Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OK, nå vet jeg ikke helt om jeg er med. Du skriver du skal fly KRS-CPH-LFV? Gøteborg Landvetters kode er GOT, men flyplassen er drevet av svenske luftfartsverket - LFV.

 

Uansett, så er det stor sjanse for at enten KRS-CPH eller CPH-GOT opereres av Cimber. Det ser ut som det er relativt få kombinasjoner til salgs hvor begge legg opereres av mainline (SAS NO, DK). Du må ha en god tur ihvertfall.

Endret av PlatinumFlyer
Lenke til kommentar

Oj, der ble det litt feil.

Jeg husker ikke alle kodene i hodet, så jeg så bare at et søk på Göteborg Landvetter ga meg den offisielle siden med LFV i tittelen.

 

Ihvertfall, KRS-CPH-GOT er SAS, men på GOT-CPH, på tilbakeveien, er det Qimber Air som operer flighten. CPH-KRS er SAS igjen.

Var ihvertfall slik det stod på booking-emailen.

 

Jeg skal høre med min far om han kan legge dette inn i bookingen, hvis ikke kan de kanskje ordne noe i loungen på CPH?

Uansett er det ikke så stort tap -- jeg flyr Economy fra KRS-CPH-GOT, og CPH-KRS, men GOT-CPH er Business, så det blir ikke så veldig mange miles.

Om jeg går glipp av det gjør egentlig ikke så mye, men vi får se hva jeg kan ordne.

 

Tusen takk for hjelpen. :)

Lenke til kommentar
Ja, OSL blir enda mer kronglete og trangt, men OSL er jo en relativt oversiktlig flyplass.
En av de store svakhetene med OSL er etter min mening toalettene. De er små og trange og man kommer ofte til et opptatt toalett. Her har OSL noe å lære av feks AMS. Eller TOS for den saks skyld... Endret av Joddleif
Lenke til kommentar

Nei, toalettene i loungen(e) er det virkelig ikke noe å si på... Nå er det sjeldent veldig lange toalettkøer, men det kan jo hende det ikke er ledig akkurat i det du kommer. Toalettene med mest "trykk"/rush, rett etter shoppingarkaden ved gate 38 bygges jo om as we speak, så det blir sikkert et hakk bedre.

 

For store toaletter, ta heisen ned i underetasjen. Der er det aldri opptatt, og det er X antall båser.

 

Forøvrig må jeg si at toalettene det er snakk om også fungerer som mitt "jobb-toalett". Det har ikke plaget meg nevneverdig at det er opptatt der veldig ofte, men akkurat i morgenrushet/kveldsrushet kan det sikkert være det til tider.

Endret av PlatinumFlyer
Lenke til kommentar

Den 21. juni reiser jeg til Sozopol i Bulgaria for én uke. Gleder meg veldig. Det blir bestevenninna mi og meg. Vi er ikke glade i å feste, så dette skal være en tur hvor vi kun nyter strandlivet og koser oss med god mat og drikke. Blir nok også litt tid til opplevelser også. Skal bli så deilig etter lange og tunge uker med eksamener! :)

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
PS: Ja, det er fremdeles mulig å gå forbi taxfree butikken.
Ja, det er fremdeles teknisk mulig å komme seg gjennom en åpning på en meter i gjerdet som er satt opp og ta det som ser ut som en omvei, men man må absolutt være meget opplyst og bevisst for å ta den veien. Slik gjerdet er satt opp har også omveien blitt enda lengere. Det er liksom ikke lagt opp til at man skal ta den veien.

 

Lurer på hva mere de kan klare å finne på for å vanskeliggjøre å ikke gå gjennom butikken, men det skulle ikke forundre meg om de finner på enda mere.

 

Ville folk godta det samme på for eksempel Oslo S? At det nesten er umulig å komme seg til togene uten å gå gjennom Bunnpris for eksempel?

Lenke til kommentar

Du, nå må du slutte.

 

Jeg sitter i loungen rett ovenfor inngangen til Utland nå og dette gjerdet du snakker om finnes ikke. Jeg orker ikke å forlate loungen for å gå ned nå og ta et bilde for å bevise dette - men du bør innse at du muligens tar feil nå når både jeg (som faktisk er her nå) samt et annet medlem her (som faktisk jobber på OSL) atter en gang benekter dine påstander?

Lenke til kommentar

For å være helt presis, jeg ser ned nå og teller 9 rader med handlevogner rett innenfor Utland/ved inngangen til taxfree. Deretter er det en stor åpning mot venstre der man kan gå rett forbi taxfree butikken. Denne åpningen er meget bred (nok til at det er plass med 9 rader med handlevogner(!).

 

Når var du sist på OSL? Kan det være at de holdt på å vaske gulvet sist du var her og at du har misforstått dette med at det finnes et permanent gjerde der, feks?

Lenke til kommentar

Nå har jeg dessverre ofte veldig dårlig tid når jeg går forbi der (og jeg går aldri gjennom tax-free'en) - men skal prøve å huske å ta et nytt bilde....

 

Flertallet ønsker å gå gjennom tax-free-butikken, derfor er dette annerledes enn en Bunnpris-butikk på Oslo S. Og bare vær glad de som handler der gjør dine flyreiser billigere. Duty-free-store'en betaler svært høy prosentvis, omsetningsbasert, husleie.

