Gå til innhold

Korleis faa MySQL til aa bruke europeisk dato?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke om du vet det, men du kan formatere datoen ut med date_format. Tror ikke det går ann å lagre det på noe annet vis.

Ettersom det jeg vet så er det vel enklere å sortere i amerikanskt format.

Endret av LoS
Lenke til kommentar
Vet ikke om du vet det, men du kan formatere datoen ut med date_format. Tror ikke det går ann å lagre det på noe annet vis.

Ettersom det jeg vet så er det vel enklere å sortere i amerikanskt format.

6089560[/snapback]

Med respekt å melde, amerikansk format er håpløst (MM/DD/YYYY). Det er faktisk verre enn europeisk (DD/MM/YYYY), all den tid inndelingene her i det minste står sortert etter størrelsesorden. Det eneste formatet som er egnet for sortering er YYYY/MM/DD, da du ikke trenger å gjøre noe som helst med dataene for å få dem sortert.

 

Men, når det er sagt så er det en problemstilling som ikke er aktuell for databaseserveren, da denne kun bruker flyttall, og de kan lett sorteres. Datoformat forøvrig går jo kun på standard konvertering mellom flyttall og det tekstformatet som vises/leses inn.

Lenke til kommentar
Men, når det er sagt så er det en problemstilling som ikke er aktuell for databaseserveren, da denne kun bruker flyttall, og de kan lett sorteres. Datoformat forøvrig går jo kun på standard konvertering mellom flyttall og det tekstformatet som vises/leses inn.

6093320[/snapback]

Rimelig at databaseservere bruker et internt format for datoer ja.

 

Men hva mener du med flyttall? Jeg forstår dette som et tall på formen mantissa ** eksponent, og det høres ikke ut som den beste måten å lagre tidspunkter på.

Lenke til kommentar
Men, når det er sagt så er det en problemstilling som ikke er aktuell for databaseserveren, da denne kun bruker flyttall, og de kan lett sorteres. Datoformat forøvrig går jo kun på standard konvertering mellom flyttall og det tekstformatet som vises/leses inn.

6093320[/snapback]

Rimelig at databaseservere bruker et internt format for datoer ja.

 

Men hva mener du med flyttall? Jeg forstår dette som et tall på formen mantissa ** eksponent, og det høres ikke ut som den beste måten å lagre tidspunkter på.

6094429[/snapback]

Gikk kanskje litt fort i svingene her. Jeg vil tro du har rett og at det er et desimaltall som benyttes. I henhold til SQL-standardene skal en datetime+1 være det samme som neste dag, så jeg ville finne det merkelig om det kun var et heltall (f eks antall sekunder siden en bestemt dato).

Lenke til kommentar
Vet ikke om du vet det, men du kan formatere datoen ut med date_format. Tror ikke det går ann å lagre det på noe annet vis.

Ettersom det jeg vet så er det vel enklere å sortere i amerikanskt format.

6089560[/snapback]

Med respekt å melde, amerikansk format er håpløst (MM/DD/YYYY). Det er faktisk verre enn europeisk (DD/MM/YYYY), all den tid inndelingene her i det minste står sortert etter størrelsesorden. Det eneste formatet som er egnet for sortering er YYYY/MM/DD, da du ikke trenger å gjøre noe som helst med dataene for å få dem sortert.

 

Men, når det er sagt så er det en problemstilling som ikke er aktuell for databaseserveren, da denne kun bruker flyttall, og de kan lett sorteres. Datoformat forøvrig går jo kun på standard konvertering mellom flyttall og det tekstformatet som vises/leses inn.

6093320[/snapback]

Uten at jeg gikk inn og sjekket om det var amerikanskt format eller hva det var så antok jeg at det var det som var riktig, eventuelt mest forståelig for trådstarter at det ble beskrevet sånn. Du har forøvrig selvsagt helt rett i det du sier.

Lenke til kommentar
Med respekt å melde, amerikansk format er håpløst (MM/DD/YYYY). Det er faktisk verre enn europeisk (DD/MM/YYYY), all den tid inndelingene her i det minste står sortert etter størrelsesorden. Det eneste formatet som er egnet for sortering er YYYY/MM/DD, da du ikke trenger å gjøre noe som helst med dataene for å få dem sortert.

6093320[/snapback]

Enig. Og derfor er det nå norsk standard å skrive: 2006-05-13.

Tror det er mange som slutrer unna med dette. Men når men programmerer er dette faktisk veldig lurt siden det blir veldig mye enklere å sortere lister/arreys.

 

siDDIs: Min MySQL database bruker norsk datoformat (2006-05-13).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...