Gå til innhold

the american way


Anbefalte innlegg

Nylig kom jeg over en artikkel i et eller annet amerikans blad, jeg skal prøve å finne det frem. Poenget er at i dette bladety viste de hvordan en gruppe med flyktninger/innvandrere fra somalia hadde blitt plassert i en eller annen amerikansk by i arizona, ingen av dem hadde utdannelse, ikke mye iallefall, poenget er at alle ble tilbudt, eller da fikk muligheten til å jobbe med det de kunne, de fikk etablieringslån som de begynte å betale ned på med en gang de fikk jobb, og de har det den dag i dag ganske så bra, samt at de ble lært engeslk av frivillige i byen, og de har oppnåd en snitttelig levestandard.

 

 

Kan det tenkes at de problemene som er i norge med arbeidsløshet, krimminalitet[selv om dette blir oppblåst av media] skyldes at mennesker som kommer hit ikke får muligheten til å drive med sitt respektive yrke, og at de at de ikke har mulighet på fremgang skaper en ond sikrel av kriminalitet, og sosial miss tilpassning. Hadde det ikke vært på dette punktet bedre å lære av USA..

 

Hvis du kan den jobben, får du gjøre den jobben, og da lever du helt vanlig...

 

Mens i Norge så blir du mennesker som er litt "mørkere" eller "gulere" avvist, og hvis de da ikke får jobb etter utdanning, hvorfor skal barna da gidde å gå på skolen? Og da er vi inne på en ond sirkel, jeg poster artikkelen hvis og når jeg finner den...

 

Tror norge vinner på dette økonomisk, er det ikke bedre å la "abduhl:P" jobbe med sitt high tech yrke, en å enten gi han valget mellom trygd eller vaskehjelp?

 

Er det noen her som tror at enkelte av problemene kunne blitt løst

"the american way"

 

en kan si mye rart om USA men på dette punktet er de best...

 

U S A ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På dette punktet er de best? Hvilket punkt? Intergrering? Du sier at et av de landa i verden med mest klasseskiller er best på intergrering?

6030189[/snapback]

 

jeg formulerte det litt feil, men jeg mener at enkelte praksiser de har er gode, usa som helhet er en annen sak, selv om andre og kanskje mange ting er dårlige så er dette en av de bedre tingene

Lenke til kommentar
Tror norge vinner på dette økonomisk, er det ikke bedre å la "abduhl:P" jobbe med sitt high tech yrke, en å enten gi han valget mellom trygd eller vaskehjelp?

I Norge er problemet overbeskyttelse mot oppsigelser. Dersom en bedrift ansetter en udugelig eller feil person, for deretter prøve å bli kvitt personen, kan dette føre til store problemer og strev for bedriften. Bedrifter flest er derfor forsiktige med å ansette nye mennesker, særlig innvandrere og andre som ikke kan de norske kodene. Det er altså ikke ren ondskap fra bedrifters side som er bakgrunnen til dagens problemer, men at politikere og folk flest ikke forstår enkle, økonomiske sammenhenger.

 

Resultatet av dette ser vi i slike artikler: Mattelærer får kun vaskejobb

Lenke til kommentar

Det er verdt å merke seg at de som det ble vist til IKKE var av samme etniske opprinnelse som somaliere flest, men tilhørete en gruppe som etnisk sett var langt nærmere kenyanere. Kenyanere er ikke værstinger i Norge, og vanlige somaliere er kjent for å være noen slappinger i USA også.

Lenke til kommentar
Tror norge vinner på dette økonomisk, er det ikke bedre å la "abduhl:P" jobbe med sitt high tech yrke, en å enten gi han valget mellom trygd eller vaskehjelp?

I Norge er problemet overbeskyttelse mot oppsigelser. Dersom en bedrift ansetter en udugelig eller feil person, for deretter prøve å bli kvitt personen, kan dette føre til store problemer og strev for bedriften. Bedrifter flest er derfor forsiktige med å ansette nye mennesker, særlig innvandrere og andre som ikke kan de norske kodene. Det er altså ikke ren ondskap fra bedrifters side som er bakgrunnen til dagens problemer, men at politikere og folk flest ikke forstår enkle, økonomiske sammenhenger.

