Gå til innhold

TES: Hvor god må dataen være for Oblivion?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Om 23 dager skal heldige meg bestille ny data som jeg ikke har valgt ut delene til enda. Jeg har kjøpt Oblivion i håp om at våres familiedata skulle kunne kjøre det, men det hakker jo så jeg får lyst til å begynne å grine.

 

Derfor har jeg i redsel begynt å lure på om min data ikke kommer til å klare å kjøre Olibivion på full oppløsning, så da er mitt spørsmål hvor bra dataen må være for at jeg skal kunne kjøre det på full oppløsning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Om 23 dager skal heldige meg bestille ny data som jeg ikke har valgt ut delene til enda. Jeg har kjøpt Oblivion i håp om at våres familiedata skulle kunne kjøre det, men det hakker jo så jeg får lyst til å begynne å grine.

 

Derfor har jeg i redsel begynt å lure på om min data ikke kommer til å klare å kjøre Olibivion på full oppløsning, så da er mitt spørsmål hvor bra dataen må være for at jeg skal kunne kjøre det på full oppløsning.

5913539[/snapback]

 

Budsjett?

 

Som minstekrav til en ny Oblivion-pc ville jeg satt dual-core CPU (AMD X2), grafikkort i 7900-serien til nVidia e.l., samt 2 gb RAM.

Lenke til kommentar

Jeg får kjørt Oblivion på High settings med min pc.

 

Det er en gammel Athlon XP2800+, 1GB ram, ATI X800XT.

Det jeg har hørt er at Oblivion stiller mer krav til skjermkort enn resten av maskina, noe min erfaring støtter opp om.

 

Så dersom du kjøper en grei maskin men et godt skjermkort så bør du ikke ha problemer med å kjøre Oblivion på høyeste settings.

Lenke til kommentar

Ingenting som finnes på markedet i dag av hardware drar spillet perfekt (60+ fps) overalt med maks grafikk og i høye oppløsninger. Med andre ord, jo bedre utstyr du har råd til, jo bedre vil spillet kjøre, uten at du kan kjøpe et "overkill"-system. Her kommer noen anbefalinger, som jeg mener er minimum for å kunne nyte spillet som det er ment å spilles, og som også vil kunne spille nye spill en stund fremover. Lengst til venstre er billigst, så blir det bedre og dyrere når du leser mot høyre:

 

CPU: AMD64 3500+/3700+, AMDX2 3800+, AMDX2 4400+, AMD FX-60

Disse cpu'ene er klokkevennlige, så en 4400+ vil "alltid" kunne klokkes til FX-60 hastighet (som er MYE dyrere).

Skjermkort: 7800GT, X1800/7900GT, X1900XT, X1900XTX/7900GTX

Merk at et 256MB skjermkort til 2500kr så godt som alltid er raskere enn et 512MB til samme pris, så gå for 256mb hvis du ikke har råd til de aller dyreste kortene.

 

Dette er de to klart viktigste komponentene, men sørg for at resten av utstyret også holder god kvalitet. Kjøp 2x1GB dual-channel minne, evt kun 1gb hvis budsjettet sprekker, men prisene er rimelige om dagen. Et hovedkort som støtter SLI eller Crossfire (Nvidia / ATI) kan være en fordel, men ikke noe krav, da du ved en framtidig oppgradering ganske sikkert må bytte hovedkort. Sørg for å kjøpe en god strømforsyning, dagens komponenter trekker mer og mer strøm, og krever stabile spenninger. Kjøp kvalitet framfor kvantitet, en knallgod 400W er ofte mye bedre enn en billig 600W. Fra 500-1000kr må du regne med å bruke.

 

Ellers kan du jo vurdere X360, du må et godt stykke over 10 lapper for å få en pc som drar Oblivion like bra.

Endret av zapper
Lenke til kommentar
Lol, litt av et minstekrav ja....

5914604[/snapback]

 

Synes man må ha såpass til pc skal man først kjøpe en splitter ny beregnet til Oblivion. Koster jo ikke all verden hvis man prioriterer disse tre tingene...

Jeg sitter med et lignende system og føler at jeg ikke kunne gått så mye ned i krav for å få like stor glede av spillet. Kjører i 1680 x 1050 da, så litt forskjell er det jo...

 

Selvfølgelig kan man jo bare se på baksiden av coveret for å finne ut minstekravet, men jeg synes man må ha litt ordentlig utstyr hvis man skal kjøpe en spill-pc dedikert til Oblivion.

 

Uansett, kos deg med spillet, men 10 000,- holder i massevis til å kjøre Oblivion godt.

 

(Husk en god skjerm. Det er tross alt den du ser på.)

 

Er veldig enig med Zapper når det gjelder hans oppsett av pc og hva en Xbox 360 gir i forhold.

Endret av nesjon
Lenke til kommentar

Jeg spiller Oblivion helt greit på en P4 @ 3.5 GHz, 1GB RAM og 6800GT @ Ultra.

