Gå til innhold

Problemer med marg i Word!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har en norsk-oppgave på skolen med noen elver der vi skal lage en klasseavis. For at det skal se "proffere" ut har jeg tenkt til at det skal stå som i en ekte avis:

OVERSKRIFT

"gjaglalglaglakgakgkaga "gahqehaehkakhea

gjalglaglalgalglalglalgalg ghagkaqieajaajfa

glalgalglaglalglalglaglalg fajfkglawiqjzmzak

galglalglaglalglalgalglalg" jgkaqleisk,amgjal"

Men problemet er at når jeg skal flytte den margen over "arket" i word etter at jeg har skrevet venstre del, slik at jeg får skrevet høyre del flytter alt det jeg har skrevet på venstre side seg over til høyre.

Noen som vet hva jeg gjør galt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Takk, men jeg skjønner ikke hvordan jeg kan flytte "skrivetegnet" over fra høyre marg til venstre.

Edit: Jeg tror jeg bare tar å bruker space/tab til å flytte meg bortover for hver rad når jeg skal skrive høyre "spalte" jeg..

Endret av xerminx
Skrevet

Du mener fra venstre til høyre antar jeg? Hvis du vil at programmet selv skal styre spalteskift bare fortsetter du å skrive så flyttes du automatisk til neste spalte når en spalte er full. Hvis du ønsker å skifte spalte et bestemt sted trykker du Ctrl+Skift+Enter eller klikker Sett inn -> Skift -> Spalteskift.

Skrevet

Tja... Det kan gjøres enkelt: Hold nede Alt tasten og klikk og dra over det som er i "høyre" spalte. Klipp det ut og lim det inn i et annet dokument så lenge. Bruk Rediger -> Erstatt til å fjerne alle tabulatorer og erstatte dem med mellomrom. Bruk deretter samme funksjon til å erstatte alle forekomster av to mellomrom med et mellomrom (du må antakelig kjøre gjennom den flere ganger for å ta alle). Så limer du inn den utklipte teksten nederst og bruker Format -> Spalter.

Skrevet

Spalter styres av inndelinger. Du må da ha en inndeling for overskrift og et inndelingsskift før spaltene begynner. Tilsvarende må du ha nytt inndelingsskift hvis du vil gå tilbake til ikke å ha spalter (ny overskrift f. eks) eller vil endre antall spalter for en side.

Inndelingsskift setter du inn med Sett inn -> Skift -> Inndelingsskift -> Fortløpende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...