 

Resultatet av dette ser vi i slike artikler: Mattelærer får kun vaskejobb

6030242[/snapback]

 

jeg tror jeg skjønner hva du mener, men hva menes med de "norske kodene"

alt en trenger er arbeidsinnsats forståelse for yrket, og det språket som brukes på jobben engelsk eller norsk, kommer ann på......

 

men ja, det er sikkert mange her i landet som har høy utdannelse, eller low end jobber av årsaker som ikke er logiske

Lenke til kommentar
Det er verdt å merke seg at de som det ble vist til IKKE var av samme etniske opprinnelse som somaliere flest, men tilhørete en gruppe som etnisk sett var langt nærmere kenyanere. Kenyanere er ikke værstinger i Norge, og vanlige somaliere er kjent for å være noen slappinger i USA også.

6030270[/snapback]

 

tviler på at etnisitet har noen påvirkning på arbeidsmoral :roll:

Lenke til kommentar
Det er verdt å merke seg at de som det ble vist til IKKE var av samme etniske opprinnelse som somaliere flest, men tilhørete en gruppe som etnisk sett var langt nærmere kenyanere. Kenyanere er ikke værstinger i Norge, og vanlige somaliere er kjent for å være noen slappinger i USA også.

6030270[/snapback]

 

 

Haha, du mener at etnisk opprinnelse har noe å si på hvordan en person yter? Det som teller på det er oppvekst og kulturen der du vokser opp, en fra Somalia kan yte like bra som en nordmann vist begge to får samme muligheter og forhold.

Endret av Goz
Lenke til kommentar
Det er verdt å merke seg at de som det ble vist til IKKE var av samme etniske opprinnelse som somaliere flest, men tilhørete en gruppe som etnisk sett var langt nærmere kenyanere. Kenyanere er ikke værstinger i Norge, og vanlige somaliere er kjent for å være noen slappinger i USA også.

6030270[/snapback]

 

 

Haha, du mener at etnisk opprinnelse har noe å si på hvordan en person yter? Det som teller på det er oppvekst og kulturen der du vokser opp, en fra Somalia kan yte like bra som en nordmann vist begge to får samme muligheter og forhold.

6030390[/snapback]

 

Sier ikke du imot deg selv nå?

 

Som du, tror jeg i hvert fall, og McFly påpekte har opprinnelse en del å si på arbeidsmoral, da hvert land har sin egen kultur innenfor arbeids-og skolelivet.

Lenke til kommentar

Sier ikke du imot deg selv nå?

 

Som du, tror jeg i hvert fall, og McFly påpekte har opprinnelse en del å si på arbeidsmoral, da hvert land har sin egen kultur innenfor arbeids-og skolelivet.

6030425[/snapback]

 

 

Vist han mente kultur er jeg selvsagt enig, men slik jeg forsto det mente han kun etnisk opprinnelse, altså kun nasjonalitet uavhengig av kultur og oppvekst.

Lenke til kommentar

I Norge syr vi puter under armene på folk. I USA er det vel mer slik at enten jobber du, eller så sulter du.

 

Jeg så en dokumentar om muslimer i USA. De følte seg som amerikanere først, og så muslimer. Slektningene deres i Europa følte seg som muslimer først, så europeere (eller det landet de bodde i).

Lenke til kommentar
jeg tror jeg skjønner hva du mener, men hva menes med de "norske kodene"

alt en trenger er arbeidsinnsats forståelse for yrket, og det språket som brukes på jobben engelsk eller norsk, kommer ann på......

Jeg tenker mer på hvordan en bør oppføre seg i situasjoner som kommer opp. I mange jobber er det en del utenom det å utføre selve arbeidet en bør kunne. Dette lærer nordmenn ved å vokse opp i det norske samfunnet, mens utlendinger ikke gjør det, og har dermed større sannsynlighet for å gjøre ting som kan skade bedriften.

