Gå til innhold

Ujevne bevegelser, NEC2070NX


poiko

Anbefalte innlegg

Jeg har en NEC2070NX, som har problemer med å vise jevne bevegelser, f.eks. animasjoner og spill. Mer presist; ca 1 gang i sekundet stopper bildet opp et øyeblikk. Dette fører til "hakk" i bevegelsen med jevne, ca 1 sekunds lange, mellomrom. Det er spesielt plagsomt i spill og animasjoner, særlig panorering, og merkes best når frameraten allerede er ganske høy. Det kan høres ut som om problemet ligger et annet sted, men jeg har

1) prøvd å bytte ut skjermen, og problemet forsvinner.

2) prøvd skjermen på en annen maskin, og problemet vedvarer.

3) byttet kabel, uten hell.

Jeg har også prøvd både VGA og DVI, ingen forskjell.

Alt annet skal være i orden, drivere, native oppløsning i 60Hz, etc.

I tillegg til dette har jeg faktisk prøvd en annen skjerm av nøyaktig samme modell, NEC2070NX, og denne har samme problemet. Som sagt har jeg prøvd andre skjerm-modeller, og ingen av de viser tegn til samme problem. Så det er tydeligvis noe veldig rart med akkurat denne modellen.

 

Noen forslag til hva som forårsaker dette, eller noen med lignende opplevelser?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken års modell er denne skjermen? du sier du har prøvd en annen type skjerm, og da skjer ikke dette? Åssen hw har du? Skjermkort, og bruker du up-til-date skjermkort driver? prøv å laste ned en omega driver. De er kjent for å fungere bedre en standard ato produsent drivere. Kan lastes ned her: Omegadriver

Lenke til kommentar
Hvilken års modell er denne skjermen? du sier du har prøvd en annen type skjerm, og da skjer ikke dette? Åssen hw har du? Skjermkort, og bruker du up-til-date skjermkort driver? prøv å laste ned en omega driver. De er kjent for å fungere bedre en standard ato produsent drivere. Kan lastes ned her: Omegadriver

5953975[/snapback]

 

Hardwaren min er som følger:

Athlon 64 X2 3800+

Abit KN8-SLI

Gainward GeForce 7800GT 512MB

Sounblaster X-Fi

20" LCD, Nec 2070NX

 

Skjermen ble kjøpt og produsert i 2005.

 

Skjermkort driverne er oppdatert. Jeg har prøvd med både en CRT og en annen LCD, og det er null problemer med de, så derfor har jeg vanskelig for å tro at det er noe galt med drivere eller annen software. Spesielt siden nec-skjermen også har problemer når jeg kobler den til en annen maskin med helt annerledes hardware. Det hjalp også lite å bytte ut skjermen med en lik Nec 2070, det samme skjedde på den.

Lenke til kommentar

Da tror jeg nokk dere begge har vert veldig uheldige, for det er nok produksjonsfeil. Send en mail til NEC der du forklarer dette, så skal du nok få ny skal du se. Kjenner en som har akkurat samme skjerm, og han har ikke klaga et eneste sekund på skjermen.

*produksjonsfeil lkan være feilen*

MEN! rart det skjer med begge. Skal tenke litt på det, kan være noe jeg har oversett.

Lenke til kommentar

Vel, det er bare å si det som det er - jeg har erfart at ATi har litt småproblemer med LCD paneler. Hos meg er problemet 1604x1200 (jepp, 4 ekstra piksler horisontalt, som betyr...SKALERING...uansett om jeg kjører 9600PRO eller 9700PRO) istedenfor 1600x1200 på LaCie 20" photon20visionII skjermer. Dette skjer kun digitalt og ikke på analog tilkobling. ATi CCC gjenkjenner heller ikke skjermene, og disse er det rundt om 1 års produksjonsdato imellom. På maskin #2, som bruker nVidia 7800GT, oppdages skjermene og null problemer har oppstått så langt.

 

Ved å bytte skjerm (primary / extended) i ATi CCC løste det seg. Hvordan man ser om skjermen/skjermkortet har bommet på signalet? INFO/status knapp på LCD skjerm hjalp meg veldig, ettersom Windows mente jeg kjørte 1600x1200 mens skjermen viste 1604x1200. I tillegg var det også en 4-5 piksler bred stripe på høyre side av skjerm fra topp til bunn som strekte ut grafikken (parallax-scrolling deluxe).

