karpov Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Jeg har installert ubuntu på en egen harddisk (pga dualboot med windows) og lurer på om det er mulig å lese og skrive til min ntfs disk der windows ligger fra ubuntu? I ubuntu står det noe sånn som at disken er disabled eller deactivated. Jeg kan ingen ting om linux, men er nysjerrig og har lyst til å prøve det ut. Noen som kan hjelpe?
ilpostino Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 såvidt jeg vet klarer per idag ikke Linux-distroer å skrive til NTFS-partisjoner.. bare lese fra...
dayslepr Skrevet 25. april 2006 Skrevet 25. april 2006 (endret) System -> Administration -> Disks bruk det verktøyet til å lage en katalog (f.eks. /media/min-ntfsdisk) du kan "mounte" (eller "koble") NTFS-disken din mot.. noe du også gjør fra samme verktøy ved å klikke "Enable" etter å ha laget en katalog (mount point) tror jeg ville ventet med skrivetilgang selv om det er mulig å få til nå, og mer stabilt enn før .. brenn heller backup av stuff ut på DVD eller lån USB-disken til naboen ellernoe; og reinstaller Windows på FAT32-partisjon (eller bedre: fjern hele Windows ) Endret 25. april 2006 av dayslepr
olefiver Skrevet 25. april 2006 Skrevet 25. april 2006 Tillegg til det dayslepr skriver. GNU/Linux klarer nå å skrive rimelig sikkert til eksisterende filer på en NTFS partisjon. Men Linux kan ennå ikke opprette nye filer på NTFS.
ilpostino Skrevet 25. april 2006 Skrevet 25. april 2006 System -> Administration -> Disks bruk det verktøyet til å lage en katalog (f.eks. /media/min-ntfsdisk) du kan "mounte" (eller "koble") NTFS-disken din mot.. noe du også gjør fra samme verktøy ved å klikke "Enable" etter å ha laget en katalog (mount point) tror jeg ville ventet med skrivetilgang selv om det er mulig å få til nå, og mer stabilt enn før .. brenn heller backup av stuff ut på DVD eller lån USB-disken til naboen ellernoe; og reinstaller Windows på FAT32-partisjon (eller bedre: fjern hele Windows ) 5982845[/snapback] hvis en bruker FAT32 vil både windows og Linux kunne lese fra disken, ikkesant?
Gjest Slettet+56132 Skrevet 25. april 2006 Skrevet 25. april 2006 Når jeg omgjorde en NTFS-partisjon til FAT32 fikk jeg bare feilmelding i SUSE...
saxin Skrevet 25. april 2006 Skrevet 25. april 2006 hvis en bruker FAT32 vil både windows og Linux kunne lese fra disken, ikkesant? 5985992[/snapback] Begge operativsystem skal kunne lese og skrive til FAT32 ja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå