Gå til innhold

Anbefal en god lydbok - brukernes egne omtaler


Anbefalte innlegg

055357339X.01._BO2,204,203,200_PIsitb-dp-500-arrow,TopRight,45,-64_AA240_SH20_SCLZZZZZZZ_.jpg

Bok: The Farseer Triology

Forfatter: Robin Hobb

Lest av: Husker ikke :( men det var en god leser. Syntes foresten att det er flere gode personer som leser på engelsk en på norsk. Er fler av dem som lever seg mer inn i lesinga og lager forskjellige stemmer og slikt oftere. Har møtt på altfor mange som leser sikkelig treigt og monotont på norsk opp gjennom tiden.

Språk: Engelsk

Lengde: 60+++ timer for alle, minnst.

Omtale:

Disse bøkenne fra Hobb som omhandler dette universset er blant de beste jeg noen gang har hørt. Hører til blant Song of Ice and Fire, LotR og noen fler.

 

Vi følger Fitz gjennom hans oppvekst, og han er en av de bedre karakterene jeg har lest om. Sikkelig bra lagd karakter.

(Orker ikke skrive mer)

Amazon.com info

 

Terningkast:

tern6.gif

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Alle de engelske Harry Potter-bøkene lest av Stephen Fry er utrolig gode!

 

Jeg må støtte denne! Under PRYO-ukene på ungdomsskolen så hørte jeg disse, og dagene gikk utrolig fort! :)

Jeg jobbet i lydstudio under PRYO-uka (7 uker siden) ^^

Men å høre på engelske (eller tyske/franske/spanske hva som helst) lydbøker hjelper jo godtbåde på vokabular og uttale

Endret av Spöka
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...
Noen som har noen fantasy-lydbøker å anbefale? Jeg har lest The Wheel of Time, HP, Assasins Trilogy, The Tawny Man Trilogy, LoTR, Silmarillion og Hobbiten fra før av

 

 

Hvis du faktisk kom deg gjennom wheel of time, er det bare å starte på George R.R. martin sine bøker. a song of fire and ice. utrolig gode fantasy bøker!

 

Så til min omntale som er den beste boka jeg noen gang har lest og eller hørt. var så utrolig god at jeg fortsatt sitter igjen med en slags tomhet inni meg, ettersom jeg tviler på det kommer noe så bra som dette igjen.

 

 

cover-TheRoad-blaze.jpg

 

Bok: The Road

Forfatter: Cormac Mcarthy

Lest av:Tom Stechschulte, (som forøverig gjør en aldeles glimrende jobb)

Språk: Engelsk

Lengde: ca 5 timer+ (ikke sikker, tiden fløy avsted ^^).

Omtale:

Gjennom denne boka følger vi En mann, og sønnen hans. For hver dag som går sliter de med å overleve, ettersom det har vært en atomkrig. De tror den har ødelagt mesteparten av jorda. Det er ikke lenger noen himmel å se, kun en grå dis. Få dyr er gjenlevende. Døde trær faller om. De er ikke alene på jorda, men nesten alle andre er barbariske. Man kan ikke stole på noen. Mange velger å holde sammen i grupper som gjør hva som helst for å overleve. Våre hovedpersoner må passe seg, best å ikke ta noen sjanser.

 

Det var tider i denne boka jeg lo ut høyt, andre jeg kaldsvettet av spenning. andre ganger så trist at jeg nesten måtte felle en stille tåre. det har aldri vært en bok eller verk som har fitt meg samme følelse av å være så med. du føler virkelig med personene i boka.

 

Boka hjalp cormac macarthy vinne nobels litteraturpris, Den er fantastisk skrevet, samtidig gjør Tom Stechschulte en fantastisk jobb. han har en dyp fortellerstemme, og gjør om stemmene i boka, men ikke så mye at du komemr ut av det. en annen ting som virkelig skilte denne lydboken fra andre, er lydkvaliteten. den er helt perfekt. ikke noe støy, og en klokkeklar stemme.

 

Du trenger ikke være fan av en spesiell sjanger for å elske denne boka. den passer for de aller, aller fleste.

 

Terningkast: 6

Endret av Potetgullmann1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Jeg er på leting etter en lydbok med politiske, historiske og filosofiske trekk.

Noen som har noe lignende å anbefale?

 

Victoria av Knut Hamsun er også en veldig fin lydbok.

Victoria handler om Johannes (møllerens sønn) og Victoria (slottsherrens datter), og deres uoppnålige forhold.

En veldig fin kjærlighetsfortelling.

Terningskast 6

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Noen som har noen fantasy-lydbøker å anbefale? Jeg har lest The Wheel of Time, HP, Assasins Trilogy, The Tawny Man Trilogy, LoTR, Silmarillion og Hobbiten fra før av

 

Hører for tiden på Terry Pratchett sine bøker om Discworld på lydbok. Tror det er ISIS audiobooks som har gitt ut disse på engelsk i alle fall. Pratchett er uten tvil min favoritt når det gjelder fantasy.

