[ReXoR] Skrevet 28. april 2006 Skrevet 28. april 2006 Har drivi med data i mange år, men har aldri helt satt meg inn i hva Cisco egentlig er.. Hva er så spesielt med Cisco? Vet at det er stabilt, DYRT, kjapt.. Og at det i tillegg gir mange muligheter, men hva slags muligheter? Og er det SÅ vanskelig å sette opp at man må ha hundreogørten sertifiseringer?
agvg Skrevet 28. april 2006 Skrevet 28. april 2006 Det er vel igrunn ett umulig spørsmål du stiller da Cisco er så mye rart, de leverer alt fra småroutere til utstyr til virkelig enorme nett så du bør nok stille ett litt mer presist spørsmål.
[ReXoR] Skrevet 28. april 2006 Forfatter Skrevet 28. april 2006 For eksempel.. Er det kun routere, switcher og sånn eller er det f.eks. VPN-servere, management med "uendelige" muligheter, etc?
ATWindsor Skrevet 28. april 2006 Skrevet 28. april 2006 Personlig synes jeg Cisco er relativt intuitivt og greit å sette opp, sikkert en av årsakene til at de er populære(?) AtW
[ReXoR] Skrevet 28. april 2006 Forfatter Skrevet 28. april 2006 Mmm.. Hvor går grensa for å anbefale Cisco for noen? Cisco er generelt ganske dyre saker - Kun for bedrifter med 200+ personer eller er det noe ekstraordinært blant mindre&større utstyr som skiller seg ut fra vanlige switcher/routere? Var på et kontor i dag hvor de hadde en Cisco catalyst 3xxx(husker ikke)-router til 3 PCer og 2 Cisco IP-telefoner.. Samt. en Cisco SDSL-router - hadde det ikke da vært like greit å spare inn litt spenn ved å velge annet utstyr?
agvg Skrevet 28. april 2006 Skrevet 28. april 2006 For eksempel.. Er det kun routere, switcher og sånn eller er det f.eks. VPN-servere, management med "uendelige" muligheter, etc? 6004990[/snapback] Tja, www.cisco.com vil jo gi deg ett hint om bredden de har.
agvg Skrevet 28. april 2006 Skrevet 28. april 2006 Var på et kontor i dag hvor de hadde en Cisco catalyst 3xxx(husker ikke)-router til 3 PCer og 2 Cisco IP-telefoner.. Samt. en Cisco SDSL-router - hadde det ikke da vært like greit å spare inn litt spenn ved å velge annet utstyr? 6005096[/snapback] Tja, regner med Cisco ikke er så fryktelig dyrt er du storkunde, Cisco har jo jobbet med IP-telefoni i lang tid og de har levert mange systemer og det er med ved systemer enn og spare penger.
Wraith Skrevet 28. april 2006 Skrevet 28. april 2006 Cisco har også mye for mindre bedrifter, under 200 ansatte. Det er for eksempel lett å sette opp VPN-løsninger til hjemmekontor og regionskontorer med Cisco-utstyr. IP-telefoniløsningen er også fleksibel og lett å sette opp. I små nettverk som det nevnt over der trenger man jo ikke dyrt Cisco-utstyr, men hvis man skal ha noe større og mer komplisert inn i nettverket sitt så er jo Cisco et naturlig valg på lik linje med mange andre leverandører av tilsvarende utstyr.
Zenit Skrevet 28. april 2006 Skrevet 28. april 2006 Var på et kontor i dag hvor de hadde en Cisco catalyst 3xxx(husker ikke)-router til 3 PCer og 2 Cisco IP-telefoner.. Samt. en Cisco SDSL-router - hadde det ikke da vært like greit å spare inn litt spenn ved å velge annet utstyr? 6005096[/snapback] Spørs det, kanskje kontoret var et avdelingskontor hvor det var fordelaktig å ha cisco utstyr for lettere administrasjon/konfigurasjon? Greia med Cisco-utstyr er et det bare funker, sjelden noe tull med det. Ulempen er jo som du sier at det er ganske dyrt. I tillegg synes jeg (med trykk på jeg) at de er alt for restriktive med å gi tilgang til f.eks. visse typer nedlastinger, dokumentasjon og firmware på sine websider. Virker som om de absolutt vil at folk skal ha en serviceavtale eller være sertifisert for å få tak i mye av det som er der. Greit nok at noe av det sikkert koster penger, men det kunne vært bedre.
