Gå til innhold

PSU gir ustabil PC?


Anbefalte innlegg

Har egentlig lurt på dette ganske lenge. Har en Qtec PSU, på 350W, som fulgte med i kabinettet mitt. Den bråker en del. Men så har jeg satt inn vannkjøling (hint: merket Watercool) Og har klokket skjermkortet en del.

Specsene mine er:

*P4 Prescott 3.0Ghz @3.6Ghz

*Asus P4S-800 S-478

*1 gb minne kingston Value

*Gainward 6800 Golden sample

*Seagate 80gb Hd.

*LiteOn Dvd brenner

 

Skjermkortet har jeg åpnet pipelines på. Er egentlig fornøyd med ytelsen i 3Dmark (har vært på 6800GT nivå) men i spill, sliter det litt. Det virker som om skjermkortet går varmt, lagg og til slutt bluescreen (står noe om nvdisp fil). Får å bli kvitt det, trengs en omstart. Det tar en stund, altså, ca. 1 time. Men temperaturene er bare:

Gpu: idle, 35 Load 41

CPU idle 30, Load 35

Også noe som står under GPU i Expertool (gainward program):

PCB: idle 35 load 42

 

Pipelines åpningen funker fint den, problemet er det samme med og uten ekstra pipelines (men skjer oftere med pipelines åpne)

PCB greia vet jeg ikke helt hva måler, kan det være minnet?

Det har ikke vært noen andre kjøleribber enn de til GPU og minne på kortet, men minnet burde vel ikke klikke på 40 grader?

Dessuten virker det ikke som om det hjelper å sette ned minnehastigheten, hvis bare GPU er høy.

 

Også på CPU sliter jeg litt med klokkinga. Funker fjell på vanlig spenning, 3.6 giga klarer jeg der. Men det ser ikke ut til at ekstra spenning hjelper noe.

 

Er det mulig at PCen blir ustabil PGA PSUen?

Vil gjerne klare å spille BF2 greit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

q-tec er vell ikke SÅ veldig godt likt her på forumet...

 

hadde ei 350 q-tec en gang den var veldig ustabil....jeg byttet den ut fordi jeg skulle kjøpe nytt skjermkort...og du som har klokket skjrmkortet burde klokke det ned...

 

en venn fikk hk og hdd ødelagt p.g.a q-tecen..

 

 

q-tecen min før:

 

+12v var 11,243

 

+5v var 4,126

 

+3.3v var 2,923

 

anbefaler at du bytter ut PSUen før den ødelegger pcen din..

Lenke til kommentar

Jeg har hørt om folk som har problemer med ustabile Q-Tec strømforskyninger før, bare sjekk ut disse leser erfaringene:

 

https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k

 

Jeg kan ikke si noe mer enn at Q-tec har vært kjent for ustabilitet. Er det ikke sånn at kort med lukkede pipelines ikke har bestått stresstester? Mulig det kan være noe i det også. Om mulig kan det jo hende at litt mer enn 350W også kunne vært kjekt å ha " noe annet en Q-Tecs (350W)" Uansett håper jeg du finner feilen...lykke til :thumbup:

Endret av ElderScrollsinisten
Lenke til kommentar

Det stemmer sikkert at de uåpnedepipelinesene ikke har blitt testet. De funker ikke i alle tilfeller. Men på mitt gjør de det. Dessuten hadde jeg samme problemet før jeg åpnet pipelines og, bare litt mindre av det.

 

Kan det ha blitt mer ustabilt fordi det trekker mer strøm med ekstra pipelines?

 

Men når jeg får bluescreen står det at det er nvdisp filen som er synderen. Det er vel nVidia driverenv

Betyr det at det er skjermkortet som er synderen?

Lenke til kommentar
Det stemmer sikkert at de uåpnedepipelinesene ikke har blitt testet. De funker ikke i alle tilfeller. Men på mitt gjør de det. Dessuten hadde jeg samme problemet før jeg åpnet pipelines og, bare litt mindre av det.

 

Kan det ha blitt mer ustabilt fordi det trekker mer strøm med ekstra pipelines?

 

Men når jeg får bluescreen står det at det er nvdisp filen som er synderen. Det er vel nVidia driverenv

Betyr det at det er skjermkortet som er synderen?

6017649[/snapback]

 

Når man overklokker godtar man jo sjangsen for at maskinen blir mer ustabil... For å finne ut hvilken komponent som er mest ustabil vil jeg forslå at du

1) klokker til standardverdier først, og ser at alt virker med åpnede pipelines.

2) Så klokker du opp CPU og sjekker.

3) Klokk ned CPU og klokk opp GPU.

4) Tilslutt klokker du opp CPUen også.

 

Hvis det feiler på 2 eller 3 så er det sannsynligvis enten CPU eller GPU som forårsaker blåskjerm. Hvis det er 1 så er det skjermkort. 4 indikerer at PSU er for dårlig.

Lenke til kommentar

Vil si at sannsynligheten for at PSU er synderen her er ganske stor .

 

Hexus lånte FSP labs for en stor PSU test og testet bla Qtec 650W gold .

Les:

http://www.hexus.net/content/item.php?item=1359&page=19

Gir ikke akkurat noe tillit til dette merket .

 

En annen ting (farlig) med Qtec's PSUer er at de mangler beskyttelse

som overwattage/overcurrent .

Det er dette som gjør at de tar fyr . Man kan overbelaste de til de tilslutt kan dra f.eks 1KW fra 220v for deretter å gå opp i røyk .

 

Den jeg har hjemme (Qtec400w) har jeg kun brukt til skjekking av at div hovedkort utenfor kabinett poster med min tilkoplet :

Cpu , 1*mem , og ett Vga kort , samt floppy stasjon for avt. å flashe bios.

Annet tør jeg ikke bruke den til .

Lenke til kommentar

Har prøvd en del for å finne optimal ytelse på klokkinga. Det virker ikke som at det er nooen del som holder igjen. Det hjelper lite å klokke ned en del, for så å klokke en annen høyere. Dessuten vil ikke ekstra CPU spenning gi mere stabilitet, den blir heller mer ustabil. Jeg synes det virker som om PCen blir ustabil når strømforbruket ble for høyt.

 

Jeg vet at Qtec er en elendig PSU som kan skade PCen. Forresten prøvde jeg å kjøre Asus sin spenningsmåler (fulgte med Hk) samtidig med BF2. Måtte bare går ut av det, og se hva den stod på, grafen ble for unøyaktig. Men ihvertfall falt den fra 12v til 11.7 nesten med en gang. Mens det pleier å ta lang tid før problemene melder seg.

 

 

Uansett, får jeg nok ett godt svar ganske snart, da en ny PSU er bestilt hos komplett. Hastet meg inn i går kveld, og bestilte denne:

https://prisguiden.no/product.php?product_id=41164

For kr. 500. Da kostet den mindre pr. Watt enn både NorthQ og Thermaltake!

Her er en test:

http://www.silentpcreview.com/article226-page1.html

Det er visst blant det mest stabile og stillegående som kan kjøpes!

At den ikke har masse forskjellige neonlys spiller liten rolle, da den sitter i dette kabinettet:

https://prisguiden.no/produkt/9316 Ikke altfor kult, nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...