Gå til innhold

Raid0 eller Scsi?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har etterhvert blitt litt godt vant og har hatt Raid0 med Raptors i noen år. Fikk tak i 2 stk av de nye 150Gb rett etter lansering og var svært godt fornøyd..men desverre tok den ene kvelden etter 2-3 mdr og mens jeg har hatt den i retur-apparatet har jeg kjørt den andre i gang som eneste systemdisk, men det var alt for tregt...

 

Nå føler jeg at det derfor kun er harddiskene som er det trege i mitt system og spør meg selv og dere om jeg, siden jeg er så kravstor, kunne og burde kjøpe meg en kontroller til scsi og en cheetah-disk videre eller sette opp raid0 igjen med disse 2 raptors? Vil der være noen mening i å begynne med scsi eller er raptor i raid0 noe av det beste man kan få? Hvilken kontroller, hvilken disk?

 

Når det gjelder denne sak så er jeg vel kun interessert i EGNE erfaringer, ikke test-henvisninger etc - sitter der noen derute som har hatt det på samme måte og prøvd scsi kontra raid0 montro? Gi beskjed:)

 

NB. Har ABIT AW8-MAX, 2GB 8000UL etc..bryr meg ikke om spill, kun apps!

 

Enigmah

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørst hvor mye du er villig til å betale for en ny løysing.

2x Raptor i Raid0 er en rask løysing til en ikke så alt for dyr peng.

 

Neste steg kunne ha vært å kjøpt et bedre Raid kort og eventuelt flere Raptor disker.

 

Løysing med en Scsi disk vil ikke være noe raskere løysing, men om du skal kjøre raid med mange disker så kan scsi lønne seg. Mest grunnet at det finnes flere bra hdd kontroller kort til scsi enn sata(ide)

Lenke til kommentar
Nå føler jeg at det derfor kun er harddiskene som er det trege i mitt system og spør meg selv og dere om jeg, siden jeg er så kravstor, kunne og burde kjøpe meg en kontroller til scsi og en cheetah-disk videre eller sette opp raid0 igjen med disse 2 raptors? Vil der være noen mening i å begynne med scsi eller er raptor i raid0 noe av det beste man kan få? Hvilken kontroller, hvilken disk?

Enigmah

5969728[/snapback]

 

Kan vel ikkje heilt sjå at scsi utelukker RAID? Uansett er SCSI mest der du har heavy load på disker...

Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar:)

 

Jeg bruker systemdisken mye til par/rar bruk om dagen, altså sjekk og utpakking/innpakking. Glemte å nevne at jeg har en 830 D prossessor, og ofte kjører mange samtidige operasjoner mot disken. Med denne ene disk jeg bruker akkurat nå så tygger dette veldig tregt, ihvertfall sammenlignet med 2 raptor i raid0

 

Jeg leste nylig en artikkel om bruk av flere enn 2 raptors, og kan vel spørre om jeg evt kan sette det opp med Intel sin raidkontroller på dette kort + 3 raptor150gb og så glemme scsi? Med dette bør man kanskje kunne tweake det meste ut av bussen og forsake scsi..

 

Mitt bruk involverer vel nettopp det som scsi er kjent for, nemlig samtidig les og skriv til disk, så jeg er litt i stuss om hva som blir det ultimate?

 

Mvh

 

Enigmah

Lenke til kommentar
Takk for linken PerB, det heller jo absolutt mot scsi her..ifall noen her har 3 x raptor 150gb i raid0 så syng ut om opplevelsen:)

 

penger er ikke alt, ikke bry dere om det økonomiske med denne vurdering:)

5976625[/snapback]

 

Hmmm du kan vel vanskelig stripe (RAID 0) 3 disker meg bekjent.... antar det ikke skal være to heller, siden du allerede har testet det med 2 disker. Og 4 disker vet jeg heller ikke om støttes, ihvertfall er dette noe som ikke er så veldig utbredt.