 

PS: Det slo meg akkurat at du så absolutt bør laste ned FRAPS og sjekke framerate for å se hva som skjer. Hvis du bruker VSYNC vil det være normalt å kunne oppdage voldsomme hopp hvor framerate halveres. Hvis du bruker VSYNC AV vil det være normalt å få tegnefeil, men ikke hopp :) Ellers har ATi/nVidia noe de kaller f.eks. "Reduce DVI frequency on high-resolution displays" eller "Alternate DVI operational mode".

 

EDIT: Skrivefeil + FRAPS.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Jeg testet fraps, og den viser konstant 60Hz framerate. VSync på/av har ingenting å si. Svaret jeg fikk fra NEC support var at det ikke er noe galt med skjermen, og at den høye responstiden (på 16ms) nok var skyld i at animasjoner ikke ble vist optimalt. Pussig, siden de andre skjermene jeg har testet hadde like høy/høyere responstid og ting gikk helt glatt... Jeg må også si at jeg syns det høres helt absurd ut at (høy) responstid skal forårsake denne typen problemer.

 

Uansett, takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Jeg testet fraps, og den viser konstant 60Hz framerate. VSync på/av har ingenting å si. Svaret jeg fikk fra NEC support var at det ikke er noe galt med skjermen, og at den høye responstiden (på 16ms) nok var skyld i at animasjoner ikke ble vist optimalt. Pussig, siden de andre skjermene jeg har testet hadde like høy/høyere responstid og ting gikk helt glatt... Jeg må også si at jeg syns det høres helt absurd ut at (høy) responstid skal forårsake denne typen problemer.

 

Uansett, takk for hjelpen.

5997024[/snapback]

Har Hz'en på skjermkortet noe å si? Den kan du forandre høyere.

 

EDIT: Innlegg 999! (det som er spesielt med dette er at det er tre like siffere etter hverandre og jeg er ett innlegg fra 1000)

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
VSYNC av/på skal så absolutt ha innvirkning på FRAPS. Det er noe av "poenget".

 

Her er det noe muffens ute å går....

6007894[/snapback]

 

Oops, det kom ut litt feil. Fraps rapporterer selvsagt en mye høyere framerate med vsync av. Det jeg mente var at hakkingen er tilstede uansett om vsync er på eller av:)

Lenke til kommentar
sitter med samma skjerm nå og merker ikke no til dette, 1 gang i sekundet ? det er jo konstant hakking, veldig rart at du ikke skulle få det på noen annen skjerm en den.

6011687[/snapback]

 

Kunne du prøvd å kjøre Direct3D test-applikasjonen i dxdiag?

Run|dxdiag.exe|Display|Test Direct3D, hvis du har XP tilgjengelig. Det er veldig synlig der på min skjerm. Jeg vet det høres veldig rart ut, men jeg har altså testet med både en crt og en annen lcd, og "hakkingen" forsvinner...

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hvordan gikk det med denne saken?

 

Jeg har pakket ut en ny NEC 2070NX for en time siden, og den har akkurat samme problem som du beskriver her. Plagsomme greier.

 

Jeg kjører med et Radeon 9500 PRO / 9700 og Catalyst 6.5. Den forrige skjermen var også en 20" LCD som kjørte 1600x1200 (Dell 2007FP), og der fantes ikke dette problemet. Skikkelig plagsomt, så om det ikke finnes en løsning må skjermen gå i retur.

 

Min skjerm er produsert i uke 18, 2006 og er altså ikke så gammel.

Lenke til kommentar

Nei, dette er helt klart et problem med skjermen. Jeg gjorde nettopp en test med laptopen min, hvor jeg koblet den til VGA-inngangen på skjermen, og satte den opp i klonemodus slik at jeg fikk samme bilde på 2070'en og på laptopen.

 

På laptopen går det helt glatt, på 2070'en så hakker det omtrent en gang i sekundet. DxDiag er bra til å demonstrere fenomenet. Det viser spesielt godt på "sprettboksen" i fullskjermmous, samt på alle testene med den spinnende directx-kuben.

 

Siden problemet er tydelig demonstrerbart med to forskjellige PC'er og på begge inngangene på skjermen (VGA og DVI) er det helt utvetydig at det er skjermen som har en feil. I tillegg er det antakelig slik at alle disse skjermene har denne feilen, siden poiko så problemet på to andre skjermer.

Lenke til kommentar
Hvordan gikk det med denne saken?