Lenke til kommentar

:roll:

 

tviler på at etnisitet har noen påvirkning på arbeidsmoral :roll:

6030310[/snapback]

 

Det har veldig mye å si. Blant somaliere jobber 30 prosent i Norge, blant tamiler jobber 72 prosent, hvilket er like mye som nordmenn.

6030551[/snapback]

 

Og det har vel ikke noe å gjøre med andre faktorer som kan spille inn, det er vel bare genetisk eller? :roll:

Lenke til kommentar
jeg tror jeg skjønner hva du mener, men hva menes med de "norske kodene"

alt en trenger er arbeidsinnsats forståelse for yrket, og det språket som brukes på jobben engelsk eller norsk, kommer ann på......

Jeg tenker mer på hvordan en bør oppføre seg i situasjoner som kommer opp. I mange jobber er det en del utenom det å utføre selve arbeidet en bør kunne. Dette lærer nordmenn ved å vokse opp i det norske samfunnet, mens utlendinger ikke gjør det, og har dermed større sannsynlighet for å gjøre ting som kan skade bedriften.

6030692[/snapback]

 

gi et eksempel

Lenke til kommentar
Det er verdt å merke seg at de som det ble vist til IKKE var av samme etniske opprinnelse som somaliere flest, men tilhørete en gruppe som etnisk sett var langt nærmere kenyanere. Kenyanere er ikke værstinger i Norge, og vanlige somaliere er kjent for å være noen slappinger i USA også.

6030270[/snapback]

 

 

Haha, du mener at etnisk opprinnelse har noe å si på hvordan en person yter? Det som teller på det er oppvekst og kulturen der du vokser opp, en fra Somalia kan yte like bra som en nordmann vist begge to får samme muligheter og forhold.

6030390[/snapback]

 

Sier ikke du imot deg selv nå?

 

Som du, tror jeg i hvert fall, og McFly påpekte har opprinnelse en del å si på arbeidsmoral, da hvert land har sin egen kultur innenfor arbeids-og skolelivet.

6030425[/snapback]

 

kommer folk på dette forumet aldri over "kultur" "rase" og "religon"

 

jeg prøvde å lage en objektiv tråd, og vi har allerede laget "forskning" over hvilke etniske grupper som jobber best, dette er latterlig

Lenke til kommentar
Det er verdt å merke seg at de som det ble vist til IKKE var av samme etniske opprinnelse som somaliere flest, men tilhørete en gruppe som etnisk sett var langt nærmere kenyanere. Kenyanere er ikke værstinger i Norge, og vanlige somaliere er kjent for å være noen slappinger i USA også.

6030270[/snapback]

 

 

Haha, du mener at etnisk opprinnelse har noe å si på hvordan en person yter? Det som teller på det er oppvekst og kulturen der du vokser opp, en fra Somalia kan yte like bra som en nordmann vist begge to får samme muligheter og forhold.

6030390[/snapback]

 

Sier ikke du imot deg selv nå?

 

Som du, tror jeg i hvert fall, og McFly påpekte har opprinnelse en del å si på arbeidsmoral, da hvert land har sin egen kultur innenfor arbeids-og skolelivet.

6030425[/snapback]

 

kommer folk på dette forumet aldri over "kultur" "rase" og "religon"

 

jeg prøvde å lage en objektiv tråd, og vi har allerede laget "forskning" over hvilke etniske grupper som jobber best, dette er latterlig

6030781[/snapback]

 

Og hva begrunner du med at dette er latterlig?

 

Jeg bare påpekte at kulturen har en del å si på arbeidsmoralen, at du velger å skape en tråd som skal være objektiv og derfor ikke bli diskutert rundt på diskusjon.no er for meg heller latterlig.

 

Men, beklager da, nok OT nå.

 

:)

Lenke til kommentar
gi et eksempel

- Hvordan en skal hilse på folk i forretningssammenhenger og andre anledninger.

- Om en skal slå barn i skolen eller ikke.

 

Det er jo også andre grunner til skepsis; fremmedfrykt, tillitt, kriminalitèt..

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...