 

Men hvis du bruker samme disk som OS og "temp"-disk for pakking - slår ikke de to ihjel hverandre? Det vil alltid være litt lesing og skriving til OS-disken, og det skal ikke mange ekstra søk innimellom for å rasere overføringshastigheten til det halve. Full pupp på overføring får du bare hvis det overhodet ikke er annen skriving til eller lesing fra disken mens CRC-sjekken (eller hva det nå er) pågår. Og siden CRC-sjekk av en DVD tar en stund.....

 

Jeg har ihvertfall en OS-disk som kan stå og "knatre" litt for seg selv, og to separate disker i RAID 0 som KUN brukes til maks transfer for CRC-sjekk osv osv. Dette er det som gir meg best ytelse totalt sett..... :thumbup:

 

 

...Henger meg også på siste kommentar her om 0+1, da får du (i teorien) 4x les og 2x skriv, bedre kan du knapt få det innenfor normale budsjetter. Bruker du 150GB raptorer til dette (eller nyere disker generelt egentlig) så vil de levere nok megabytes til at hovedkortet ditt ikke klarer å svelge unna uansett. Skal du ha det til å gå fortere da må du over på serverhovedkort...... og selv da snakker vi nok knapt målbare forskjeller.

Lenke til kommentar

Skal du kun ha maksimal ytelse på systemdisk, og du faktisk er villig til å betale så mange tusen som du trenger for f.eks. 2 stk 150gig Raptorer, så ville jeg begynnt å vurdere solid-state lagring. Du kan få 4gig på et RAM-kort, og da snakker du virkelig sinsyk ytelse....

 

Jeg bare slenger det "ut der" som et froslag =)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Kontrollere:

 

Areca Arc 1220 (PCIe x4, 8x SATA2 3Gbs, NCQ)

Promise EX8350 (PCIe x4, 8x SATA2 3Gbs, NCQ)

Eller best :dribble: : LSI MegaRAID (men da må du ha PciX 133Mhz port på mobo)

 

Sett i 4 (++) disker, kjør RAID5 - Da har du fart & sikkerhet!

 

Diskene trenger ikke lemger være individuelt så raske, pga. at disse kontrollerne leser fra alle diskene samtidig og har 256Mb Cache - De fylle båndbredden til PCIe x4 eller PciX 133 med f.eks 6x WD Caviar 400Gb

 

 

... hvis du ført har lyst å svi av noen kroner ;) ...

Lenke til kommentar
Vel, hvis penger ikke er noe problem så hvorfor ikke SCSI RAID 0+1 med 4 stk Cheetah 15k disker? Raskerer blir det vel ikke.

5976677[/snapback]

 

 

Jaja, rolig nå:) det var ikke så flåset ment, jeg har såmenn fornuften i behold ennå..LOL Men som en annen sa - om jeg først ville blåse av 5000 for de to raptorene, så *kan* jeg kanskje også være villig nå til å investere i en anbefalt kontroller og 1 Cheetah, men jeg ville gjerne ha noen innspill på galskapen:)

 

Jeg må nyte solen nå mens jeg har den, men skal lese igjennom alle innleggene nøye senere i dag, takk:)

 

Enigmah

Lenke til kommentar

Hei igjen:)

 

Har stoppet litt opp for å tenke meg om... Jeg har i dag en filserver med 2 stk Sataraidkort som styrer hver sine 8 disker inkl 1 hot-spare i Raid5 og har alltid vært fornøyd med overføringshastighet fra og til disse via gigabit nettverk, men har i grunnen aldri tenkt over om Raid5 er like kjapt som raid0, ville bare ha sikkerhet på serveren.

 

Om jeg tør spørre noen kanskje litt teite spørsmål så lurer jeg nå på følgende:

 

1. Abit AW8-Max kan styre 3 raptorer på Intel-kontrolleren og kjøre emulert 0+1 eller ren 5...hva vil mon være kjappest med samtidig les/skriv?

