Gå til innhold

TES: Alchemy.... Kan noen gi en liten innføring?


Anbefalte innlegg

Har kommet meg et stykke inn i spillet og er nå på lvl 9. Har skjønt det meste med spillet, men det er en ting jeg ikke skjønner bæret av og det er alchemy...

Skjønner jo selvfølgelig hva man skal med potions, men hva f skal man med poisons? Og hvordan får man laget disse selv og gått opp i skill lvl?

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes en oversikt som viser hva du kan lage med alchemy her. Du trenger litt utstyr for å lage potions; minimum en Mortar & Pestle (den morterbollen).

 

Med master skill i alchemy kan du lage en potion fra en enkelt ingrediens, hvilket er ganske kjekt. Etterhvert som du stiger i gradene vil du kunne se hva de forskjellige effektene av ingrediensene er, og som master ser du alle. Husk på at du kan enchante ting og bruke spells for å få bedre alchemy skill.

 

Når jeg lager potions i tårnet mitt, bruker jeg et fullt sett expert alchemy sett (Mortar & Pestle, Retort, Calcinator og Alembic). Disse samt bruken av de er forklart på den samme siden. Resultatet når du bruker alle er at du får potions som varer lengre, har bedre effekt, samt at de har en høyere verdi.

 

Du kan kjøpe slikt verktøy forskjellige steder, selv shopper jeg slikt i storbyen.

 

Poison skader målet, f.eks. for 4pt damage over 15 sekunder. I kombinasjon med en enchanted bow og sneak attack, gir det bueskyttere et dødelig angrep.

 

Jeg bruker Damage Health på noen mål, og Silence på f.eks. Shamaner og Spriggans, da de har en irriterende vane med å summone venner jeg ikke setter for mye pris på. Silence gjør at målet ikke kan bruke magi på så og så mange sekunder.

 

Du levler skillet ganske enkelt ved å lage potions. Skaff deg en Mortar & Pestle, plukk urter her og der og sett i gang. Velg morteren først, hvilket vil bringe opp et vindue hvor du legger inn ingrediensene. Du vil se hvilke som kan brukes i kombinasjon, og hva slags effekt de får.

Lenke til kommentar

Hovedsaklig kan man si at du plukker en ingrediens først i alchemy-bildet. Så matcher spillet opp alle ingrediensene som har samme side-effekter som den første med det du har i inventory. Kombinerer du 2 med samme effekt (F.eks. restore fatigue), får du en potion som restorer fatigue (sjokk). Alembic og calcinator og sånt er bare for å forbedre kvaliteten på det du lager. Det har ingenting å si om effekten ligger på første,andre, tredje eller fjerdeplass. Så lenge de matcher, blir effekten med i potion.

Du kan også spise enkelt-ingredienser, du vil da alltid få den første effekten i lista.

 

Når du går opp i grader i Alchemy får du identifisert flere og flere effekter på plantene du plukker. Da blir det lettere å lage potions med flere effekter samtidig, og lettere og finne ingredienser som har lik effekter, så man kan lage potions man vil.

Alchemy øker Intelligence-skillen veldig fort, så pass deg at du ikke raser oppover masse levels uten å øke noenting annet. Da blir du fort ubalansert.

 

Det er også en veldig grei inntektskilde gjennom hele spillet. I starten kan du lage et tonn med Restore fatigue-potions å selge til butikker. De gir grei pris, og det er bedre enn å ikke selge de.

 

Jeg bruker ikke våpen, så jeg selger alt som ikke er Restore <et eller annet>.

Når jeg vil lage litt plukker jeg bare 2 planter jeg har veldig mange av, prøver å kombinere de, og funker det, hamrer jeg ut masse potions og selger de etterpå.

 

Såklart tar man vare på ingredienser som gir spesielle effekter som Restore Health til skikkelige potions. Men sånne tullepotions kan man nesten lage hele tiden siden det er så sykt mye planter langs veiene, i huler/dungeons og i skogen.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Velg pil og bue som våpen. Så velg en poison. Du kan nemlig "smøre" inn din neste pil med denne giften slik at den du treffer, får de bivirkningene den giften gir.

 

Edit:

Tok en stund før jeg også skjønte dette :)

5995511[/snapback]

 

Og man kan selvfølgelig bruke poison på sverd og andre våpen også. Men med buen man virkelig kan lage faenskap :D

Lenke til kommentar
Velg pil og bue som våpen. Så velg en poison. Du kan nemlig "smøre" inn din neste pil med denne giften slik at den du treffer, får de bivirkningene den giften gir.

5995511[/snapback]

 

Kan du smøre inn en pil med en "gift" som gir positive egenskaper? Altså, gir health? :)

5998570[/snapback]

 

Litt usikker du. Man har jo spells som healer andre så man skal ikke se bort ifra at dette fungerer.

Lenke til kommentar

Har egentlig aldri brydd meg om å lage noe av de plantene jeg plukker, hehe :D Jeg tar vare på ting som kan heale meg og sånt, fordi er det jeg trenger mest av egentlig, men har en hel del masse annet i inventoryen min, kanskje jeg skal utnytte dem litt da :D

Er mer sånn hamre løs på ting fyr jeg, hehe :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...