 

Hvor bra PC'n må være, avhenger helt av hvor høy oppløsning, hvor mye eyecandy og hva slags framerate du kan leve med. Hvis man vil kjøre spillet forholdsvis prikkfritt må man jo selvfølgelig legge en god del penger i en PC. Hvis man kan leve med middels framerate, greie detaljnivåer og oppløsning behøver man ikke tømme kontoen sin helt. Det er vel snakk om smak og behag. En maskin med f.eks en Athlon64 3700+, 1GB og et GeForce 7600GT eller et X1800GTO vil drive spillet på en forholdsvis akseptabel måte. Hvis man er redd for lave framerates må man opp på en dual core-CPU, 2GB RAM og et 7900GTX/1900XT eller XTX.

Lenke til kommentar

Hvis man vil at spill generelt skal gå knirkefritt med bra grafikk så må maskinvaren ligge litt over det som står som "recomended" på spillpakken.

 

Og etter det jeg lester av tester, så er CPU like viktig som Skjermkort i dette spillet. Jeg er ingen merkbar forskjell på 1024, 1158 eller 1280 oppløsninger.

 

Vil tippe at du minimum må ha disse komponentene for å dra spillet bra:

 

3700+ el. X2 4200+

7600 GT Skjermkort

2 GB Ram

 

Rammen er meget viktig da man slipper å loade så lenge på hvert sted. Spillet går mer sømløst enn med 1 GB

 

Men har du råd så vil nok anbefalingen gå til

 

X2 4600+

7900GT Skjermkort

2 GB Ram

Samt en Raptordisk ha spill og OS på (trenger ikke annet enn 74 GB versjonen)

Lenke til kommentar

Jeg har følgende system:

 

Intel HT 2.8 GHz CPU

512 MB RAM

Nvidia Geforce 6600 (256)

 

Jeg kjører Oblivion med følgende instillinger:

 

HDR: Full

Distance objects: Alt

Texture: Medium

Shadows: Everything

Distance of objects: Medium

 

Kjører på rundt 40+ FPS med dette oppsette og klager ikke.

 

Noen ganger synes jeg det er litt synd at folk setter seg det målet at de skal gjøre spillet maks. Ser ikke ut som de tenker annet enn grafikk.

 

Men men, lykke til med systemet ditt da :)

Lenke til kommentar

kjører spillet med:

 

amd 2500 xp

2gig ram (bra timings)

radeon 9800 pro @ 395mhz core og 346mhz memory

 

kjører da i tusen ett eller annet ganger 700 et eller annet.

 

på high texture, alle view distant greier på fult og sånn. bare skrudd ned litt på skyggene og tweaka litt i ini slik at det blir mindre gress og høyden på det blir lavere, asså gjort sånn så spillet burker mer minne.

 

kjører det nesten knirkefritt med 30fps.. er bare når det er mange folk på skjermen samtidig at det lagger eller noen ganger når jeg sloss.

 

 

så det er fult mulig å spille det helt greit med ett slik system hvis det ikke gjør deg noe at det lagger litt innimellom.

Lenke til kommentar
Vil jeg kunne kjøre oblivion med:

 

1gb RAM

2.2 ghz AMD athlon

og et geforce 7900 gt

 

Jeg trenger ikke kjøre det i høyeste oppløsning. Men ihvertfall middels da. Ville den greid det uten lagg?

5923736[/snapback]

 

Du vil dra spillet på høyeste grafikken, men oppløsningen er jeg litt usikker på, jeg har akkuratt likens oppsett som deg, bortsett fra 1 Gb ram mer, men så har jeg et x1600PRO kort som er betydelig dårligere enn ditt kort :)

Lenke til kommentar
Vil jeg kunne kjøre oblivion med:

 

1gb RAM

2.2 ghz AMD athlon

og et geforce 7900 gt

 

Jeg trenger ikke kjøre det i høyeste oppløsning. Men ihvertfall middels da. Ville den greid det uten lagg?

5923736[/snapback]

 

Du vil dra spillet på høyeste grafikken, men oppløsningen er jeg litt usikker på, jeg har akkuratt likens oppsett som deg, bortsett fra 1 Gb ram mer, men så har jeg et x1600PRO kort som er betydelig dårligere enn ditt kort :)

5923835[/snapback]

Hmm okei :) høres bra ut. Hørt veldig mye om detta spillet, nesten nødt til å prøve det..

Lenke til kommentar
Hvis du ikke krever best grafikk, så ville jeg heller tatt ett 7600 GT kort og lagt mellomlegget i mere RAM

5924607[/snapback]

liit off-topic, men nei. Tror ikke jeg kommer til å gjøre det uans.

5925173[/snapback]

 

Hvordan var det off-topic?

 

Etter egen erfaring så har ikke skjermkortet så mye å si for oppløsningen i dette spillet. Men mer RAM hjelper mye. Mindre lagg, mindre laste tider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...