Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Blandingsforhold luft og bensin?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir helt feil uansett. 14.7:1 er et forholdstall og som ikke sier noe som helst om liter kg osv. Det sier kun 14,7 deler luft til 1 del bensin, hva det vil si i praksis er avhengig av motoren. Da snakker vi ikke

om slike astronomiske tall som 14,7 liter luft til 1L bensin.

 

Et lite regnestykke

 

*La oss si at bil X har en 4cyl motor som bruker 0,6l på mila @ 90km/t

0,6l pr. mil / 4cyl =150ml forbruk pr. cyl på mila

 

*Kjører du i 90km/t så gjør du unna 1 mil på ca 6.6min

 

*La os si at bil X holder 2000rpm (500rpm pr cyl) i 90km i timen

mao en cyl går 3300ggr rundt på 6.6min

 

Så tar vi 150ml bensin / 3300rpm da får vi 0,045ml pr. rpm

 

14.7:1 forholdet for bil X blir da 0.006dl luft til 0.00045dl bensin

 

Ikke skyt meg om jeg har regnet feil, var bare for å påpeke at

å gjøre 14.7:1 rett om til liter ikke er forenelig med virkeligheten.

Endret av zandro
Lenke til kommentar

 

*La os si at bil X holder 2000rpm (500rpm pr cyl) i 90km i timen

mao en cyl går 3300ggr rundt på 6.6min

 

 

5995509[/snapback]

 

HALLO ?? Hvis turtelleren din viser 2000 omdreininger pr. minutt, så går veivakslen rundt 2000 ganger i minuttet. Man deler ikke omdreiningene pr sylinder!!

 

Og en ting til: Sylindrene går ikke rundt!!. Det er stemplene som går opp og ned....

Endret av Autofil
Lenke til kommentar

 

*La os si at bil X holder 2000rpm (500rpm pr cyl) i 90km i timen

mao en cyl går 3300ggr rundt på 6.6min

 

 

5995509[/snapback]

 

HALLO ?? Hvis turtelleren din viser 2000 omdreininger pr. minutt, så går veivakslen rundt 2000 ganger i minuttet. Man deler ikke omdreiningene pr sylinder!!

 

Og en ting til: Sylindrene går ikke rundt!!. Det er stemplene som går opp og ned....

5996535[/snapback]

 

Jeg sier det en gang til siden du ikke har fått det med deg. Det var et høyst

uhøytydelig regnestykke som ble gjort kl 1.26 på natta, jeg er ikke noen professor i forbrenningsteori så ro deg ned et par hakk. Anyway.. poenget var at kunne du tatt den mengden bensin som blir sprøytet inn i en cyl ved 14.7:1 og puttet det i handa så hadde dette ikke vært i nærheten av verken kg eller liter ect.

Lenke til kommentar

Brennstoff inneholder i hovedsak karbon ©, hydrogen (H) og svovel (S). Det som skjer med oksygenet i lufta ved forbrenning er veldig komplisert, men man kan forenkle det slik:

 

Karbon forbrenner i to etapper:

0,5 O2 + C -> CO + varme

0,5 O2 + CO -> CO2 + varme

 

Hydrogen forbrenner til vann:

O2 + 4H -> 2H2O + varme

 

Svovel forbrenner til svoveldioksid:

O2 + S -> SO2 + varme

 

 

1 kmol C = 12 kg karbon

1 kmol H2 = 2 kg hydrogen

1 kmol O2 = 32 kg oksygen

 

Vi skriver om til kmol, og reaksjonslikningene ser slik ut:

1 kmol O2 + 1 kmol C = 1 kmol CO2

1 kmol O2 + 4 kmol H = 2 kmol H2O

1 kmol O2 + 1 kmol S = 1 kmol SO2

 

Teoretisk luftbehov:

Dersom 1 kg brennstoff inneholder c kg karbon, h kg hydrogen og s kg svovel, får vi disse forbrenningslikningene:

 

c/12 kmol O2 + c kg C = c/12 kmol CO2

h/4 kmol O2 + h kg H = h/2 kmol H2O

s/32 kmol O2 + s kg S = s/32 kmol SO2

 

For å forbrenne 1 kg brennstoff fullstendig kreves en bestemt mengde oksygen. Luften inneholder grovt sett 21 volumprosent oksygen (O2) og 79 volumprosent nitrogen (N2). Hvis vi kjenner den kjemiske sammensetningen til brennstoffet, kan vi finne den teoretisk nødvendige oksygenmengden. Ved atm. trykk og 0 grader C, er volumet av 1 kmol ca 22,4 m3 og tettheten 1,293 kg/m3. Teoretisk luftbehov per kg brennstoff blir da:

 

L/B = 1,293*(22,4/0,21)*(c/12 + h/4 + s/32 - o/32) [kg/kg]

 

der c,h,s og o er masseandeler av karbon, hydrogen, svovel og oksygen i brennstoffet. Innholdet av svovel i dagens bensin er så lite at vi kan se bort fra det (det er noen mg per kg). Tabellen jeg har sier at bensin har omkring 85 vektprosent karbon og 14 vektprosent hydrogen.

 

Teoretisk luftbehov bilr da: 1,293*(22,4/0,21)*(0,85/12 + 0,14/4) = 14,6 [kg/kg].

