Gå til innhold

Benq-Siemens EF-81 Tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ok, jeg har en løsning på internett- og T9-problemene etter oppdatering til firmware 58. Her er løsningen på problemene, som funka for meg:

 

----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Internett- og MMS-oppsett

 

Dette er løsningen på problemet der telefonen feiler i å installere nytt WAP/GPRS-oppsett. Dette gjelder bare Telenor. Vet ikke om problemet gjelder andre operatører.

 

3G fungerer uten oppsett. MMS-oppsett henter du på vanlig måte hos Telenor.

 

1. Lag en ny profil under Settings -> Connectivity -> Connect.profiles. Slett eventuelt alle profiler fra andre operatører enn Telenor.

2. Fyll inn følgende informasjon:


  •  
  • Profile name: Telenor WAP
     
  • APN: wap
     
  • Login: dj
     
  • Password: dj
     
  • Authentication: None
     

3. Lag en ny profil under Settings -> Connectivity -> Internet profiles. Slett også her profiler fra andre enn Telenor.

4. Fyll inn følgende informasjon:


  •  
  • Profile name: Telenor GPRS
     
  • Type: WAP
     
  • Security: None
     
  • Proxy server: 010.010.010.010
     
  • Proxy port: 8080
     
  • Login: ingenting
     
  • Password: ingenting
     

5. Gå til internett-menyen og velg "Browser settings -> Browser profiles". Her sletter du alle ikke-telenor-oppføringer. Lag deretter en ny profil, med følgende instillinger:


  •  
  • Profile name: Telenor
     
  • Connection profile: Telenor WAP
     
  • Internet profile: No proxy
     
  • Start page: en startside du vil ha
     

Nå skal telefonen kunne laste websider v.h.a. GPRS. 3G fungerer som sagt uansett.

----------------------------------------------------------------------------------------------

 

T9-installasjon og norske bokstaver

 

For å installere T9 og norske bokstaver trenger du en språkfil med alle de norske ordene og bokstavene, og en redigert språkindeksfil med liste over alle språkene. Dessverre er det en litt komplisert prosess å laste de over, og det krever et spesielt program. Du finner alle filene og programmene du trenger her.

 

Merk: dette endrer ikke språk i menyene, bare bokstaver og ordliste ved skriving.

 

1. Last ned språk-indeksfila og T9-fila

2. Last ned programmet SXG Controller

3. Start SXG Controller, og still det inn til å bruke rett COM-port (prøv deg fram) i "Settings"-menyen.

4. Koble til ved å trykke på "Connect". Du vil nå se to lister. Lista til venstre er innholdet på disken (du kan velge disk i rullelista over), og lista til høyre er innholdet på telefonen.

5. Naviger deg frem til mappa du lasta de to filene ned til i lista til venstre. I lista til høyre navigerer du deg frem til mappa brew\shared\ldb.

6. Høyreklikk på 722_NOlsUN.ldb og velg "Copy". Fila vil nå kopieres over på telefonen.

7. Naviger deg, i lista til høyre (altså mobilen), frem til brew\cfg\settings.

8. Høyreklikk på input_files (i lista til venstre, altså den du lasta ned på datamaskinen!) og velg "Copy". Fila vil nå kopieres over på telefonen.

9. Velg "Disconnect" i SXG Controllers menypanel og lukk SXG Controller.

10. Åpne opp menyen på telefonen, og gå til Settings -> Phone -> Language -> Input language. Du skal, om du har gjort alt rett, ha et nytt valg der; "Norsk". Da er det bare å velge norsk, og deretter er det bare å skrive i vei, med æ, ø og å!

 

Spør om det er noe du lurer på.

8167488[/snapback]

 

 

Hei! Jeg har lagt inn den siste softwaren, men får ikke lastet ned språk inndeksfila. Kommer til en forbudt side.

Finnes det en annen link til den?

Lenke til kommentar

Installasjon av firmware gikk som en drøm. Fikk også lagt over input language-fila, men neimen om norsk språkvalg dukker opp i input language. Kan det være noe feil med indeksfila? Åpnet den i notepad og kunne ikke finne no i den.

 

Edit: Kan ikke forstå noe annet enn at det der må være feil input_language-fil? Prøvd alt nå, som å åpne i notepad og legge til no, bytte ut de andre språkkodene med no osv, men da er ikke input language-menyen tilgjengelig i telefonen lenger. Akk.

 

EDIT: Nei, tilbake til FW48 foreløpig. Nytter jo ikke å velge input language i det hele tatt. Den defaulter bare til engelsk uansett, så bugs er det fortsatt.

 

EDIT: Fikk det til. Kjørte inn FW48. Lastet ned alle språkfilene. Installerte FW58. Slettet alle språkfilene. La inn språkfilene fra FW48. Nå fungerer den endelig som en telefon, og ikke som et sirupsbeger.

 

EDIT: Her er input_languages fra FW48: input_languages

 

EDIT: Og der krasjet den og slo seg av mens jeg vekslet mellom bilder i fullskjerm.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har planer om å laste ned fw58 og fikse norsk språk etter den guiden i en post før her i samme tråden. Men hvilken av disse er den rette? Her

 

Eller kan noen sende meg fila, evt finne et annet sted?

Har ikke konto der, og tysk er ikke min sterkeste side :innocent:

Endret av ssf
Lenke til kommentar

Hei :)

Har akkurat oppdatert til FW58, og det meste virker OK.

 

Men når jeg skal sende en SMS og prøver å legge til en mottaker får jeg bare beskjeden: "Can't add recipients. maximum reached".

 

Det skjer kun på SMS, og ikke MMS...

Jeg kan svare på meldinger på vanlig måte, men ikke opprette en ny, og legge til mottaker.

 

Noen andre som har hatt dette problemet, og funnet en løsning på det?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Der har du nok problemet ditt! :) Jeg kunne ikke bruke mitt gamle telenorsimkort fordi det ikke var 3G. Det er vel bare å ta en telefon til tele2 så får du nytt simkort i posten.

7881199[/snapback]

Jeg har netcom simkort. Rundt 3 år gammelt. Når jeg setter det inn i telefonen får jeg "nettverksk angitt angi". Må jeg ha nytt simkort eller må jeg bare ha en kode??

 

Edit. Ser ut som telefonen er låst til telenor? Kan jeg ringe dem å få koden?

Endret av Burner Bw.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da fikk jeg pengene igjen på min EF81.. Litt trist egentlig, jeg som egentlig likte den telefonen ganske godt..

Men jeg tviler på at de var så gira på å reparere den, tror heller de ville bli kvitt den fra systemet, og heller gi meg pengene igjen..

 

Så gjentsår det store spørsmålet.. Hva skal jeg kjøpe nå? Er jo ikke mulig å få en like god telefon til samme prisen som jeg ga for den.. Noen som har noen tips om hva jeg kan kjøpe, som ikke er altfor dyrt? ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...