Jeg stusser også litt på verdiene som ASUSProbe rapporterer:

12V: 13,2V

5V: 4,9V

3,3V: 3,3V

VCore: 2,1V

Er ikke VCore- og 12V-verdiene altfor høye? Har prøvd å sette VCore ned manuelt i bios, men det var til ingen nytte. Hovedkortet er et Asus A7V333, CPU AMD XP2000+. Jeg har 3 kabinettvifter og en EKL-Papst-CPUvifte som ble anbefalt av Flexi Data. Alt dette er plassert i et romslig Chieftech miditower. Kan den høye temperaturen være forårsaket av feil på hovedkortet eller CPU? All hjelp mottas med glede :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: hakonm på 2002-10-04 16:47 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis prosessoren får 2,1v pga. en feil på hovedkortet så er temperaturene meget sansynlige.

 

Normalt vil jeg tro at det er noe feil med målingene. Bare åpne kabinettet og sett fingeren på kjøleribba. Hvis den er kald eller såvidt lunka er det dårlig kontakt mellom CPU og kjøleribba. Hvis den er glovarm så kan det komme av for høy spenning eller at CPU-vifta har stoppa. (Det har du sikkert sett allerede om det var filen)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner bare ikke at folk klarer å få slike problemer egentlig. Ikke for å kaste dritt på noen her altså, men når man skal bygge PC krever det litt forkunnskap... Har selv hatt AMD Athlon 1000, 1400 og XP1900+ før. Aldri sett temperatur opp i 70 grader load engang! Som regel glemmer folk å smøre på kjølepasta, setter på ribba slik at den ikke får bra nok kontakt med CPU, eller rett og slett kjøper en dritt ribbe som de CoolerMaster sakene... 'ja men det stod at den skulle takle....bla bla bla' :smile:

 

Les tester på internett og anbefalinger, samt les hvordan man setter ting sammen.

 

Sorry hvis dette blir dritt kasting. Måtte bare få det ut :smile:

 

_________________

Chiftech DA01BD servertower

Asus P4B533-V

Intel P4 2.8 Ghz @ 3.0 GHz 571FSB

Swiftech MCX4000B med 19dB Papst

512MB Corsair XMS3200C2 @ DDR381 CL2.0

Gainward GF4 Ti4600 Ultra750XP

21" Sony F500R

+++

 

[ Denne Melding var redigert av: Betroz på 2002-10-04 17:38 ]

Lenke til kommentar

Det at kjøleribba blir glovarm viser at varmeovergangen fra prosessoren er god nok. Sjekk at cpu-kjøleren er godkjent for den prosessorhastigheten du kjører.

 

Ellers er Vcore alt for høy, den skal ligge på ca 1,8V, dette er nok årsaken til den høye cpu tempen. Det er hovedkortet som lager Vcore så hvis det ikke er mulig å justere den ned er nok HK defekt.

 

12V er det normalt med litt slingring på alt fra 11-13V er ok

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-04 17:38, skrev Betroz:

Jeg skjønner bare ikke at folk klarer å få slike problemer egentlig. Ikke for å kaste dritt på noen her altså, men når man skal bygge PC krever det litt forkunnskap... Har selv hatt AMD Athlon 1000, 1400 og XP1900+ før. Aldri sett temperatur opp i 70 grader load engang! Som regel glemmer folk å smøre på kjølepasta, setter på ribba slik at den ikke får bra nok kontakt med CPU, eller rett og slett kjøper en dritt ribbe som de CoolerMaster sakene... 'ja men det stod at den skulle takle....bla bla bla' :smile:


Les tester på internett og anbefalinger, samt les hvordan man setter ting sammen.