6654639[/snapback]

 

Etter veldig mye fram og tilbake med NEC og Infocare (ingen av disse hadde en videre imponerende kundesupport, NEC sin var bortimot ikke-eksisterende), var det til slutt en tekniker hos Netshop Oslo som tok en titt på skjermen. Han var enig i at dette var et problem, og når han tok kontakt med NEC i Tyskland, var svaret noe sånt som at 2070NX var beregnet på kontobruk og derfor hadde en mindre intern framebuffer, eller noe sånt. NEC mente altså at det ikke er noe galt med skjermen, men at den til kontorbruk skulle fungere helt fint, noe den sikkert gjør. Likevel, det hadde vært fint om man kunne få vite på forhånd at den er totalt ubrukelig til spilling og video. Det finnes flere andre skjermer i samme prisklasse som fungerer helt fint...

 

Det hele sluttet med at teknikeren hos Netshop fikk Infocare til å sende meg en annen 20" NEC i omtrent samme prisklasse, nemlig WGX2. Dette er en gamer-skjerm med et glossy belegg, men jeg må si jeg er fornøyd med den, spesielt med tanke på alternativet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hvordan gikk det med denne saken?

6654639[/snapback]

 

... og når han tok kontakt med NEC i Tyskland, var svaret noe sånt som at 2070NX var beregnet på kontobruk og derfor hadde en mindre intern framebuffer, eller noe sånt. NEC mente altså at det ikke er noe galt med skjermen, men at den til kontorbruk skulle fungere helt fint, noe den sikkert gjør. Likevel, det hadde vært fint om man kunne få vite på forhånd at den er totalt ubrukelig til spilling og video. Det finnes flere andre skjermer i samme prisklasse som fungerer helt fint...

6671557[/snapback]

 

 

 

Wtf... Jeg føler meg lurt. Eneste grunnen til at jeg beholdt denne skjermen var fordi jeg trodde problemene var pga inkompabilitet med ATI skjermkortet...

 

Framebuffer. For å sette det på spissen, oversetter jeg dette til at skjermen klarer ikke å vise bilder i realtime.

Lenke til kommentar
Hvordan gikk det med denne saken?

6654639[/snapback]

 

... og når han tok kontakt med NEC i Tyskland, var svaret noe sånt som at 2070NX var beregnet på kontobruk og derfor hadde en mindre intern framebuffer, eller noe sånt. NEC mente altså at det ikke er noe galt med skjermen, men at den til kontorbruk skulle fungere helt fint, noe den sikkert gjør. Likevel, det hadde vært fint om man kunne få vite på forhånd at den er totalt ubrukelig til spilling og video. Det finnes flere andre skjermer i samme prisklasse som fungerer helt fint...

6671557[/snapback]

Wtf... Jeg føler meg lurt. Eneste grunnen til at jeg beholdt denne skjermen var fordi jeg trodde problemene var pga inkompabilitet med ATI skjermkortet...

 

Framebuffer. For å sette det på spissen, oversetter jeg dette til at skjermen klarer ikke å vise bilder i realtime.

6957024[/snapback]

Ja, det er en grei måte å si det på. Skjermen er brukbar til kontorapplikasjoner, men ikke til noen ting som minner om video, det være seg spill eller film.

 

Jeg fikk forøvrig god service hos MPX (returnerte skjermen), og de oppdaterte også sin produktinformsjon til å inkludere teksten "Beregnet til kontorbruk" eller noe i den stilen.

Lenke til kommentar
... og når han tok kontakt med NEC i Tyskland, var svaret noe sånt som at 2070NX var beregnet på kontobruk og derfor hadde en mindre intern framebuffer, eller noe sånt.

6671557[/snapback]

 

Hmm... Dette er interessant:

 

"To put more confusion to the discussion, some LCD's have internal frame buffer/processor that will convert any refresh rate to a display-native refresh rate and feed its panel at that single refresh rate (most likely 60hz) regardless of the video card's output refresh rate.

 

Meaning you can set the output to 56hz, 70 hz, or 75hz, and the monitor will sync to the signals just fine, but the actually refresh rate will always be the display-native 60 hz. Also, Feeding non-native refresh rate to these displays will cause motion judder (15 frames will be thrown away each second). It can also cause tearing.

 

I know that because my NEC 2070NX will judder unless I manually force it to run at 59.3 hz!"

 

Mulig at man kan få mindre problemer ved å skru refresh rate ned på skjermkortet? Skal se om jeg får testet dette i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...