Gå til innhold

Mysql resultater i Divs(css) isteden for tables


Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg sortere mysql resultatene mine i divs isteden for tables, går dette an? med tanke på at divs er bokser, og tables er tabeller, må jeg fa ha en div for hvert resultat? Tenker da på ved bruke av loop for å hente resultatene.

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig kan du legge resultatet i div'er.

 

Et eksempel:

$query = mysql_query("SELECT * FROM ...");
while ($result = mysql_fetch_array($query)) {
echo "<div>{$result['data1']} og {$result['data2']}</div>";
}

Skriver ut fra kolonnene data1 og data2 og legger hver rad i én div.

 

Hva skal du egentlig skrive ut fra databasen?

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Selvfølgelig kan du legge resultatet i div'er.

 

Et eksempel:

$query = mysql_query("SELECT * FROM ...");
while ($result = mysql_fetch_array($query)) {
echo "<div>{$result['data1']} og {$result['data2']}</div>";
}

Skriver ut fra kolonnene data1 og data2 og legger hver rad i én div.

 

Hva skal du egentlig skrive ut fra databasen?

6020034[/snapback]

 

 

Tenkte å skrive ut lister av musikk, har laget en liste over musikken jeg hører på og jeg synes det er lettere å jobbe med css og divs, enn med tabeller:P

problemet er vel det at jeg vil ha oppsettet slik som en tabell, altså at kolonne nummer 2 ikke er avhengig av hvor stor kolonne nr.1 er.

 

med Div, får jeg det bare til å bli slik:

f.eks

 

Tabell:

-------------------------------
|sang 1         | artist 1    |
|sang 2         | artist 2    |
|sang 3453      | artist 3453  |

 

Div:

-------------------------------
|sang1   | Artist 1 |
|sang 2432 | Artist 1234|
|sang 23 | Artist 23|

Så lurte jeg rett og slett på om det var en måte å ungå dette, altså å ha samme oppsett som i en tabell, men å bruke div?

Endret av Ozwald
Lenke til kommentar

Det er jo ikke PHP, men CSS. Sett class="col1" på div'ene i kolonne 1 og class="col2" på div'ene i kolonne to. Deretter setter du en fast bredde på col1 og col2 i CSS.

F.eks

div.col1 {
widht: 300px;
}
div.col2 {
widht: 200px;
}

Men å bruke div'er til å presentere en tabell er vel ikke helt korrekt selv om du kanskje synes det er lettere å jobbe med.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Det er jo ikke PHP, men CSS. Sett class="col1" på div'ene i kolonne 1 og class="col2" på div'ene i kolonne to. Deretter setter du en fast bredde på col1 og col2 i CSS.

F.eks

div.col1 {
widht: 300px;
}
div.col2 {
widht: 200px;
}

6020980[/snapback]

 

 

Ja, men da må jeg sette det opp slik?

while($result = mysql_fetch_array($query)) {
echo "<div clas=col1> $result[sang]</div><div class=col2>$result[artist]</div><br>";
}

 

 

Torbjørn:

Rett og slett fordi jeg liker bedre å jobbe med css, mine tabeller blir alltid rotete, og jeg lurer bare på om det er en mulighet. Hvis ikke så får jeg jo bare sette meg ennå bedre inn i tabeller.

Endret av Ozwald
Lenke til kommentar
Ja, men da må jeg sette det opp slik?

while($result = mysql_fetch_array($query)) {
echo "<div clas=col1> $result[sang]</div><div class=col2>$result[artist]</div><br>";
}

6021013[/snapback]

Jess. Men husk to s'er i class, og fnutter rundt col1 og col2 (class='col1' og class='col2').

 

Og hvis du trenger tips til hvordan du kan forbedre tabellene dine, kan du f.eks se på css-filen på denne siden. CSS kan brukes til tabeller også.

Forresten så er alle presentasjonene på last.fm tabeller. Så du ser at det går an å få tabeller fint til også.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Ja, men da må jeg sette det opp slik?

while($result = mysql_fetch_array($query)) {
echo "<div clas=col1> $result[sang]</div><div class=col2>$result[artist]</div><br>";
}

6021013[/snapback]

Jess. Men husk to s'er i class, og fnutter rundt col1 og col2 (class='col1' og class='col2').

 

Og hvis du trenger tips til hvordan du kan forbedre tabellene dine, kan du f.eks se på css-filen på denne siden. CSS kan brukes til tabeller også.

Forresten så er alle presentasjonene på last.fm tabeller. Så du ser at det går an å få tabeller fint til også.

6021175[/snapback]

 

AH! :D

Tusen takk!! :)

Lenke til kommentar
Det er jo ikke PHP, men CSS. SettTorbjørn:

Rett og slett fordi jeg liker bedre å jobbe med css, mine tabeller blir alltid rotete, og jeg lurer bare på om det er en mulighet. Hvis ikke så får jeg jo bare sette meg ennå bedre inn i tabeller.

6021013[/snapback]

 

Dette gir ikke mening, tabeller kans gjøres både pene og stygge vha css?

 

Hvorfor er dette rotete? Tabeller er per def. strukturerte. Og tabulære data, som du tydeligvis jobber med, er jo det tabeller ble laget for..

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...