Gå til innhold

Tida går saktere når man er i bevegelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vi forestiller oss to personer som er like gamle. Den ene drar ut i verdensrommet med lysets hastighet mens den andre forblir på jorda.

 

Når personen på jorda er blitt femti år eldre kommer personen fra verdensrommet tilbake. Er han da bare blitt 30 år eldre?

6177274[/snapback]

 

Vet ikke. Ettersom han da starter på jorda, og AKSERERERER opp til høy fart, flyr med høy fart, SNUR, flyr tilbake med høy fart, BREMSER OPP, og lander, har du med akserelasjon å gjøre. Så vidt jeg vet går "tiden saktere" under akserelasjon enn under ikke-akserelasjon, så litt yngre er han. Nøyaktig hvor mye kan jeg ikke si, fordi det har med generell relativitet å gjøre, noe jeg ikke kan noe særlig om. Noen som kan?

 

Ellers: Dersom vi anntar at han flyr til nærmeste stjerne, venter der, og så kommer jorda til han - dette er likt med at han snur og fly tilbake - så vil han og jorda eldes like mye. Men somsagt - akserelasjon invaliderer alt dette...

Lenke til kommentar
Ellers: Dersom vi anntar at han flyr til nærmeste stjerne, venter der, og så kommer jorda til han - dette er likt med at han snur og fly tilbake - så vil han og jorda eldes like mye. Men somsagt - akserelasjon invaliderer alt dette...

6178206[/snapback]

http://rstnett.cappelen.no/autoimages/632_...vistisk_tid.pdf

Side 9/11 og utover: posisjonsavhengig tidsforlengelse i tyngdefeltet og løsningen av tvillingparadokset.

Lenke til kommentar
Jo, får det ser fra jorden ut som det har gått 50 år, ikke 30. Vil si det er ganske vesentlig...

6176553[/snapback]

 

Jeg skal ikke si at jeg er en ekspert på dette området, men utifra min bok som er skrevet av en professor i fysikk, så stemmer det jeg skrev tidligere.

6178773[/snapback]

Siden dere er uenige: Tiden ser for en observatør ut til å gå tregere hos et objekt som beveger seg i forhold til ham.

Lenke til kommentar
sprøyt mener nå jeg.. ikke at jeg bryr meg heller.. men har lite å gjør,kansje jeg må gå en tur? :w00t:

6178952[/snapback]

Du kan trykke HER :).. det tror jeg du trenger.

6179113[/snapback]

 

Dork deg. Ikke poste slemme lenker.

 

Ikke at jeg trykka, men likevel... Du lurte meg en annen gang, er blitt skeptisk til Login&CODE=03 nå!

Lenke til kommentar
Dork deg. Ikke poste slemme lenker.

6179324[/snapback]

Var vel ment til vår kjære, spammende venn som jeg siterte, og ikke resten av befolkningen her på forumet ;)

 

Forøvrig var det neppe jeg som lurte deg tidligere, men det kan f.eks. ha vært JBlack med signaturen sin :)

Lenke til kommentar
Dork deg. Ikke poste slemme lenker.

6179324[/snapback]

Var vel ment til vår kjære, spammende venn som jeg siterte, og ikke resten av befolkningen her på forumet ;)

 

Forøvrig var det neppe jeg som lurte deg tidligere, men det kan f.eks. ha vært JBlack med signaturen sin :)

6179678[/snapback]

 

Antagelig. Forøvrig utforderer jeg MadsFN til å motbevise :p

Lenke til kommentar
Dork deg. Ikke poste slemme lenker.

6179324[/snapback]

Var vel ment til vår kjære, spammende venn som jeg siterte, og ikke resten av befolkningen her på forumet ;)

 

Forøvrig var det neppe jeg som lurte deg tidligere, men det kan f.eks. ha vært JBlack med signaturen sin :)

6179678[/snapback]

 

Antagelig. Forøvrig utforderer jeg MadsFN til å motbevise :p

6184727[/snapback]

sååå, hva gjør egentlig den linken? Trykt på den et par ganger nå :p

Lenke til kommentar

Altså, person1 står stille og vinker og person 2 beveger seg i lysets hastighet og vinker.

 

person1 vil se at person 2 vinker i slow motion.

 

person2 vil se at person 1 vinker i slow motion.

 

Men dere sier at de som står stille blir fortere eldre i forhold til de som beveger seg i lysets hastighet.

 

Burde ikke da person2 se at person1 vinker ganske fort?

Lenke til kommentar
Linken virka ikke, mulig at det er noe som ikke er installert på dataen som jeg trenger for å se(skolepc)

 

Da har jeg lest feil, mente jeg leste et sted at begge så hverandre som treige.

6200778[/snapback]

 

du trenge Java tror eg, men mer info er HER

men det er 12 sider eller noe :p men det er alt du trenge å vite...

 

esa

Lenke til kommentar
Linken virka ikke, mulig at det er noe som ikke er installert på dataen som jeg trenger for å se(skolepc)

 

Da har jeg lest feil, mente jeg leste et sted at begge så hverandre som treige.

6200778[/snapback]

 

du trenge Java tror eg, men mer info er HER

men det er 12 sider eller noe :p men det er alt du trenge å vite...

 

esa

6200791[/snapback]

 

Aha, det der var jo endel, jeg skal lese litt og se om jeg blir noe smartere :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...