 

Virkelig luftbehov:

Det virkelige luftbehovet, det som trengs for å ha gode driftsforhold, er for en bensinmotor bare noen få prosent mer enn teoretisk luftbehov. For diesel-motorer er dette opp mot 2,5 ganger teoretisk luftmengde.

Hvis vi antar 3 prosent vil det virkelige luftbehovet bli omkring 15 kg luft per kg bensin.

 

Med dette til grunn tror jeg det er rimelig å anta at 14,7:1 , som tidligere nevnt, er et riktig forhold for dagens motorer. Dette forholdet er i kg/kg.

 

Eller hva sier du zandro? :p

Endret av gaardern
Lenke til kommentar

Masse fin teori, men du har egentlig ikke forklart noe som helst ;)

De tallene du har lagt frem er en ligning, og en ligning er det som

forklarer svaret. Mao du har forklart hvorfor 14.7:1 er svaret men

at resulatet ble i kg var det du som bestemte, det kunne like gjerne

vært gram ellere tonn, selv en saftglad 5åring vet det.

 

Eller hva sier du gaardern? ;)

Lenke til kommentar
poenget var at kunne du tatt den mengden bensin som blir sprøytet inn i en cyl ved 14.7:1 og puttet det i handa så hadde dette ikke vært i nærheten av verken kg eller liter ect.

5997180[/snapback]

 

Masse fin teori, men du har egentlig ikke forklart noe som helst ;)

De tallene du har lagt frem er en ligning, og en ligning er det som

forklarer svaret. Mao du har forklart hvorfor 14.7:1 er svaret men

at resulatet ble i kg var det du som bestemte, det kunne like gjerne

vært gram ellere tonn, selv en saftglad 5åring vet det. 

 

Eller hva sier du gaardern? ;)

6002178[/snapback]

 

Jeg prøver å forklare deg at 14,7:1 er et forholdstall i vekt. Det har ingenting med hvor mye som sprøytes inn i en sylinder. Hvis motoren bruker 1 gram bensin på en syklys, vil den trenge 14,7 gram luft. Bruker den 1 kg bensin på en syklus, trenger den 14,7 kilo luft. Det er jo hele poenget med et forholdstall, at man selv bestemmer hvor mye en del skal være.

Lenke til kommentar

14.7:1 er ikke bundet til en spessiell enhet eller enhetsgruppe , men diskusjonen var ikke hvor vidt 14,7kg luft var rett for er det jo, men hva som er et realistisk tall i forhold til applikasjonen mao motoren. Det sier seg jo selv at å stappe 14,7kg luft og 1 kg bensin i en normal 2000ccm motor ikke er fysisk mulig eller realistisk, og det er det som har vært kjernen i diskusjonen, ikke hvor vidt den ene målenheten er mer riktig en den andre ect. For å sitere meg selv.

 

Poenget var at kunne du tatt den mengden bensin som blir sprøytet inn i en cyl ved 14.7:1 og puttet det i handa så hadde dette ikke vært i nærheten av verken kg eller liter ect.

 

Så du har egentlig brukt masse tid på å forklare noe som vi allerede er enig om. Men for all del regnestykket var det ingen ting galt med.

Lenke til kommentar
14.7:1 er ikke bundet til en spessiell enhet eller enhetsgruppe , men diskusjonen var ikke hvor vidt 14,7kg luft var rett for er det jo, men hva som er et realistisk tall i forhold til applikasjonen mao motoren. Det sier seg jo selv at å stappe 14,7kg luft og 1 kg bensin i en normal 2000ccm motor ikke er fysisk mulig eller realistisk, og det er det som har vært kjernen i diskusjonen, ikke hvor vidt den ene målenheten er mer riktig en den andre ect. For å sitere meg selv. 

 

Poenget var at kunne du tatt den mengden bensin som blir sprøytet inn i en cyl ved 14.7:1 og puttet det i handa så hadde dette ikke vært i nærheten av verken kg eller liter ect.

 

Så du har egentlig brukt masse tid på å forklare noe som vi allerede er enig om. Men for all del regnestykket var det ingen ting galt med.

6003257[/snapback]

 

Om motorens volum er 2000ccm eller 8000ccm har ingenting å si, et forholdstallet sier noe om hvor mange vektenheter, det være seg g, kg, tonn, det skal være per vektenhet bensin. Hvor mye en enkelt sylinder har er uinteresant. Diskusjonen var jo om hva blandigsforholdet var, det ble sagt at det var 14,7:1, noe som vil si 14,7 kg luft til 1 kg bensin. Skjønner ikke helt hva du er uenig i.

 

14,7kg luft til 1kg bensin

5993943[/snapback]

 

Er nok ikke det du...

5994182[/snapback]

 

Hva er det da ?

Endret av gaardern
Lenke til kommentar

gaarden: Jeg skjønner heller ikke hva du er uenig i så det går begge veier, jeg har bare forsøkt å forklare at praktisk praktisk applikasjon av 14.7:1 ikke gir resultater i kg men mye mindre enheter som feks mg.

 

Buskman: Du tar dette alt for seriøst, regnestykket jeg laget var uhøytidelig og ikke ment som noe vitenskapelig nøyaktig avhandlig, så

stress ned.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...