Gå til innhold

er dette dobbelstraff?


teke

Anbefalte innlegg

I mars skulle jeg avgårde og vrake en bil jeg hadde. Jeg lånte en bilhenger, parkerte bilen som skulle vrakes på den, for å snu bilen måtte jeg kjøre ett lite stykke. I løpet av den turen møtte jeg statens vegvesen som hadde beltekontroll. Jeg hadde selvfølgelig ikke tatt på meg beltet, som medførte 750 kr i forelegg.

 

De fant selvfølgelig også ut at jeg med mitt førerkort klasse B ikke kunne kjøre med den hengeren jeg hadde.

 

Jeg trodde det var reelle vekta som betydde noe, altså vekt av henger pluss last kunne ikke overstige egenvekta til bilen som drar. Den var 1200 kg, egenvekt til tilhenger ca 400 og bilen som skulle fraktes var 850 egenvekt uten fører....

 

For denne overtredelsen fikk jeg idag melding om forelegg på 3000 kr. Noe jeg synes er alt for mye, jeg lurer på siden jeg i samme stund fikk forelegg for ikke å kjøre med bilbelte, blir ikke dette en dobbelstraff? to bøter i samme incident?

Endret av teke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I mars skulle jeg avgårde og vrake en bil jeg hadde. Jeg lånte en bilhenger, parkerte bilen som skulle vrakes på den, for å snu bilen måtte jeg kjøre ett lite stykke. I løpet av den turen møtte jeg statens vegvesen som hadde beltekontroll. Jeg hadde selvfølgelig ikke tatt på meg beltet, som medførte 750 kr i forelegg.

 

De fant selvfølgelig også ut at jeg med mitt førerkort klasse B ikke kunne kjøre med den hengeren jeg hadde.

 

Jeg trodde det var reelle vekta som betydde noe, altså vekt av henger pluss last kunne ikke overstige egenvekta til bilen som drar. Den var 1200 kg, egenvekt til tilhenger ca 400 og bilen som skulle fraktes var 850 egenvekt uten fører....

 

For denne overtredelsen fikk jeg idag melding om forelegg på 3000 kr. Noe jeg synes er alt for mye, jeg lurer på siden jeg i samme stund fikk forelegg for ikke å kjøre med bilbelte, blir ikke dette en dobbelstraff? to bøter i samme incident?

6004503[/snapback]

 

Du blir jo straffet for to forskjellige forhold......

Lenke til kommentar
Førerrett i klasse B gjelder for:

 

•  motorvogn med tillatt totalvekt på maksimalt 3.500 kg og høyst 8 passasjerplasser, unntatt motorsykkel

 

•  trekking av tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg, eller

 

•  trekking av tilhenger hvor tillatt totalvekt for trekkvogn og tilhenger etter vognkortene til sammen ikke er over 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må heller ikke overstige bilens egenvekt.

Bilen din: 1200kg

Tilhengeren: 1250kg

 

Det er også to ulike forhold.

Du har ikke noe annet enn å betale boten.

Lenke til kommentar
Men statens vegvesen har da ikke lov (makt) til å gjøre noe som helst, med mindre politiet er der og skriver ut bøtene?

 

*edit: ikke biltilsynet, men statens vegvesen

6009692[/snapback]

Du fikk vel lappen fra Politiet du altså?

6010052[/snapback]

Nei, men jeg måtte søke hos politiet, det måtte du også. Dessuten er det ikke snakk om førerkort-lappen her, men forenklet forelegg-lappen.

Lenke til kommentar

Med B førerkort er reglene slik at tillatt totalvekt for hengeren ikke må være større enn egenvekten for bilen. Bilen kan f.eks dra 1200kg selv om egenvekten er 1000kg. I dette tilfellet må tillatt totalvekt på hengeren være maks. 1000kg. Selv om hengeren er tom/ uten last hjelper ikke det.

 

Med BE førerkort kan man dra alle hengere uansett størrelse så lenge aktuell totalvekt ( det hengeren veier i øyeblikket ) ikke overstiger det bilen kan dra. Det er dermed lovlig å dra h enger med f.eks. 2000kg totalvekt på en bil som drar 1000kg. Problemet blir bare at du ikke får utnyttet 1000kg av lasteevnen.

Lenke til kommentar
Eg har hørrt du bare kan bli straffa for 1 av tingå du jør ulovlig, å då e det den verste tingen.

Så egentlig så sko du bare fått for å kjøra me hengaren. Ikkje for belte.

6144372[/snapback]

Det du har hørt er irrelevant.

Den loven har ikke tredd i kraft ennå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...