White Fox Skrevet 8. mai 2006 Skrevet 8. mai 2006 Hei Jeg lager en nettside for noen venner og de har sent meg et word-dokument med tabeller og tekst osv som de gjerne vil ha på siden og kunne endre når de ønsker. Jeg ønsker ikke å styre med å sette opp wordpress eller lignende, noe jeg ikke vet hvordan man gjør, og lurte derfor på om det finnes noen måte jeg kan inkludere dette word-dokumentet i siden som et bilde eller lignende uten at jeg endrer det til en en php-fil med HTML-tabeller o.l.? Det blir litt for kronglete for dem og endre HTML osv som de ikke kan.. Jeg ønsker at de ansvarlige da kan bare laste ned og opp word-dokumentet når de ønsker og endre dette - dette vet de hvordan de gjør.
mikk- Skrevet 8. mai 2006 Skrevet 8. mai 2006 Word har vel en funksjon for å lagre som webside, men kjenner jeg MS rett, blir koden et sant helvete. Du får vel heller ikke "inkludert" dem uten videre, da de har head/body-tagger, etc. Det beste vil være å kode om dem til HTML -- det tar da ikke så lang tid..
White Fox Skrevet 8. mai 2006 Forfatter Skrevet 8. mai 2006 (endret) Word har vel en funksjon for å lagre som webside, men kjenner jeg MS rett, blir koden et sant helvete. Du får vel heller ikke "inkludert" dem uten videre, da de har head/body-tagger, etc. Det beste vil være å kode om dem til HTML -- det tar da ikke så lang tid.. 6065437[/snapback] Ikke noe problem at det tar lang tid, men er bare det at de kan ikke HTML og for dem hadde det vært greit å kunne laste ned word-dokumentet og åpne det i word og gjøre endringer og så laste opp... Så er vel vanskelig for meg å lage det om til HTML, men fortsatt gjøre det mulig for dem at de kan bruke word til å redigere filen? Er det mulig å inkludere disse HTML-filene som word "lager"? Endret 8. mai 2006 av White Fox
MC2 Skrevet 8. mai 2006 Skrevet 8. mai 2006 å gå fra .doc til .html er ikke så vanskelig siden det er en innbygd funksjon i word som gjør det (som mikka sa), men å gå andre veien er nok veldig vanskelig. forresten, hvis du har en layout der du inkluderer siden blir det også vanskeligere å inkludere html filen som word lager for at den (som mikka sa) inneholder doctype body etc som du ikke kan ha midt i et html dokument. med andre ord, dette er ikke enkelt. hvis du absolutt må ha det slik at de laster ned og redigerer også laster opp kan du få brukerne dine til å exportere en html fil og en doc fil. så få de til å laste opp begge filene sånn at neste person som vil redigere laster ned doc filen, redigerer den, exporterer en html fil og legger opp både den nye html og doc filen. denne ideen at brukrene uten html & css kunnskaper skal kunne redigere en side er ikke ny og hittil er det få fungerende resultater. systemet du leter etter kalles for CMS (content managment system). se om du finnner noe brukbart på opensourcecms.org.
ilpostino Skrevet 8. mai 2006 Skrevet 8. mai 2006 Jeg har sett at php har muligheten for å vise/åpne et word-dokument. Dette krevr naturlig nok at serveren dette kjører på har støtte for php og har office/Word innstalert. dette er blandt annet tatt opp i denne og denne tråden. I php kan du bruke COM-klassen. Det er sikkert mulig i ASP/.NET også, men det har jeg ikke helt oversikten over...
mikk- Skrevet 8. mai 2006 Skrevet 8. mai 2006 ilpostino er inne på noe. Hvis du får tak i noe (for eksempel PHP) som klarer å konvertere fra .doc til HTML, er du på god vei. Da ville jeg foreslått å lage et script med cachesystem, slik at serveren slipper å generere HTMLen på nytt hver gang. Om noen forsøker å åpne det aktuelle dokumentet, sjekker scriptet om dokumentet er endret siden sist, for eksempel vha filstørrelse. Vi antar at man ikke endrer samme dokument til samme filstørrelse mange ganger. Dersom filstrørrelsen er endret, genereres et nytt HTML-dokument, som lagres. Dersom filstørrelsen er den samme, brukes sist genererte HTML for fila. Brukerne laster opp og ned doc-filer som de vil.
MC2 Skrevet 8. mai 2006 Skrevet 8. mai 2006 hvorfor ikke bare sjekke når fila var sist modifisert? men problemet er at hvis servern ikke kjører windoze blir ting fort mye mer problematisk. jeg hadde heller gått for en online WYSIWG løsning (tiny MCE er et alternativ) elller bb kode (som er enkelt å lære).
mikk- Skrevet 8. mai 2006 Skrevet 8. mai 2006 hvorfor ikke bare sjekke når fila var sist modifisert? 6066017[/snapback] Det er vel bedre, ja =)
ilpostino Skrevet 8. mai 2006 Skrevet 8. mai 2006 såvist jeg har kunne lese meg frem til om emnet lanserer jeg følgende løsning: 1) åpne word-filen (det skal ikke være nødvendig å gjøre dn om til HTML før den vises) 2) legg denne i cache 3) neste gang filen etterspørres sjekk om den er lagret siden sist den ble cached. Hvis ja -> legg den i cache på nytt og vis filen. Hvis nei -> Hvis den cachede filen. høres dette greit ut?
olear Skrevet 9. mai 2006 Skrevet 9. mai 2006 Har brukt AntiWord i mange år, utmerket til å konvertere doc til et mer fornuftig format. Kan lett scriptes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå