Gå til innhold

Rense vannkjølingskomponenter skikkelig.


Anbefalte innlegg

Har et vannkjølingssett som har endel grønn/grå alger i seg. Dette har nå lagt og grodd seg fast. Vannblokkene kan jeg skru opp og reingjøre med tannkost, men hva med radiator og pumpe?. Hvordan få totalt renset disse?

 

Har forsøkt å kjøre radiatorrens gjennom en natt uten at det tok det som er "grodd" fast i vannblokkene (gjennomsiktig plexi), så det ligger nok samme gørra igjen i resten av utstyret. Vanskelig å få "tatt" dette ettersom jeg ikke kan børste inni.

 

Har hørt endel bruker eddikk. Hvor sterk eddik og hvor lenge skal man kjøre dette igjennom? Blir det mye griseri og lukt som sitter igjen eller går eddik vekk med vann etterpå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Bare pass på og ikke ta for mye eddik i. Det er sterkt og kan eventuelt ødelegge slanger og annet utstyr. Brukte du ikke korosjonsmiddel i? Hvis du kjøper batterivann (kominert med antikorosjons middel) og ikke vanlig vann fra springen får du ikke så stort problem med dette.

 

Kanskje du må ta fra hverandre hele vannkjølingen for å se rense slangene med samme type kost som man rense reagensrør med.

Lenke til kommentar

Brukte batterivann og antikorrosjon fra microplex. Men det stinket dritt og kom avleiringer i systemet likevel :shrug: . Kan være clas ohlson slangene som var dårlige.

 

Denne gangen skal jeg ihvertfall ikke ta noe sjanser: har kjøpt skikkelige slanger og skal kjøre kjøleveske i slik at det ikke oppstår alger overhodet. Men først må jeg altså rengjøre skikkelig.

Lenke til kommentar

jepp. men så var det det med rensingen først... trenger tips om hvordan det bør gjøres ettersom overnevnte radiatorrens ikke var tilstrekkelig for å få ut det fastgrodde "slammet" (og ja jeg prøvde tykk blanding med radiatorrens)

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Hmmmm når jeg renset mitt anlegg så brukte jeg bare vann og eddik....det funket fint for meg...

6005374[/snapback]

Kanskje du må fordype deg litt. Hvor mye eddik i forhold til vann og hvar systemet tilkoblet PC'n og kjørte da du gjorde dette?

Lenke til kommentar

Hva om du blandet 10% klor og så vann. Skal jo bare kjøre en liten stund. Begrenset hvor mye "skade" det kan gjøre.

 

Kjør gjennom, skift vann igjen, osv ett par ganger.

 

JEg tror om en blandet ACFluid og frostvæske klumper den seg i blå "geleklumper".

 

Var det som hendte på mitt forrige oppsett. Fikk vanvittig dårlig temp og viste seg at etter 2 dager uten ø ha vært i bruk, lå det store klumper i prosessor og skjermkortblokken min.

 

Så mitt tips er enten å bruke ferdiglblandet frostvæske, eller en miks av batterivann og frostvæske. Skal ikke mye til.

Lenke til kommentar

Ble nevnt i FAQ at man spesifikt burde bruke frostvæske fra konsentrat, så det blir nok dette og batterivann.

 

Setter pris på forslagene her, men er fortsatt litt usikker på hvilken variant av rensemiddel jeg bør bruke for å blåse ut driten før jeg setter i gang med monteringen nå. Vil gjøre dette skikkelig så systemet kan stå og gå problemfritt en god stund fremover. Det er så vanvittig pes å skifte vann med alle de komponentene jeg har og måten tanken er montert (aquabay) hvis det nå skulle bli urent igjen.

 

Hvor er ekspertisen på vannkjølingsfeltet? Må da være noen av traverene her inne som har gjort dette før.

Endret av eternal
Lenke til kommentar
eddik er ikke skadelig for kobberet. men skadelig for pleksi og sånn! jeg hadde mine blokker liggende i flere dager i rein 7% eddik. bare skyld de etterpå så forsvinner eddiken!

6037904[/snapback]

 

Jeg burde vel egentlig rense radiatoren min, men jeg er for lat :p . Pleier ikke du å bruke hvitvin da? :tease:

Lenke til kommentar

En passelig blanding med 7% eddik skal normalt fungere bra. Har du en halvliter vann i systemet holder det med et par spiseskjeer eddik i vannet. Kjør dette rundt noen timer, og skyll godt etterpå!

Alternativt kan du bruke radiatorrens, som du får kjøpt på de fleste bensinstasjoner. Bruk gjerne varmt vann i kombinasjon med radiatorrens, og skyll godt etter kuren.

 

Plumbo som nevnt ovenfor er alldeles ruskende rivende galt!!

Stoffet er svært aggressivt mot de fleste metaller, og vil fort kunne tygge hull i radiatoren din!

I alle fall om den er av lamell-typen, med tynnveggede rør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...