xcomiii Skrevet 29. april 2006 Skrevet 29. april 2006 Mmm..Hvor går grensa for å anbefale Cisco for noen? Cisco er generelt ganske dyre saker - Kun for bedrifter med 200+ personer eller er det noe ekstraordinært blant mindre&større utstyr som skiller seg ut fra vanlige switcher/routere? Var på et kontor i dag hvor de hadde en Cisco catalyst 3xxx(husker ikke)-router til 3 PCer og 2 Cisco IP-telefoner.. Samt. en Cisco SDSL-router - hadde det ikke da vært like greit å spare inn litt spenn ved å velge annet utstyr? 6005096[/snapback] Høres ut som en 3550 eller høyere, det er jo litt overkill for bare 5 klienter i et lite LAN Catalyst 3550/3560 koster rundt 20 000 - 30 000, avhengig av hvilket IOS du kjører på. De lager mye utstyr til mindre bedrifter og, men har aldri testet dette, så vet ikke hvor bra det funker. Til større nett er Cisco i realiteten eneste alternativ, ihvertfall hvis en er en ISP. Hvor mange andre produsenter har routere og switcher i 6500/7200/12000 segmentet? Basic LAN oppsett er ganske enkelt på Cisco, ting blir mye mer komplisert når en slenger på OSPF, MPLS, BGP + ørten forskjellige overføringsmedier.
lohelle Skrevet 29. april 2006 Skrevet 29. april 2006 (endret) Jeg sa alltid før at Cisco var helt unødvendig, og bortkastede penger! hvem trenger trådløse baser til 5000 kr/stk og switcher til 20-30000 kr/stk ?? Nå "rakker jeg ned på" sånne som jeg VAR.. hehe.. Jeg har ingen Cisco sertifiseringer.. men jeg er ganske flink med Cisco.. Klarer det meste jeg "har lyst å få til". Jeg er for det meste selvlært innenfor enttverk.. så har jeg heldigvis fått sjansen til å planlegge noen større nettverk og montere/konfigurere disse. Jeg hadde noen dager på meg og ordnet dette uten ekstern hjelp. Dette var et kontorbygg med mange teknologibedrifter med høye krav til sikkerhet. Det endte opp avansert portsikkerhet for enkelte av berdiftene, med radius-godkjenning for pålogging i nettverk. Det samme gjaldt trådløst.. På møterom kunne man logge inn med radius og få dynamisk tildelt tilgang til sitt firma's nettverk/vlan... Driver nå en liten hostingbedrift og har FØLGENDE utstyr: 3 stk Cisco Aironet AP-1200 trådløse baser (med power-over ethernet fra 3550-ene) 2 stk Cisco 3550 24-port power-over-ethernet 5 stk Cisco IP-telefoner (med power over ethernet fra 3550-switch) 1 stk Cisco 4006 chassis med 3 stk 32-port (+2xgbic) moduler samt supervisor II 2 stk Cisco 2610XM routere 2 stk Cisco PIX 501 Jeg har nå muligheten til sikkerhet og konfigurasjon som ikke er mulig med "billigutstyr", og mange av disse funksjonene er viktige også.. Private VLAN er eksempel på dette.. når jeg har en public ip-range med massevis av servere så vil jeg gjerne at disse skal KUN kunne kommunisere med backup-servere og internett.. med "vanlig" utstyr måtte jeg ENTEN kastet bort masse IP-adresser på segmentering i 255.255.255.252-masker ELLER latt serverene ligge på samme nett og kunne "se" hverandre.. Med private VLAN så kan jeg la disse ligge i samme segment, men likevel ikke kommunisere med hverandre.. Jeg anbefaler trådstarter å kikke litt på Ebay og kanskje kjøpe en Cisco switch og en Cisco router.. brukt altså.. det er VELDIG nyttig å kunne Cisco for å komme seg inn i større bedrifter osv.. Det er klart at dette er overkill for veldig små bedrifter (<5 ansatte).. men husk at noen tusen i utstyr ikke er mye i forhold til noen få timer med driftstans.. DETTE er det altfor få som tenker på.. Kjøper switcher til 200 kr stk som senere viser å være grunnen til 4-5 timer driftstans fordi en eller annen viktig ting feiler... plutselig er 40-50 stk ikke i stand til å arbeide... Da er ikke dette utstyret til noen (ti)tusen så bortkastet likevel.. Endret 29. april 2006 av lohelle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå