Gå til innhold

Rense vannkjølingskomponenter skikkelig.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skal egentlig ganske mye til før eddik kan gjøre noen skade, så øk gjerne konsentrasjonen.

Radiatoren kan du også koble på hageslangen (om du har), for deretter å spyle igjennom denne.

Men vær forsiktig med åpning av krana!

Blir trykket for stort i radiatoren, kan den i verste fall revne. den tåler normalt endel, men det finnes jo grenser.

 

Et alternativ for "dyprensing" av kobber, er fortynnet saltsyre. Kjøpes på apoteket.

Denne skal selvsagt behandles med størst mulig forsiktighet, og det er kun selve kobberdelen som skal dyppes i saltsyra. Bruk helst vernebriller og gummihansker! Og nok en gang; Skyll godt etterpå.

Lenke til kommentar

Silikonslange tåler mange typer kjemikalier, så eddik er ikke noe problem.

Det beste er imidlertid å rengjøre disse i vanlig såpevann, gjerne i kombinasjon med en passende tøyfille surret til en ståltråd som du forsiktig trekker igjennom slangen.

Bare pass på at ståltråden ikke river opp slangen på innsiden!

Lenke til kommentar

Vel, en bil blir jo ikke ren i regnvær heller.

Litt mekanisk hjelp må gjerne til der også, så prøv "fillemetoden" som nevnt over, innvendig i slangene.

 

Nå skal det samtidig nevnes at silikonslanger er mer porøse enn PVC, og bruker man stoffer i vannet som kan avsette farge, kan det være vanskelig å få fjernet dette.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte Eddikessens 35%, er det noe fare for at en blanding på 10% kan skade slangene eller andre deler?

 

EDIT: Det virker ikke som om jeg har mulighet til å få renset vekk alle algene, vil disse fortsette å vokse hvis jeg bruker batterivann og 10% frostvæske?

Endret av Peterkj
Lenke til kommentar

Piperens må jo fungere greit for å rense slager ihvertfall... just an idea =)

 

Men den beste måten er alltid å gjøre godt forarbeid, og unngå hele problematikken ved å bruken en riktig sammensatt blanding til kjølevanndet ditt =)

 

Vet forresten noen her om UV-lys som brukes i casemodding sammenheng dreper alger? Alle steder det dagslys kan slippe til kjølevannet mitt har jeg nemmelig UV-lys montert. Kan jeg slippe unna med å ikke bruke så mye algegift da kanskje?

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Du har masse algedrepende middel i systemet ditt uansett om du kun bruker destilert vann! Jeg regner med du ikke har reint alu vannkjøling da!

 

Kobber er noe av det mest brukte algemiddelet! så blokkene\radiatoren vil ta seg av det selv!

Endret av eXa
Lenke til kommentar
Du har masse algedrepende middel i systemet ditt uansett om du kun bruker destilert vann! Jeg regner med du ikke har reint alu vannkjøling da!

 

Kobber er noe av det mest brukte algemiddelet! så blokkene\radiatoren vil ta seg av det selv!

6154857[/snapback]

 

Så hvorfor bruker jeg frostvæske da? :p

Lenke til kommentar
Du har masse algedrepende middel i systemet ditt uansett om du kun bruker destilert vann! Jeg regner med du ikke har reint alu vannkjøling da!

 

Kobber er noe av det mest brukte algemiddelet! så blokkene\radiatoren vil ta seg av det selv!

6154857[/snapback]

 

Radiatoren og CPU-blokka er lagd av kobber mens skjermkort-blokka er lagd av aluminimu/kobber.

 

Har brukt batterivann og ACfluid men har fortsatt fått en heftig oppblomstring av alger!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...