Gå til innhold

Rødvin-søl på maskinen... hjelp!


Anbefalte innlegg

Hadde et lite uhell her om dagen... Satt og drakk vin sammen med noen venner, og klarte uheldigvis å tømme et glass rødvin over tastaturet på laptopen. Maskinen sloknet som forventet, og har ikke startet siden.

 

Er maskinen helt ødelagt som følger av dette, eller finnes det noen måte å "reparere" den på uten å måtte kjøpe alt nytt? Tror neppe forsikringen min dekker dette, men man kan vel prøve å rense maskinen for alle mulige spor av rødvin, for så å sende den inn?

 

Setter pris på all informasjon, tips og hjelp jeg får...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at maskinen ikke startet, er det vel ikke bare tastaturet som er ødelagt?

 

Du kan jo ta komponentene ut, fjerne alt som heter rødevin, og la dem tørke i mange dager. Det er jo lov å prøve, det virker jo som regel på mobiltelefoner.

 

Men garantien gjelder vel ikke om du åpner maskinen uansett, så om du åpner den og tørker bort vinen, gjelder vel ikke garantien?

Lenke til kommentar
Du kan jo ta komponentene ut, fjerne alt som heter rødevin, og la dem tørke i mange dager. Det er jo lov å prøve, det virker jo som regel på mobiltelefoner.

 

Men garantien gjelder vel ikke om du åpner maskinen uansett, så om du åpner den og tørker bort vinen, gjelder vel ikke garantien?

5948551[/snapback]

 

Jeg har åpnet maskinen før, og la ikke merke til noen slags forsegling på den.

Lenke til kommentar

Det er umulig å si om maskinen er helt ødelagt.

 

Det første jeg ville ha gjort er å ta ut batteriet. Det sitter vel bak et deksel som kan åpnes ved å ta ut en skrue eller flere. Da har du fjernet maskinens energikilde, og det er ikke lenger noen fare for kortslutninger e.l.

 

Heretter blir alt mye vanskeligere ....

 

Å demontere en bærbar PC er ingen enkel oppgave - du skal antageligvis ha den sammen igjen etterpå også, så det er ikke bare å gå løs med kniv og brekkjern. Men hvis du får det til, så er det bare å begynne å tørke opp rødvinsrester. Kretskort og metall-/plastdeler kan skylles under lunket vann, men ikke forsøk det med harddisken ...

 

Ting som sitter i sokler må tas ut før skylling, og soklene - i likhet med alt annet - må tørkes godt før du setter ting nedi dem igjen. Hårtørrer er fint, men ikke smelt noe.

 

Hvis alt ser sånn noenlunde ut, kan du forsøke å sette maskinen sammen igjen, og er du heldig, så virker den igjen ...

 

Du tror ikke at forsikringen dekker det, da?

Lenke til kommentar

du kan jo prøve å skylle over endel komponenter med batterivann å la det tørke, evnt rense det med isopropanol e.l...

ikke få væske/vann inni hd cd rom etc....

 

edit : ja, var litt sen, men selvsagt, ta ut batteri,, og ta komponentene hver for seg,, ellers er det vanskelig å se om det er tørt..... og å skylle bort evnt kjølepasta er ikke bra.....

Endret av [^..^]Christian
Lenke til kommentar
Du tror ikke at forsikringen dekker det, da?

5948661[/snapback]

 

Når det gjelder forsikringen, så er jeg veldig usikker. Har en innbo-forsikring som ikke vil dekke skaden. Har også en forsikring på 2 år fra nettstedet jeg kjøpte maskinen. Men jeg tror ikke de vil dekke den om maskinen er full av tørket rødvin. Eller gjør de kanskje det? Jeg vet ikke hvilke skader forsikringen dekker...

 

Takker dere andre for gode tips=)

Endret av Darkane
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvilke skader forsikringen dekker...

5948698[/snapback]

Nei, hvem vet vel hvilke skader en forsikring dekker ... :cry:

... før man står midt oppe i det, og finner ut at forsikringen opphørte å gjelde den dagen du pakket maskinen ut av esken.

 

Men ta ut batteriet - det har ingen hensikt å la det stå i maskinen før den har blitt renset og tørket opp.

 

edit: skriveleif

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sølt edle vindråper i laptopen, men har tømt 2 dl med kaffi over en bærbar engang. Den stoppet etter et par sekunder. Det viste seg at det var kaffi OVERALT i hele datamaskinen, også på plasser som virket hermetisk lukket.

