Gå til innhold

Oppgradere fra Radeon 9700 Pro til GeForce 7800GS?


thomanil

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

jeg sitter på en rigg som begynner å bli noen år gammel. AGP-basert socket A-hovedkort med en 2800+ barton-prosessor og radeon 9700 pro. Merker at burken ikke henger like godt med lenger, så jeg har begynt å se etter nytt skjermkort. Ønsker dog ikke å oppgradere hovedkort og prosessor ennå hvis jeg kan unngå det.

 

Ser jo at det er få nye skjermkort med AGP-grensesnitt, det eneste alternativet nå er vel egentlig GeForce 7800GS. Lurer dog på om dette vil være verdt pengene.

 

Er det dramatisk bedre enn de gamle 9700 pro-kortene?

Vil i så fall prosessoren min fungere som flaskehals?

Endret av thomanil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om du har mulighet, kjøp deg en så godt som ny pc. Både prosessoren og ramen din vil nok henge "langt" etter.

5971386[/snapback]

 

Dette er dessverre ingen mulighet, siden jeg ikke har råd til noen omfattende oppgradering (hk, cpu i tillegg til skjermkortet) i år. Ønsker bare å finne ut om det å bytte ut skjermkortet som angitt gir en prestasjonsøkning som er verdt pengene 7800GS-kortet koster.

Lenke til kommentar
Så lenge du ikke har tenkt til å spille oblivion og lignende spill, så er det verdt penga. Har du derimot tenkt til å spille f.eks oblivion, så er det bedre å skaffe seg det til 360.

5971415[/snapback]

 

Eh? Hva legger du i dette? Er kortet dårlig på HDR og tilsvarende nye shiny teknologier?

Endret av thomanil
Lenke til kommentar
  ikke gå for noe rasker en X800XT AGP

CPUen og rammen er for treg ! wink.gif

 

Det stemmer det. :thumbup:

5971442[/snapback]

 

Hm, da blir det nok ikke noe oppgradering på meg i år...

Hadde et lite ønske om å få oppgradere pga ET: Quake Wars, men det er kanskje ønsketenkning. :)

Endret av thomanil
Lenke til kommentar
  ikke gå for noe rasker en X800XT AGP

CPUen og rammen er for treg ! wink.gif

 

Det stemmer det. :thumbup:

5971442[/snapback]

 

Hm, da blir det nok ikke noe oppgradering på meg i år...

Hadde et lite ønske om å få oppgradere pga ET: Quake Wars, men det er kanskje ønsketenkning. :)

5971448[/snapback]

X800 XT er 3 ganger raskere en 9700 PRO ^^ så du brude oppgradere vis du vil spille nyere spill :)

Lenke til kommentar

Det er bare tull at RAM og CPU blir flaskehalser. Jeg sitter på en 3år gammel socket-A-kjerre som det sitter en 2500+ og 1GB minne i. I sommer kjøpte jeg meg et 6800GT kort for å spille litt nyere spill. Maskinen kjører det meste jeg kaster på den uten problemer. Bl.a. FEAR spilte som pokker. Selv om noen lever i troen at når det kommer en ny prosessor så blir forrige generasjon automatisk dårligere stemmer ikke det..

Lenke til kommentar
  ikke gå for noe rasker en X800XT AGP

CPUen og rammen er for treg ! wink.gif

 

Det stemmer det. :thumbup:

5971442[/snapback]

 

Hm, da blir det nok ikke noe oppgradering på meg i år...

Hadde et lite ønske om å få oppgradere pga ET: Quake Wars, men det er kanskje ønsketenkning. :)

5971448[/snapback]

X800 XT er 3 ganger raskere en 9700 PRO ^^ så du brude oppgradere vis du vil spille nyere spill :)

5971605[/snapback]

 

Den er vel ikke på markedet lenger? Grunnen til at jeg så på 7800GS var at det så ut som det eneste mid-high end agp-kortet på nåværende tidspunkt. :)

Lenke til kommentar

Pass på at du har en strømforsyning som takler et 7800GS kort.

Jeg vil tippe at du har en 300-350 watt PSU idag hvis PC'n er ca. 3 år gammel, og det kan bli i minste laget. Maskinen vil sikkert boot og fungere utmerket i windows, men i spill kan den bli ustabil/bluescreen/reboote.

Lenke til kommentar

Det er langt fra sikkert at du trenger en ny PSU. Da jeg byttet til 6800GT kort måtte jeg riktignok bytte PSU, men det var fra en 200w til 250w. Jeg har en shuttle som inneholder 2 harddisker, 1 dvd-brenner og et 6800GT som sagt. Har ingen problemer med det og det blir ikke ustabilt uansett hvor mye jeg tyner den. Går tilogmed fint å kjøre både firewire og usb enheter med strøm fra maskinen. Strømforsyningsproblematikken har vel så mye med kvalitet som med den oppgitte styrken på PSU'en.

Lenke til kommentar

At RAM blir å henge etter er etter min mening tull. Du har vel DDR på det socket A kortet ditt også regner jeg med.

 

Ja den 2800+'en er for svak til å kjøre 7800 kortet helt ut, men det blir uansett en mye bedre spillopplevelse med en oppgradering fra 9700 til 7800 kortet.

 

Socket A cpuer er forøvrig noe du får svinebillig på bruktmarkedet ;)

 

Noen spill drar nytte av mere CPU kraft, andre drar mindre nytte av det... altså skjermkortet spiller en større rolle når du kommer opp på et gitt nivå i CPU ytelse.

 

Satt selv i samme situasjon for et par måneder siden med et Socket A HK, 3200+ og 1GB RAM... syntes da at prisen for et nytt AGP kort som ville være værdt oppgraderingen over mitt 9700 kort ble for stivt i mine øyne... spesielt irriterte det meg at AGP versjonene gjerne lå 500 over PCIe versjonene... noe jeg anser som BS :mad:

Så jeg endte med å oppgradere hele greia. :roll:

 

Nå har jo prisene sunket og det spørs om jeg hadde gjort det samme nå da. :)

 

Forøvrig kan jeg nevne at X800XL yter etter mine målinger ca 2,5 ganger som det gamle 9700 kortet mitt i Battlefield2.

 

Spillytelsen hadde vært bedre om jeg hadde gått for et 7800 kort istedet, selv om jeg da hadde sitti med en AXP.

Endret av Buzz76
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...