Gå til innhold

Benq-Siemens EF-81 Tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Der fikk jeg min telefon, men nekter å starte med Tele2 sim-kort! Har siste firmware, noen råd?

7879899[/snapback]

 

Jeg prøvde med nytt sim kort fra Tele2, da det jeg hadde ikke ville virke. Kun hvit skjerm under oppstart. Så jeg sa opp hos Tele2, som ikke svarte på mail, og skaffet meg telenor - frifix abbonement. Fungerte med en gang :)

Lenke til kommentar
hva slags maskinfeil og firmwarefeil har ef81?Spør du meg så har samtlige mobilmerker som kommer ut på markedet( feil)på software,og samtlige må opdateres er ikke det så??det er vel vi som forbrukere sin feil at det er slik,pga av våres utålmodighet ,som begynner å mase når neste mobil kommer ut,så mobil produsentene sliter ræva av seg for å spy ut mobiler til kravstore syt nordmenn,er det rart at mobil produsentene ikke klarer eller når å ferdig stille produktene sine.Det er vi som forbrukere sin feil at det er slik det er med feiler og mangler på mobilene,vi bare hyler etter mer å mer teknologi i den lille boksen,som vi vil ha mindre og mindre,skjerp deg mann

7854378[/snapback]

 

Forskjellige maskinvarefeil som fikk hver EF81 til å oppføre seg forskjellig med samme firmware. I tillegg kommer det vel ikke flere software-oppdateringer nå som BQS er konkurs. Så vidt jeg vet er det forsatt bugs i firmware 48, som skal være den siste.

 

Jeg sendte min EF81 inn første gang fordi den var uhyre treg, og jeg hørte en firmware-oppdatering skulle gjøre susen. Deretter får jeg den igjen, fortsatt like treg, og det viser seg at mange av menyelementene ikke er tilgjengelige. Innsendt på nytt. Neste gang jeg får den igjen står det bare "Factory test mode" når den slås på. Innsendt på nytt. Deretter går BQS konkurs og det tar 4 måneder før verkstedet får tak i deler til den. Totalt var den vel på verksted et halvt år. Men for all del, pleiadene, det var helt sikkert jeg som ikke hadde behandlet den pent :whistle:

Lenke til kommentar
hva slags maskinfeil og firmwarefeil har ef81?Spør du meg så har samtlige mobilmerker som kommer ut på markedet( feil)på software,og samtlige må opdateres er ikke det så??det er vel vi som forbrukere sin feil at det er slik,pga av våres utålmodighet ,som begynner å mase når neste mobil kommer ut,så mobil produsentene sliter ræva av seg for å spy ut mobiler til kravstore syt nordmenn,er det rart at mobil produsentene ikke klarer eller når å ferdig stille produktene sine.Det er vi som forbrukere sin feil at det er slik det er med feiler og mangler på mobilene,vi bare hyler etter mer å mer teknologi i den lille boksen,som vi vil ha mindre og mindre,skjerp deg mann

7854378[/snapback]

 

Forskjellige maskinvarefeil som fikk hver EF81 til å oppføre seg forskjellig med samme firmware. I tillegg kommer det vel ikke flere software-oppdateringer nå som BQS er konkurs. Så vidt jeg vet er det forsatt bugs i firmware 48, som skal være den siste.

 

Jeg sendte min EF81 inn første gang fordi den var uhyre treg, og jeg hørte en firmware-oppdatering skulle gjøre susen. Deretter får jeg den igjen, fortsatt like treg, og det viser seg at mange av menyelementene ikke er tilgjengelige. Innsendt på nytt. Neste gang jeg får den igjen står det bare "Factory test mode" når den slås på. Innsendt på nytt. Deretter går BQS konkurs og det tar 4 måneder før verkstedet får tak i deler til den. Totalt var den vel på verksted et halvt år. Men for all del, pleiadene, det var helt sikkert jeg som ikke hadde behandlet den pent :whistle:

7881541[/snapback]

 

Det er nettopp grunnet slike tilfeller at den overnevnte generaliseringen blir så grotesk og latterlig. Ekstra komisk blir det når EF81 er en kjent mandagstelefon.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Noen som har peiling på hvor en kan få tak i FW58 eller 62 eller hva det nå er som er den nyeste? Eksisterer det i det hele tatt en norsk versjon? Siste jeg har selv er FW48.

 

Nye ting i FW58:

-Raskere respons, går raskere å åpne programmer/navigere/etc.

-Thumbnails & navigering mellom bilder går raskere

-Kan navigere mellom bilder i fullskjermvisning, istedet for å måtte gå tilbake til index" og velge fullskjerm på neste bilde.

-Bilder kan roteres

-Automatisk fullskjerm når du spiller av video

-Oppdager minnekort raskere (øyeblikkelig?)

-Nye ringetonger

-Nytt theme:

fw58screen.jpg

 

Søskenbarnet mitt fikk sin telefon oppdatert med denne firmwaren etter å ha levert den inn til service, og forskjellen på hans og min telefon nå er helt sinnsyk :/

Endret av Xoduz
Lenke til kommentar

Jeg har bestilt EF81 nå. Blir nesten litt redd når jeg leser den tråden, men håper på at det går greit! :p Alltid vært heldig med telefonene mine sålangt, så.. :)

 

 

Men er det noen som vet hvilken FW-versjon jeg får når jeg har bestilt telefonen nå? (www.elkjop.no) Regner med at jeg får en forholdsvis ny FW, så jeg slipper alle bugs som var i starten?

