Gå til innhold

Vær så snill, HJELP! Problemer med mitt X800XT


KaZer

Anbefalte innlegg

Ja jeg har da kjøpt et Ati 800xt kort. Det som er problemet er at enten så skrur skjermen seg av og står og går, eller så restarter maskinen seg av seg selv, eller så brytes hele skjermbildet i pixler når jeg spiller spill som WoW og Battlefield 2. :cry: Det rare er at det ikke skjer med spill som CS og WC3. Når jeg muligens stresser kortet ved å gjøre ting på spillet som å f. eks som å åpne karakterviduet i Wow eller mailboxen, så klikker pcen med en gang. :( Det hjelper ikke om jeg skrur ned kvaliteten til det laveste, det går dårlig uansett.

 

Det jeg har merket er at kortet blir ganske varmt når det har stått på en stund, men viften fungerer. Selv om jeg slår på spillet med en gang etter oppstart klikker det. Det rekker ikke å bli for varmt på den korte tiden vel? :hmm:

 

Jeg har lastet ned alle de nyeste driverene, prøvd å formatere pcen og systemet er bra nok.

 

Setter veldig stor pris på all hjelp jeg kan få, for nå har jeg et kort til 3300 som jeg ikke får brukt :cry:

 

Takk! :D:thumbup:

Endret av KaZer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilket kort hadde du i denne maskinen før dette?

 

Hvor mange watt leverer strømforsyningen din?

 

Satt i extra strøm på kortet?

 

nyeste chiphsettdrivere?

5956089[/snapback]

 

Takk for at du tar deg tid :)

Før hadde jeg et Msi Ti4800SE AGP 8X med 128 mb ram og jeg har en strømforsyning på 350W. Ja , tror jeg har satt i den ekstra strømforsyningen- ihvertfall en ekstra strømledning til hovedkortet fra grafikkkortet som fulgte med, så ja, det skal være ok med ekstra strøm på kortet

 

Har også lastet ned de nyeste chipset driverne , uten lykke :ermm:

 

rart dette her ass :(

Lenke til kommentar

Mulig litt svak psu, men vanskelig å si siden du ikke sier mer om hva du har i maskinen din..

 

Prøv å avles temperaturene når du har spilt en stund - bruk Rivatuner eller Atitool (dise finne du på nettet).

 

Er kortet kjøpt nytt eller brukt ? Sikker på at det ikke er ødelagt? Sjekk det i en annen maskin hvis du har mulighet for dette.

 

mvh r.-

Lenke til kommentar

Hadde samme feilsymptomer med mitt 7800 gt kort når jeg fikk det.

Kjøpte dette som demo vare og kortet var derfor klokket for høyt når jeg fikk det.

Klokket ned det litt så ble alt greit.

Akkurat som SWAT dude sier her.

 

grunnen til at dette ikke skjer på wc3 og cs er nok at disse spillene ikke er grafikk krevende.

Lenke til kommentar
Må bare spørre.. Betalte du 3300 for et X800XT kort nå?

5959860[/snapback]

 

Halla, takk alle for hjelpen så langt, skal se mer på klokking osv, men jeg har ikke gjort noe selv med kortet enn å innstallere det på vanlig måte.

 

Nei, betalte 3300 i fjor sommer / høst. Kjøpte det brukt i kun en ukr fra USA, så hva kortet har blitt brukt til før vet jeg lite om.

 

Har en powersupply på 350W, noe som skal være nok i følge produsenten ihvertfall. 2, 1 Ghz prosessor, 512 mb ram, 80 + 120 gb hardisker.

 

Angående det strømledingings spørsmålet:; jeg har koblet kortet til AGP 8X slotten på Hkortet og en 4- pins ledning fra power-supplyen til Gkortet.

 

Ser dere noe galt i dette ? Tusen takk for hjelp, tips og svar :D:thumbup:

Lenke til kommentar

hører du at vifta starter å gå og at den forandrer hastighet?

 

mitt x850pe skrur av en eller annen grunn ikke opp viftehastigheten av seg selv, og kortet blir forferdelig varmt, jeg vet ikke om ditt kort har samme viftestyrings opplegget, men jeg ville sjekket hvor varmt det ble.

 

hvis kortet ditt er likt mitt kan du bruke ati tools til å stille inn vifte hastighet og unngå at det går varmt

Lenke til kommentar

Kan være at strømforsyningen din ikke er god nok til å takle ekstra belastning fra det nye kortet. Har du flere harddisker el.l. i maskinen kan du prøve å nappe ut det du ikke absolutt behøver og se om det blir bedre.