Sorry hvis dette blir dritt kasting. Måtte bare få det ut :smile:


_________________

Chiftech DA01BD servertower

Asus P4B533-V

Intel P4 2.8 Ghz @ 3.0 GHz 571FSB

Swiftech MCX4000B med 19dB Papst

512MB Corsair XMS3200C2 @ DDR381 CL2.0

Gainward GF4 Ti4600 Ultra750XP

21" Sony F500R

+++


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Betroz på 2002-10-04 17:38 ]</font>


 

Ikke for kaste dritt men jeg tror nok du også hadde hatt problemer med å holde tempen nede med et hovedkort som gir ut en Vcore på 2,1 V :wink:

 

_________________

Athlon XP 1700+ @144MHz/1584MHz

Asus A7V266-E RAID

2* WD 40GB 7200

512MB DDR TwinMos

ATI Radeon 32MB

SB Live! Player 5.1

Pioneer DVD Slot in 106S

Sony 145 10X

Chieftec Dragon Alu. Midi Tower AH-01SL

Win ME / Win XP

 

[ Denne Melding var redigert av: jhbamse på 2002-10-04 17:46 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-04 17:23, skrev hakonm:

Takk for at du tok deg tid til å svare, Simen1. Vifta på CPU-kjøleren går som den skal, og kjøleribba er gloheit. Jeg har forresten brukt AS3. En annen ting jeg legger merke til er at CPU-kjerna ikke virker 100% plan...


:smile: Siden kjøleribba er gloheit så tyder det i hvertfall på god kontakt mellom kjøleribbe og CPU.

 

Problemet ligger heller i at prosessoren får for høy spenning. Det kan jo hende at det er noe galt med hovedkortet som gjør det. Hvis du har kjøpt det brukt: Sjekk om det er "volt-moddet" Dvs. noen som har fiklet med det og loddet på en liten ledning og/eller motstand like ved spenningskontrollerene(1). (1) ligger på hovedkortet like ved CPU'en. Det ser ut som 2, 3, 4 eller 6 små sorte brikker med metall-bakside og tre kraftige "ben" fra hver av de. Det står sansynligvis også en rekke med kondensatorer i nærheten (små tønner).

 

Det kan være årsak til at spenningen blir for høy. Hvis du ikke har kjøpt det brukt eller moddet det selv, sjekk om du har mistet en skrue eller noe annet i det området.

 

Rettelse: Jeg sjekket et bilde av hovedkortet ditt: Volt-mod gjøres mellom prosessoren og printer-porten på dette hovedkortet.

 

[ Denne Melding var redigert av: simen1 på 2002-10-04 18:01 ]

Lenke til kommentar

Jeg har samme hk som deg, sleit litt med høye temperaturer tidligere. Oppgraderte til bios 1008 tror jeg det var, tempen sank en del da. Har en "gammel" Athlon 1200 som kjører på 1333 (10x133). Det er vel en av de varmeste cpu'ene man får tak i.. Sammen med en Silent Viking er tempen på max load nå ca 60 grader i et Chieftech kabinett med èn vifte forran og bak. Tror det må være noe hakkanes gale med hk'et ditt.

Quote:


Ikke for kaste dritt men jeg tror nok du også hadde hatt problemer med å holde tempen nede med et hovedkort som gir ut en Vcore på 2,1 V


Tror jeg òg!! :grin:

F.

Lenke til kommentar

Klart at hvis CPU får 2.1V så vil den bli veldig varm! Men 90 grader load høres mye ut...så mye at PC'n hans burde hengt seg FØR lasting av Windows. Kan jo hende at han må sende hovedkortet tilbake.

 

Mitt Asus A7V333 funka da jeg brukte det iallefall. Kjørte på 1007 BIOS og hadde en XP1900+ som var kjølt av en ThermalRight AX-7 og 19dB Papst. Lå vel på 60 grader load og 52 grader idle.

 

Nå med en P4 på 3 Ghz ligger jeg på 52 grader load :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-04 18:02, skrev Betroz:

Klart at hvis CPU får 2.1V så vil den bli veldig varm! Men 90 grader load høres mye ut...så mye at PC'n hans burde hengt seg FØR lasting av Windows. Kan jo hende at han må sende hovedkortet tilbake.



Han skriver opptil 90 grader ved full load, og man kan vel neppe kalle lasting av Windows full load?

 

Så sant hakonm ikke har voltmoddet hovedkortet og utifra den informasjonen som har kommet frem, så tror jeg også at hovedkortet er defekt.

Lenke til kommentar

Obs obs !!!!!

 

Det går an å overvolte ved hjelp av en jumper på det kortet. Jumperen er ikke dokumentert i manualen, men det den gjør er å legge på ca. 0,3 v på vcore'n.

