Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Blandingsforhold luft og bensin?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ny bruker i diskusjonsforum no. Jeg har lest denne strengen med stor interesse og tillater meg å komme med hvordan jeg oppfatter problemstillingen på luft/bensin-blandingsforhold 14,7:1 i en bensinmotor.

 

La oss si at jeg ønsker å vite nøyaktig luftmengde/bensinmengde i en sylinder i en firesylindret 2,5 liters sugemotor? Jeg ville da gjort følgende:

 

2,5 liters totalt sylindervolum tilsvarer 2500 ccm, og jeg ønsker å vite volumet av en sylinder - da innsugningstakten fyller en sylinder av gangen. Jeg må da dele 2500 med 4 og får ut: 625 ccm pr. sylinder, noe som tilsvarer 0,625 l eller 625 ml volum pr. sylinder.

 

Denne ene sylinderen skal fylles med: 14,7 deler luft og 1 del bensin - noe som tilsammen fyller sylinderen med 15,7 delenheter luft/bensin. Dette er blandingen luft/bensin som skal komprimeres og forbrennes.

 

Derfor: for å finne sylinderens bensinandel (1 delenhet) tar en 625 ml og dividerer (deler) på 15,7 og kommer ut med svar = 39,81 ml (bensin). For å finne sylinderens 14,7 delenheter luft tar en 39,81 ml og multipliserer (ganger) med 14,7 og kommer ut med svar = 585,19 ml luft (14,7 delenheter). Kontrollregning gir: 585,19 ml+39,81 ml = 625 ml. Motorens ene sylinder er i sin innsugningstakt fylt med 14,7 delenheter luft og 1 delenhet bensin. Vi kan nå la motoren komprimere og forbrenne luft/besin-blandingen og bilen fyker i veg i takt med bruk av gassfoten.

 

Med vennlig hilsen

Volvomann

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lambda 1 forteller masseforholdet mellom luft og bensin, ikke volumforholdet. Altså går det ved lambda 1 14,7kg luft pr. kg bensin. Man kan selvfølgelig regne ut volumforholdet også, men da må man ta luftens og bensinens tetthet med i betraktningen. Tettheten varierer betraktelig med temperatur og trykk, noe massen ikke gjør, altså er det ikke et nevneverdig tema.

 

Dette har vel forøvrig vært nevnt tidligere i tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...