 

Discworld-serien teller vel over 30 bøker nå, og er delt inn i 3-4 grupper med hovedpersoner som figurerer i forskjellige bøker. Det beste er vel å starte med bok nr. 1 (The color of magic) og lese/høre seg fremover for å få med alle historielinjene, men det går fint å starte hvor som helst i serien. Gjerne med bok nr 8 (Guards, Guards!) som er første boken som omhandler "The City Watch".

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ikkje ei tradisjonell bok, men eg fører det opp allikevel

 

Bok: Terje Vigen

Forfattar: Henrik Ibsen

Forteljar: Helge Jordal, med band

Varigheit: 39 minutt

 

Handling:

Det velkjente episke diktet om livet til sjømannen/losen Terje Vigen. Alle har vel i det minste høyrd om dette verket. Sterkt Fortald/sunge av Helge Jordal, med musikk som følgjer handlingskurva, aldeles glimrande å sitja å høyra på!

 

karakter: 6+

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Dette er ikke direkte lydbøker, men forelesninger gitt av amerikanske universitetprofessorer. Tatt opp med høy kvalitet. Man kan få undervisning i det meste der, historie, matte, økonomi, osv. Litt dyrt, men det er verdt det om man tar seg tid. Det er ingen magisk underkur for å lære, man må være flink til å ta notater og kryss-lese med f.eks wikipedia. Da sitter informasjonen mye bedre.

 

Vell her er siden:

The Teaching Company

Endret av pesja
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Alt av Are Kalvø.

 

 

 

En uskyldig mann

 

1194438618000_uskyldig_mann_1521645298x510r.jpg

 

 

Bok: En Uskyldig mann

Forfatter: John Grisham

Lest av: Ivar Nergaard

Språk: Norsk

Lengde: 12:26:23

Omtale:

 

Fra www.oa.no

 

Det var et minneord i en avis han tilfeldigvis leste i 2004, som fikk John Grisham til å skrive sin første bok fra virkelighetens verden. Minneordet beskrev det oppsiktsvekkende livet til det en gang lovende baseballtalentet Ron Williamson, som døde av skrumplever etter å ha blitt frikjent for mordanklager han satt 12 år på dødscelle for. Williamson og hans kamerat Dennis Fritz ble raskt politiets hovedmistenkte etter at en ung kvinne ble funnet voldtatt og myrdet. Småbypolitiet og etter hvert også statsadvokaten var så sterke i sin oppfatning av at disse to sto bak drapet, at de ikke bare overså indisier på det motsatte, men også noe nær konstruerte vitneprov og tekniske analyser som faktisk fikk de to dømt for ugjerningen.

 

Grishams researchere har gravd seg gjennom alt tilgjengelig materiell om saken, og forfatteren selv har intervjuet de fleste involverte – med unntak av de som kommer dårlig ut av historien.

 

En uskyldig mann er en rystende historie om et så totalt justismord som mulig kan være. Her svikter alt fra det grunnleggende politiarbeidet, via helsevesenet, til systemet som skal gi ubemidlede tiltalte godt forsvar. Det påvises slette holdninger til omsorg for fanger med dødsstraff, og boka gir gjennomgående lite flatterende opplevde erfaringer med -systemet-.

 

I ekte amerikanske ånd blir overgrepet til slutt oppdaget i siste appellinstans, hvor historiens helter etter hvert klarer å få saken opp på nytt og de to som har mistet så mange år av sitt liv på grunn av alle feilene kan løslates.

 

Grisham sparer ikke på ironien når han på sedvanlig grundig vis går gjennom historien. Historien er rystende nok, og hadde ikke blitt dårligere av å ha blitt strammet inn noe. At en forfatter av Grishams berømmelse gjør en bok som så til de grader reiser kritikk av det amerikanske rettsystemet, er kanskje oppsiktsvekkende over there. Formodentlig er det noe å lære av alt som gikk galt i tilfellet Ron Williamson.

 

 

 

 

Terningkast:

 

6

 

 

EDIT; anbefales spesielt til de som er for dødsstraff.

Endret av Corporal Clegg
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bok: Kabalmysteriet

Forfatter: Jostein Gaarder

Husker ikke hvem den ble lest av eller hvor lang den var, har ikke lydboka selv.

 

Bilturen Hans Thomas og faren legger ut på blir en reise helt utenom det vanlige. Hans Thomas leser i hemmelighet den lille boka han har fått av en gammel baker, og alle skikkelsene som dukker opp underveis viser seg å ha overraskende forbindelser med hans eget liv.

 

Syntes dette var ei kjempebok. Har både hørt og lest den :)

 

Karakter: 5+

 

(Det meste Jostein Gaarder har skrevet er i grunn verdt å få med seg!)

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Dresden Files av Jim Butcher.

 

jim_butcher_paperback_collection.jpg

En mørk detektivfortelling lagt til Chicago der man følger Harry Dresden, trollmann og detektiv. Innslag av supernaturlige vesener av ymse slag blandet med normale "bad guys". En veldig god utvikling av personene i bøkene over tid, og han som leser gjør en veldig god jobb.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...