 

Sjekk stillinga på den jumperen som er vist i midten på toppen i bildet under. Hvis den står som på bildet blir vcore rundt 2,1 (altså dekker 1-2). Flytt den til 2-3, og vcore blir normal. Det burdte tempen din bli også.

 

jumper.jpg

 

ED: Tastarleif

 

[ Denne Melding var redigert av: Shepherd på 2002-10-05 00:59 ]

Lenke til kommentar

Jeg kjenner en som har hatt samme problem med samme hovedkort.. Det vi kom fram til.. var for det første at vifta var kobla til power-fan utgangen på H.kortet.. i tilegg så fant vi ut at asus-probe bugga som ****, han var oppi 80grader idl.(i følge asusprobe) men han lå egentlig på 53grader, og asusprobe sa også at han hadde for høy spenning på vcore.. Men det kan godt hende at hovedkortet ditt er kaputt i dette tilfellet..

 

lykke til :smile:

Lenke til kommentar

quote: "CPU, eller rett og slett kjøper en dritt ribbe som de COOLERMASTER sakene... 'ja men det stod at den skulle takle....bla bla bla' " quote end. :smile:

 

hmm, kan si meg enig på det, kjøpte av det billigste jeg fant på komplett da jeg kjøpte 1600+ for første gang (merk første), viften bråket som en sulten kalv, med sine 6000rpm's. Men saken var at jeg ikke hadde mange tinger å velge mellom, da jeg har et "a7a266" hovedkort men maks 61mm bredde for kjøler! har ikke funnet noe nytt som passer.

så for ca. 3 måneder siden, bestilte jeg Adapter, og satt inn en enermax 80mm vifte istedet.. fungerte greitt :smile:

Kan nå overklokke til XP2000+ , uten problem. ville antageligvis ikke vært noe problem med coolermaster viften heller, for den drog noe jevli :lol:

uansett, nytter ikke å ha enermax vifta på fullt, fordi viftas ikke har "plass" til mere luft for å si det slik.. Men nå bråker ikke maskina lenger.

er faktisk ganske fornøyd med coolermaster, rimelige kjølere, osv. passer vel helst til servere men.

Lenke til kommentar

Problemet er mitt er løst (takk og pris)!

 

Takk for mange gode og informative svar! Jeg prøvde det meste av det som ble foreslått: oppgradere BIOS, resette BIOS, sette ny VCore i BIOS... Prøvde også å endre på jumpere på hovedkortet som styrer VCore.

 

Oppgradering av BIOS førte til litt lavere temperatur, men like høy VCore.

 

Å sette en gitt VCore ved hjelp av jumperene på hovedkortet ga litt lavere VCore, men den var fremdeles alt for høy. Og det var også CPU temp. Begynte for alvor å tro at alt håp var ute for dette hovedkortet...

 

Men, som beskrevet av Shepherd, så har hk en jumper som kan overvolte VCore. Og det viste seg at denne var satt til enable, noe som forklarer at VCore alltid var ca 0,3V for høy uansett hva jeg stilte VCore til. Siden jumperen ikke var beskrevet i manualen, så hadde jeg ingen anelse om at hk hadde denne muligheten. Og hadde ikke Shepherd vist meg dette i sitt svar (som inneholdt et meget illustrerende bilde) så hadde det nok endt med at hovedkortet hadde blitt byttet ut...

 

Jeg hadde i utgangspunktet ikke endret på denne jumperen selv, så om dette er en fabrikasjonsfeil, eller om jeg har fått et brukt hk, det vet jeg ikke. Det så i hvert fall rimelig nytt ut når jeg fikk det...

 

Uansett er problemet mitt løst nå. VCore ligger på 1,78, CPU temp er 49 grader vet idle og 54 ved full load. Tusen takk til alle sammen, og en spesiell takk til Shepherd som hadde løsningen på mitt problem!

Lenke til kommentar

Takker og bukker for god tilbakemelding. :smile:

 

Desverre er det så alt for mange på dette forumet som "glemmer" å komme med tilbakemelding når problemet er løst. :sad:

 

Dette reduserer hjelpelysten til folk som sitter på kunnskap.

 

Så atter en takk for god forumkultur :smile: :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...