Lenke til kommentar
Når var du sist på OSL? Kan det være at de holdt på å vaske gulvet sist du var her og at du har misforstått dette med at det finnes et permanent gjerde der, feks?
Jeg tror nok du må undersøke området nærmere. Jeg gikk sist forbi der på lørdag og det er garantert ikke plass til 9 handlevogner ved siden av hverandre i åpningen. Gjerdet var også der 1 uke tidligere så det ser ganske så permanent ut.

 

post-18989-1213350748_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Lurer på hva mere de kan klare å finne på for å vanskeliggjøre å ikke gå gjennom butikken, men det skulle ikke forundre meg om de finner på enda mere.

 

Ville folk godta det samme på for eksempel Oslo S? At det nesten er umulig å komme seg til togene uten å gå gjennom Bunnpris for eksempel?

 

Jeg har flydd 7-8 ganger utenlands ut fra OSL siden midten av mai, og jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i din virkelighetsoppfatning. Ja, du har helt rett i at "hovedveien" er lagt opp slik at folk skal gå igjennom taxfreebutikken, men det skyldes jo at de aller fleste faktisk ønsker å benytte seg av dette tilbudet. I tillegg er det en rekke utganger fra taxfreebutikken slik at personer som ikke ønsker å handle noe skal slippe "ubehaget" ved å gå forbi kassen uten å handle. Jeg ser rett og slett ingen problemer med den ordningen slik den er lagt opp.

 

Når det gjelder "bakveien", støtter jeg helt og holdent robbiedeluxe. Den er ikke nødvendigvis veldig enkel å finne, men for de som reiser mye er det ikke noe problem. Det er da også de som reiser mye som har størst behov for å bruke denne bakveien. De som bare reiser utenlands for helgetur i ny og ne, er jo nettopp den typiske taxfreeturisten, og de ville sannsynligvis klaget høylytt til flyplassledelsen dersom de var nødt til å gå rundt hele taxfreebutikken før de kunne gå inn og handle feriealkoholen sin...

 

Jeg klarer for øvrig ikke helt å forstår hvor du henter ditt glødende, negative engasjement mot den nåværende planløsningen fra. Du er vel ikke en kommunist som helst ser at all handel skjer over disk, med matrasjoner, brennevinsforbud og kollektivjordbruk? ;)

Lenke til kommentar

Nettopp. Hadde tax-freebutikken vært "bortgjemt" ville folk klaget, og antagelig ville de solgt færre varer. Og for å si det sånn, mellom 25 og 40 kroner av hver hundrelapp går til flyplassen (som til syvende og sist subsiderer de andre flyplassene i Norge).

 

Forøvrig tror jeg de fleste kan leve med å gå gjennom butikken selvom de ikke skal handle.

Lenke til kommentar
Jeg klarer for øvrig ikke helt å forstår hvor du henter ditt glødende, negative engasjement mot den nåværende planløsningen fra. Du er vel ikke en kommunist som helst ser at all handel skjer over disk, med matrasjoner, brennevinsforbud og kollektivjordbruk? ;)
Du er den første jeg har hørt om som tror jeg er kommunist. Helst hadde seg sett en vid, åpen passasje til gatene med høyt tak og med konkurrerende taxfributikker på hver side som man kan velge om man skal gå inn i. Det at man ikke klarer finne en butikk om man ikke tvinges til å gå gjennom den kjøper jeg rett og slett ikke.

 

Det jeg har mange problemer med planløsningen på Gardermoen:

-man har kun tenkt endimensjonalt med alt langs en akse, det fører til unødig store avstander og ujevn flyt

-det er underdimensjonert i forhold til trafikk

-man har ikke en løsning som passer for utvidelse

-inkonsistent layout/plassering av gatene

-man har for mange plasser hvor det blir unødig trangt, burde man ikke ha plass nok til et rommelig bygg på Gardermoen?

-shoppinglabyrinten, hvorfor ikke la folk gå rett frem og velge om de skal shoppe?

 

Som sagt, ta dere en studietur til Terminal 3 i Beijing.

Lenke til kommentar
man har kun tenkt endimensjonalt med alt langs en akse, det fører til unødig store avstander og ujevn flyt
Kan du utdype hva du mener med unødige store avstander? :shrug: Om det stemmer, hvordan er da OSL blandt de mest effektive flyplassene som finnes?

 

Ja, OSL er litt underdimensjonert. Hovedsaklig fordi den veksten man har sett, kunne ingen forutse på tidlig nittitall.

 

Shoppinglabyrint? Det er jo pretty much ganske så RETT frem, dog en liten krumming i det vi andre kaller Shoppingarkaden.

 

PEK er jo forøvrig bygget på gode kommunistiske verdier...

Lenke til kommentar
Nettopp. Hadde tax-freebutikken vært "bortgjemt" ville folk klaget, og antagelig ville de solgt færre varer. Og for å si det sånn, mellom 25 og 40 kroner av hver hundrelapp går til flyplassen (som til syvende og sist subsiderer de andre flyplassene i Norge).
Jeg skjønner absolutt grunnen til at noen ønsker å gjøre dette, men kan ikke skjønne at dette er en logikk som kun skal gjelde for flyplasser og ikke andre steder i samfunnet. Hvor mye kunne ikke Jernbaneverket tjent på å la alle gå gjennom Bunnpris på Oslo S? Hvor mange små stasjoner kunne ikke dette subsidiert?

 

Er butikkene langs en vanlig gågate også "bortgjemte"? Skal de også fritt få tvunget folk til å gå innom butikkene deres?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...