 

2. Tatt i betraktning at der er 2 pci-e og 2 pci slotter på kortet, men ikke pci-x vil det kanskje være litt dumt å kjøpe en pci-x kontroller for raid og sette i en vanlig pci hvis man er interessert i max overføringshastighet og man da allerede har en utmerket raid-kontroller for sata2 allerede?

 

3. Nå er der vist noe med at raptor150 ikke er "sata2-standard", noen som vet bedre?

 

4. Innledningsvis nevnte jeg at den ene disk sto av, og det er jo klart at det alltid er like surt å måtte bygge opp et alldeles greit oppsett med en gammel eller dårlig backup, så opp i det hele lurer jeg jo på om man bør ha litt sikkerhet samtidig som man opprettholder farten ala raid 0+1 eller 5, for da vil man vel skyve scsi med 1 disk helt ut av bildet?

 

5. Ramdisker var nevnt, men de har jeg ikke annet enn hørt om, vil det være et alternativ egentlig? :dontgetit:

 

Jeg spesifiserer som ovenfor "samtidig les/skriv" som min vanlige måte å utføre operasjoner, siden det alltid er lettere i fx i winrar å bare klikke "extract" uten å legge til extern bane - men jeg er klar over at det i dette nåværende oppsett med 1 systemdisk og 1 større lagerdisk faktisk lønner seg å lese fra den ene og skrive til den andre, men jeg syns det blir litt tungvint egentlig, vil ihvertfall helst ha samme eller bedre fart uten den typen "arbeid" :roll:

 

Det ble vel litt å tygge på :hmm:

 

Takk til alle :thumbup:

 

Enigmah

Lenke til kommentar
Kontrollere:

 

Areca Arc 1220 (PCIe x4, 8x SATA2 3Gbs, NCQ)

Promise EX8350 (PCIe x4, 8x SATA2 3Gbs, NCQ)

Eller best  :dribble: : LSI MegaRAID (men da må du ha PciX 133Mhz port på mobo)

 

Sett i 4 (++) disker, kjør RAID5 - Da har du fart & sikkerhet!

 

Diskene trenger ikke lemger være individuelt så raske, pga. at disse kontrollerne leser fra alle diskene samtidig og har 256Mb Cache - De fylle båndbredden til PCIe x4 eller PciX 133 med f.eks 6x WD Caviar 400Gb

 

 

... hvis du ført har lyst å svi av noen kroner  ;) ...

5976940[/snapback]

 

 

Måtte bare få med meg et svar på denne:)

 

Jeg har jo bare x1 på de to pci-e porter og da er vi vel i gamle-pci land omtrent?

 

Liker uansett ikke å måtte legge til 2x raptor for raid1'et, men for kjapp håndtering av raid0 vet jeg ikke om de kunne gjort jobben bedre enn intelkontrolleren som er innbakt i kortet?

 

Enigmah

Lenke til kommentar

Hvis du skal kjøre mange operasjoner på en gang er det optimale om du kan spre belastningen på flest mulig enkeltstående disker. Jeg har 3 vanlige 7200 RPM-disker, og har ikke noen problemer med å kjøre 2 PAR2-operasjoner på en gang, så lenge de kjører på hver sin disk. Det er også veldig raskt å pakke ut RAR-filer fra en disk til en annen. Det vil gå mye fortere å pakke ut fra en disk til en annen, enn å sette dem opp i RAID-0 og pakke ut til det samme RAID-settet som filene ligger på. Fra et RAID-0-sett til et annet vil selvsagt gå enda fortere, men da må du ha seriøst mange disker hvis du skal gjøre flere slike ting på en gang.

Lenke til kommentar
Hvis du skal kjøre mange operasjoner på en gang er det optimale om du kan spre belastningen på flest mulig enkeltstående disker. Jeg har 3 vanlige 7200 RPM-disker, og har ikke noen problemer med å kjøre 2 PAR2-operasjoner på en gang, så lenge de kjører på hver sin disk. Det er også veldig raskt å pakke ut RAR-filer fra en disk til en annen. Det vil gå mye fortere å pakke ut fra en disk til en annen, enn å sette dem opp i RAID-0 og pakke ut til det samme RAID-settet som filene ligger på. Fra et RAID-0-sett til et annet vil selvsagt gå enda fortere, men da må du ha seriøst mange disker hvis du skal gjøre flere slike ting på en gang.