Lenke til kommentar

hmm....har nå oppdatert min mobil til fw 58...bra firmware men synd at jeg ikke får brukt norsk t9 ordbok. Jeg kommer heller ikke inn på nettet (får bare error når jeg laster ned oppsett fra telenor)...noen som vet hvordan jeg kan fikse dette?...eventuelt hvordan jeg går tilbake til fw48?

Lenke til kommentar
hmm....har nå oppdatert min mobil til fw 58...bra firmware men synd at jeg ikke får brukt norsk t9 ordbok. Jeg kommer heller ikke inn på nettet (får bare error når jeg laster ned oppsett fra telenor)...noen som vet hvordan jeg kan fikse dette?...eventuelt hvordan jeg går tilbake til fw48?

8164219[/snapback]

 

T9 kunne du ha lagt inn selv om du hadde hatt den norske T9-fila (men den regner jeg med du ikke har).

 

For å gå tilbake til FW48, finner du den her: http://eh.student.utwente.nl/~landy/

 

Let etter den merket med Telenor i EF81-mappa.

 

EDIT: User: mobile, pass: elibom

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Ok, jeg har en løsning på internett- og T9-problemene etter oppdatering til firmware 58. Her er løsningen på problemene, som funka for meg:

 

----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Internett- og MMS-oppsett

 

Dette er løsningen på problemet der telefonen feiler i å installere nytt WAP/GPRS-oppsett. Dette gjelder bare Telenor. Vet ikke om problemet gjelder andre operatører.

 

3G fungerer uten oppsett. MMS-oppsett henter du på vanlig måte hos Telenor.

 

1. Lag en ny profil under Settings -> Connectivity -> Connect.profiles. Slett eventuelt alle profiler fra andre operatører enn Telenor.

2. Fyll inn følgende informasjon:

  • Profile name: Telenor WAP
  • APN: wap
  • Login: dj
  • Password: dj
  • Authentication: None

3. Lag en ny profil under Settings -> Connectivity -> Internet profiles. Slett også her profiler fra andre enn Telenor.

4. Fyll inn følgende informasjon:

  • Profile name: Telenor GPRS
  • Type: WAP
  • Security: None
  • Proxy server: 010.010.010.010
  • Proxy port: 8080
  • Login: ingenting
  • Password: ingenting

5. Gå til internett-menyen og velg "Browser settings -> Browser profiles". Her sletter du alle ikke-telenor-oppføringer. Lag deretter en ny profil, med følgende instillinger:

  • Profile name: Telenor
  • Connection profile: Telenor WAP
  • Internet profile: No proxy
  • Start page: en startside du vil ha

Nå skal telefonen kunne laste websider v.h.a. GPRS. 3G fungerer som sagt uansett.

----------------------------------------------------------------------------------------------

 

T9-installasjon og norske bokstaver

 

For å installere T9 og norske bokstaver trenger du en språkfil med alle de norske ordene og bokstavene, og en redigert språkindeksfil med liste over alle språkene. Dessverre er det en litt komplisert prosess å laste de over, og det krever et spesielt program. Du finner alle filene og programmene du trenger her.

 

Merk: dette endrer ikke språk i menyene, bare bokstaver og ordliste ved skriving.

 

1. Last ned språk-indeksfila og T9-fila

2. Last ned programmet SXG Controller

3. Start SXG Controller, og still det inn til å bruke rett COM-port (prøv deg fram) i "Settings"-menyen.

4. Koble til ved å trykke på "Connect". Du vil nå se to lister. Lista til venstre er innholdet på disken (du kan velge disk i rullelista over), og lista til høyre er innholdet på telefonen.

5. Naviger deg frem til mappa du lasta de to filene ned til i lista til venstre. I lista til høyre navigerer du deg frem til mappa brew\shared\ldb.

6. Høyreklikk på 722_NOlsUN.ldb og velg "Copy". Fila vil nå kopieres over på telefonen.

7. Naviger deg, i lista til høyre (altså mobilen), frem til brew\cfg\settings.

8. Høyreklikk på input_files (i lista til venstre, altså den du lasta ned på datamaskinen!) og velg "Copy". Fila vil nå kopieres over på telefonen.

9. Velg "Disconnect" i SXG Controllers menypanel og lukk SXG Controller.

10. Åpne opp menyen på telefonen, og gå til Settings -> Phone -> Language -> Input language. Du skal, om du har gjort alt rett, ha et nytt valg der; "Norsk". Da er det bare å velge norsk, og deretter er det bare å skrive i vei, med æ, ø og å!

 

Spør om det er noe du lurer på.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Har et bluetooth headset HHB-130 (Benq Siemens)som jeg ikke får til å fungere.Har forsøkt med både EF-81 og S68, men den finner ingen enheter. Det er vel ikke noe annet å gjøre en å slå på headset og aktivere bluetooth på telefonen? Noen som har hatt samme problem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...