Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forsinke spenningsøkning, eller forsinke spennings


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har montert alarm med fjernstart i bilen min. Har problem med att den ikke alltid starter, fordi den tror att bilen starter før den egentlig gjør det, den kjinner altså ikke lenge nok.

Så vidt jeg har forstått føler den spenningen på bilen, slik att den stopper starteren når spenningen øker, men dette blir litt for tidlig i de fleste tilfeller på motoren min.

 

Så hvordan skal jeg fikse dette?

 

Jeg har tenkt ut to løsninger selv, men greier ikke gjennomføre det uten litt hjælp.

 

1. Forsinke spenningsøkningen på ledningen som gir signal til alarmen om spenninga. Da må det til diverse komponenter som jeg ikke finner ut av selv.

 

2. Aktivisere relèet som aktiviserer starteren litt lengre. Dette kan kanskje gjøres med en RC-kobling i passende størrelse? Men vil dette ta knekken på relèet? For når strømmen begynner å gå ut av kondensatoren, vil vel relèet gå sakte av? Som kanskje ikke er sunt?

 

Det er snakk om 1-2 sekund lengre, det burde greie seg til å sikre start i alle tilfeller.

 

Alt 2., virker på meg som det tryggeste alternativet..

 

Har dere noen innspill?

 

Ett spm til: Hva slags diode kan jeg bruke får å hindre strømmen å gå en vei i en 12-14v krets? Må tåle ca 1A. Hvor får jeg tak i en slik?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koblingskjema for alarmen er her: http://bjojakob.dyndns.org/download/Alarm/...20-%20aolin.pdf (side 9)

 

Dårlig koblingsskjema men... Koblingskjema for bilen kan også skaffes, men det er vel ikke nødvendig?

 

Helt nederst på koblingsskjemaet ser dere en Purple ledning som er merket "Charge indicator or Oil pressure indikator", den har jeg koblet inn på ledningen mellom oljetrykksbryter og kontrolllampe i bilen.

Prøvde først å koble meg inn på ledningen til ladelampen, da startet den nesten aldri. (kanskje fordi det er mindre spenningsfall i ledningen som kommer rett fra dynamo?)

Den stopper å kjinne FØR oljelampa slukker, derfor tror jeg att den uansett føler på ladespenninga.

 

Ved nærmere ettertanke er jeg ikke sikker på om jeg koblet meg innpå før eller etter oljetrykkslampa, ettersom det står i koblingskjemaet att den skal kobles inn før lampa. Mener jeg fulgte koblingsskjemaet ganske bra.

 

Når du sier motstand, er det for å senke spenninga i ledningen? Det vil vel ikke en motstand gjøre? Eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...