 

Hvis du har viktige data på harddisken burde du ta den ut. Teoretisk skal det være mulig å starte datamaskinen uten harddisk og batteri. Alle kontakter må løses på, for fuktigheten trenger inn overalt. Jeg ville brukt crc-spray i et forsøk på å drive ut fuktigheten, og hindre kortslutninger.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvilke skader forsikringen dekker...

5948698[/snapback]

Nei, hvem vet vel hvilke skader en forsikring dekker ... :cry:

... før man står midt oppe i det, og finner ut at forsikringen opphørte å gjelde den dagen du pakket maskinen ut av esken.

 

Men ta ut batteriet - det har ingen hensikt å la det stå i maskinen før den har blitt renset og tørket opp.

 

edit: skriveleif

5948753[/snapback]

Mente at en inboforsikring kunne dekke noe slikt, men det spørs muligens hvilken variant du har etc. Tipper du må finlese selv, forsikringsselskapet hjelper deg neppe noe særlig, dvs de prøver nok på det hardeste å unngå utbetalinger.

Lenke til kommentar
Tror neppe forsikringen min dekker dette, men man kan vel prøve å rense maskinen for alle mulige spor av rødvin, for så å sende den inn?

5948498[/snapback]

Nei, nei,nei! :nei: Å prøve å rense maskinen for så å sende den inn som en reklamasjon/garantisak er intet mindre enn svindel og bedrageri. Hvem er det som betaler til syvende og sist? Jo det er jeg og alle andre. Jeg håper at folk som prøver seg på slike ting blir oppdaget. Måtte de brenne i h....

Lenke til kommentar
Tror neppe forsikringen min dekker dette, men man kan vel prøve å rense maskinen for alle mulige spor av rødvin, for så å sende den inn?

5948498[/snapback]

Nei, nei,nei! :nei: Å prøve å rense maskinen for så å sende den inn som en reklamasjon/garantisak er intet mindre enn svindel og bedrageri. Hvem er det som betaler til syvende og sist? Jo det er jeg og alle andre. Jeg håper at folk som prøver seg på slike ting blir oppdaget. Måtte de brenne i h....

5952217[/snapback]

Og forsikringsselskapene bruker vel også ganske mye penger på å avsløre svindel, så dette er vel relativt "høy-risiko" og i utgangspunktet straffbart.

Lenke til kommentar
Nei, nei,nei!  :nei:  Å prøve å rense maskinen for så å sende den inn som en reklamasjon/garantisak er intet mindre enn svindel og bedrageri. Hvem er det som betaler til syvende og sist? Jo det er jeg og alle andre. Jeg håper at folk som prøver seg på slike ting blir oppdaget. Måtte de brenne i h....

5952217[/snapback]

Jeg skal ikke ta stilling til brenning eller andre former for pinsler, men jeg vil vel tippe at det er stor risiko for at rødvinsrester o.l. kan bli oppdaget dersom du prøver å sende den inn.

 

Men det kan godt hende at det går an å få sparket liv i den igjen, selv om det sitter igjen litt Pinot Noir i kriker og kroker. Det kommer vel an på om du har mot til å gå løs på oppgaven, eller om du kjenner noen som har.

 

Hvis det ligger viktige data på harddisken, så kan du jo forsøke å montere den i et søtt lite eksternt HD-kabinett og koble den til en annen PC via USB eller FireWire. Men vent til den er knusktørr.

 

Å levere maskinen inn til reparasjon/restaurering kan vel fort vekk bli dyrere enn å kjøpe en ny ...

Lenke til kommentar
Du tror ikke at forsikringen dekker det, da?

5948661[/snapback]

Når det gjelder forsikringen, så er jeg veldig usikker. Har en innbo-forsikring som ikke vil dekke skaden. Har også en forsikring på 2 år fra nettstedet jeg kjøpte maskinen. Men jeg tror ikke de vil dekke den om maskinen er full av tørket rødvin. Eller gjør de kanskje det? Jeg vet ikke hvilke skader forsikringen dekker...

Takker dere andre for gode tips=)

5948698[/snapback]

 

Hvis det er en såkalt ulykkesforsikring er det nettopp sånt som dette den dekker. Hvis det er en "vanlig" forsikring, tyveri etc, så dekkes det ikke. Sjekk vilkårene asap.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...