Gå til innhold

Ricoh GR Dig. eller S80 for dybdeskarphet


Anbefalte innlegg

Hei, lurer på å kjøpe ett av disse.

 

Begge kan jo kontrollere fokus manuelt.

 

Jeg lurer på om man kan få til noe særlig selektiv dybdeskarphet med disse to?

 

På Ricoh Gr Dig. er det jo kun 28 mm objektiv, så jeg antar at på det kameraet er muligheten rimelig begrenset.

På Canon S80 kan man kanskje få til litt kontrollert skarphet hvis man kjører tele på 70-100 mm og kjører manuell fokus? Eller er slikt vanskelig å få til med slike små kompaktkamera?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnet de ekstremt korte brennviddene digitale kompaktkamera opererer med, vil mulighetene for selektiv dybdeskarphet være, i beste fall, begrensede. Husk at de opgitte brennviddene for de to kameraene er omregnet til 35mm ekvivalent.

På S80 er jo største blender i tele-enden (21mm) 5.3(!). På 1 meters avstand ender du vel da med dof på 50-60 cm.

 

Dybdeskarpheten på GR (5.9mm/2.4) er helt enorm.

 

Du må ha enten større bildebrikke, eller lengre brennvidde - helst begge deler.

Lenke til kommentar
Grunnet de ekstremt korte brennviddene digitale kompaktkamera opererer med, vil mulighetene for selektiv dybdeskarphet være, i beste fall, begrensede. Husk at de opgitte brennviddene for de to kameraene er omregnet til 35mm ekvivalent.

På S80 er jo største blender i tele-enden (21mm) 5.3(!). På 1 meters avstand ender du vel da med dof på 50-60 cm.

 

Dybdeskarpheten på GR (5.9mm/2.4) er helt enorm.

 

Du må ha enten større bildebrikke, eller lengre brennvidde - helst begge deler.

6051547[/snapback]

Kort sagt, du faar ikke mye selektiv dybdeskarphet aa snakke om. Da maa, jeg gjentar maa du opp i sensorstoerrelse. Omraadene ute av fokus vil ikke vaere saerlig pene heller, slik de gjerne blir med stoerre format.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...