 

Du kan prøve å bruke ATItool og sette viften til 100%

 

Kan også være at kjøleløsningen er dårlig satt på fra produsenten. Er ofte et problem for tiden :-/

 

Har en post i denne tråden som kan være relevant for ditt kort også:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=567462&hl=

Endret av Kjellvez
Lenke til kommentar
Kan være at strømforsyningen din ikke er god nok til å takle ekstra belastning fra det nye kortet.  Har du flere harddisker el.l. i maskinen kan du prøve å nappe ut det du ikke absolutt behøver og se om det blir bedre.

 

Du kan prøve å bruke ATItool og sette viften til 100%

 

Kan også være at kjøleløsningen er dårlig satt på fra produsenten.  Er ofte et problem for tiden :-/

 

Har en post i denne tråden som kan være relevant for ditt kort også:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=567462&hl=

5961274[/snapback]

Halla, tusen takk for deres nye innlegg, tror jeg er på tanken va noe nå. Jeg fulgte linken din og prøvde å skru av kjøleløsningen ved hjelp av 2 skruer på baksiden av kortet. Der fikk jeg se firkantet flater som kontaktet kjøleløsningen og kortet sammen + en hel masse grå "pasta" eller noe liknende. Er dette den overflødige kjølepastaen? burde jeg fjerne deler eller alt av den? hva skal jeg smøre på etterpå?

 

Skal også prøve ATitool- høres logisk ut og kan være løsningen på problemet også.

Jeg merket også at kortet hadde endel støv inni viften, skal få prøvet å fjerne det også- tror løsningen brenner snart :)

Igjen tusen takk for deres innlegg, snart kan jeg kanskje igjen fryde meg over vakre bilder som males på skjermen mens jeg spiller WoW ;):thumbup::D

Endret av KaZer
Lenke til kommentar
Halla, tusen takk for deres nye innlegg, tror jeg er på tanken va noe nå. Jeg fulgte linken din og prøvde å skru av kjøleløsningen ved hjelp av 2 skruer på baksiden av kortet. Der fikk jeg se firkantet flater som kontaktet kjøleløsningen og kortet sammen + en hel masse grå "pasta" eller noe liknende. Er dette den overflødige kjølepastaen? burde jeg fjerne deler eller alt av den? hva skal jeg smøre på etterpå?

 

Skal også prøve ATitool- høres logisk ut og kan være løsningen på problemet også.

Jeg merket også at kortet hadde endel støv inni viften, skal få prøvet å fjerne det også- tror løsningen brenner snart :) 

Igjen tusen takk for deres innlegg, snart kan jeg kanskje igjen fryde meg over vakre bilder som males på skjermen mens jeg spiller WoW  ;)  :thumbup::D

5962263[/snapback]

 

Grå pasta er kjølepasta ja, men det er vanskelig for meg å vite om det er for mye eller ikke. Du skal ikke fjerne noe som helst dersom du ikke har noe å erstatte den med.

 

1. Dersom du fjerner den må du gjøre skikkelig rent. Søk litt på nett etter guider for hvordan man gjør rent CPU for thermal paste eller cooling paste. Selv sverger jeg til en bomullsdott med pittelitt aceton på, men jeg garanterer ingenting :) Vær uansett forsiktig og ta tiden til hjelp.

 

2.Når all pastaen er fjernet er det på med ny. Da anbefaler jeg Arctic Silver 5. De har sikkert guider på nettsidene sine for hvordan dette skal påføres. Min måte: pitteliten klump (omtrent så stor som hullet i O'en på tastaturet ditt) midt på GPU kjernen. Jeg vet ikke hvor stor kjernen på x800xt er så kanskje du må smøre litt utover.

 

3. Så presser du kjøleribben på plass, rett ned, bestemt og klem en stund (ikke så hardt at noe knekker). Skru på plass og tight skruene godt fast.

 

4. Sett kortet tilbake i maskinen, start maskinen og overvåk temperaturen med ATItool en stund så du kan forsikre deg om at du har fått kjøleribben skikkelig på plass.

Lenke til kommentar

Takk igjen for all tips og hjelp :)

 

Jeg har prøvd å klokke ned kortet med ATITool (helt fra 500 mhz til 300 med variabler) og skru opp viftehastigheten.

Det går litt bedre nå, men maskinen krasjer likevel etter en stund ved å enten fryse bildet, bildet blir svart eller ved at bildet blir pixlete og gult :S Men maskinen skrur seg ikke av av seg selv lenger som før. Jeg skal prøve å fjerne kjølepastaen og legge på ny, ved hjelp av de to fine guildene jeg fikk her tilslutt ;)

 

Det virker som kortet gjør at maskinen krasjer når det går opp i 70 grader, som jeg kan se utifra loggen. Er dette en ganske høy temperatur for et kort eller skal det tåle mye mer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...