5983231[/snapback]

 

 

En skulle nesten tro at det går like raskt å pakke opp fra en disk til en annen, men sånn er det ikke, ihvertfall ikke på maskinen min.

Med 2x Raptor i RAID0 bruker jeg ca 3sek på å pakke ut 400mb og 6sek på å pakke ut 800mb.

 

Dette får jeg ikke til når jeg pakker opp fra en SATA 7200RPM til en annen SATA 7200RPM.

 

Hvordan arrayet klarer det aner jeg ikke. Det er snakk om rett i overkant av 100MB/s les OG 100MB/s skriv samtidig. Noe 2stk raptorer i utgangspunktet ikke skal klare.

Dette er riktignok kun når en fil har blitt delt opp med feks winrar uten komprimering. Er filen(e) komprimert tar det selvsagt litt ekstra tid.

 

 

Trådstarter: Skal du kjøre SCSI med høy hastighet kan du stort sett bare glemme PCI og PCI-e. PCI har ikke båndbredden, og PCI-e har problemer med å kjøre riktig hastighet. Veldig mange hovedkort kjører PCI-e 4x/8x sporene på 1x hastighet.

Kjenner noen som har testet dette frem og tilbake uten hell. De endte opp med å kjøpe seg det nye Asus-kortet med PCI-X spor.

 

Til behandling av "usenet-materiale" er nok raptorer det raskeste uten å legge 10k i HK, kontrollere og disker.

Så vidt jeg vet er det ikke noe problem å kjøre 3 disker i RAID0. Jeg vet ihvertfall at det går med 4.

Endret av formann
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg har jo bare x1 på de to pci-e porter og da er vi vel i gamle-pci land omtrent?

 

Jepp, må ha PCIe x4 el. PCI-X 133 for diskkontrollere nå tl dags.

 

Liker uansett ikke å måtte legge til 2x raptor for raid1'et, men for kjapp håndtering av raid0 vet jeg ikke om de kunne gjort jobben bedre enn intelkontrolleren som er innbakt i kortet?

5982136[/snapback]

 

Med RAID0, RAID1 el. RAID 0+1 trenger du ikke annet enn en SIL 3114 (som regel denne som er på mobo'er) kontroller. (Men prøv IKKE RAID5 på disse onboard kontrollerene...)

 

Først med RAID5 eller RAID6 må det en skikkelig kontroller til, men da gjerne med fler en 4 disker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Trådstarter: Skal du kjøre SCSI med høy hastighet kan du stort sett bare glemme PCI og PCI-e. PCI har ikke båndbredden, og PCI-e har problemer med å kjøre riktig hastighet. Veldig mange hovedkort kjører PCI-e 4x/8x sporene på 1x hastighet.

 

Har også hørt om en del er probs med PCIe x4 porten. Hadde forøvrig ingen problemer med mitt SuperMicro mobo så lenge jeg fulgte 'oppskriften' (det var noen krav som måtte tilfredstilles før porten ble 4x).

Lenke til kommentar

En skulle nesten tro at det går like raskt å pakke opp fra en disk til en annen, men sånn er det ikke, ihvertfall ikke på maskinen min.

Med 2x Raptor i RAID0 bruker jeg ca 3sek på å pakke ut 400mb og 6sek på å pakke ut 800mb.

Alt som skal skrives blir antakeligvis liggende i cache til disken er ferdig med å lese, slik at ikke du får med skrivetiden i testen, og det blir ikke noen konflikt mellom samtidig lesing og skriving. Evt. pakker du ut et arkiv som allerede ligger i RAM-cache, slik at det bare er skrivetiden du måler.Prøv med et arkiv som er dobbelt så stort som mengden RAM du har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...