Gå til innhold

Hard og myk korrosjon


Anbefalte innlegg

Jeg har registrert at det er flere enn meg her inne som kan være fascinert av rust og forfall. Prøver meg derfor på å legge ut et bilde i 2 versjoner, ett som er sort/hvitt og ett hvor deler av bildet (selve låsen) er i farger.

Hvilken av disse versjonene fungerer? Er det noen av dem som fungerer i hele tatt, eller er jeg helt på villspor her? :hmm:

 

Takknemlig for tilbakemeldinger!

 

post-13221-1147079226_thumb.jpg

 

post-13221-1147079274_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fint bilde, med fint lys som etter min mening kommer best frem i versjonen med farge. Synes i midlertid at det er for mye blått i fargeversjonen, noe som burde være lett å fikse.

 

Først: Takk for kommentar! :)

Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg. Men siden låsen faktisk har et ganske tydelig blåskjær i virkeligheten også (blå rust?), var tanken min å fremheve dette fargespillet. Men det kan nok godt hende jeg overdrev litt. Jeg har dradd spakene litt tilbake igjen og har fått en mer matt/dempet versjon. Er dette bedre? Selv klarer jeg ikke helt å bestemme meg.. :hmm:

 

post-13221-1147121681_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg er ikke tilhenger av sort-hvitt, da jeg synes mange bruker det fullstendig ukritisk, og derfor ødelegger bilder som kunne blitt bedre i farger (jobber med fremkalling, som mange sikkert vet). Sort-hvitt er ofte en "hype" for de som ikke vet hvordan de utnytter dette.

 

Men her syntes jeg faktisk sort-hvitt bildet fungerte best. Motivet er en gammel lås fra gamle tider. Den er gammel og rusten, og har sikkert vært der en stund. Treverket ser også ganske morkent ut. Av den grunn synes jeg det passer godt med sort-hvitt, da det ytterligere tydeliggjør den "gamle følelsen" i bildet.

 

Ellers synes også jeg at fargene i fargeversjonen ble for sterke... kanskje fordi resten av bildet er i sort-hvitt. Men foretrekker uansett den versjonen hvor ingenting er i farger.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke tilhenger av sort-hvitt, da jeg synes mange bruker det fullstendig ukritisk, og derfor ødelegger bilder som kunne blitt bedre i farger (jobber med fremkalling, som mange sikkert vet). Sort-hvitt er ofte en "hype" for de som ikke vet hvordan de utnytter dette.

Jeg er i utgangspunktet enig med deg. Noen bilder kan fungere gnistrende godt i sort/hvitt, men svært mange gjør det definitivt ikke...

 

Ellers synes også jeg at fargene i fargeversjonen ble for sterke... kanskje fordi resten av bildet er i sort-hvitt. Men foretrekker uansett den versjonen hvor ingenting er i farger.

Fargene ble nok litt for knall, jeg kan være med på det. Jeg ble bare så bergtatt av fargespillet i rusten at jeg ville fremheve det sterkest mulig. ;)

Det prøvde jeg å gjøre ved å tone ned området rundt (lage svart/hvitt), samt forsterke blåfargen. Jeg tenker at det på en måte er to totalt forskjellige bilder med to totalt forskjellige "funksjoner", så jeg burde kanskje ikke satt dem opp mot hverandre på den måten. "Ja takk, begge deler" som en viss B-kjendis sier. :)

 

Takk for gode innspill! :)

Lenke til kommentar
Spennende rustfarge, men jeg heller mot sepia selv. Motivet kler det utrolig godt. Tror det kan tåle å være bittelitt lysere.

 

Hm.. Noe sånt? Tror det nærmer seg noe nå?

Jeg sier i alle fall takk til EspenE om ideen å prøve det i Sepia! :)

 

post-13221-1147189065_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...