Gå til innhold

Nordlys bilde fra i går


Anbefalte innlegg

Heisann sveisann!

 

Tok et par bilder av Nordlyset i går, første gang det viser seg på en lenge. Det blafret ganske fort og var veldig ustabilt så det var litt "fjottat" men ellers bra.

 

PS redusert kvalitet pga. komprimering.

 

Kunne dog tenkt meg å brukt litt lavere ISO og heller hatt litt lengre lukkertid, men i og med at nordlyset var så fryktelig ustabilt så gikk jeg heller for høy ISO og relativt kort lukkertid. (ISO800, lukker tid på 2,5 sek ca. )

 

Vellvell har noen flere bilder om det skulle være interesse for å se flere.

post-92848-1144662934_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann sveisann!

 

Tok et par bilder av Nordlyset i går, første gang det viser seg på en lenge. Det blafret ganske fort og var veldig ustabilt så det var litt "fjottat" men ellers bra.

 

PS redusert kvalitet pga. komprimering.

 

Kunne dog tenkt meg å brukt litt lavere ISO og heller hatt litt lengre lukkertid, men i og med at nordlyset var så fryktelig ustabilt så gikk jeg heller for høy ISO og relativt kort lukkertid. (ISO800, lukker tid på 2,5 sek ca. )

 

Vellvell har noen flere bilder om det skulle være interesse for å se flere.

5897481[/snapback]

 

Hei, fint fanget Nordlys dette. Litt lengre lukkertid ville nok gitt deg litt mer kanskje.

Lenke til kommentar

Hei SW-547! :)

 

Takk for hyggelig reply. Helt enig, litt lengre lukkertid og kanskje litt lavere ISO.

Jeg prøvde å gjøre bildet lysere samt øke kontrast i et redigeringsprogram, ble egentlig tøft, men samtidig så ser det uekte ut pga. at det ikke er naturlig at det er "lysere" enn "mørt" ute, når det er nordlys.. så jeg valgte derfor å legge ut originalen.

 

:)

Lenke til kommentar

Synd at det er så lite av nordlyset. Hele bildet blir litt mørkt, mye tom himmel. Noe så skiftende som nordlys er vanskelig å fange, så det er jo et godt forsøk. Jeg liker lyset på fjellet, fint og stemningsfullt. Vær sikker på at du er ute neste gang det blir nordlys, hadde vært moro å se samme utsnittet med mer nordlys.

Lenke til kommentar

Enig med SirMaximus her, ble litt for lite nordlys. Sesongen begynner vel å bli over for i år, men ut å fryse igjen til vintern :)

 

Sleng ut flere så får vi sett dem også.

 

Prøvde meg på nordlys ett par ganger i vinter selv, stod ute i -24 grader og ventet. Men kom nordlyset? nope.

:realmad:

Lenke til kommentar

Hei folkens! :)

Takker for replys!

 

Sentimental: Jeg vet ikke om det har noe med at det er sendt på sesongen, men vanligvis så ligger nordlyset vertikalt over himmelen og er ganske stabilt, mens det var horisontalt når jeg tok disse bildene, synd at dere ikke har nordlys!. Legger ut en litt lysere versjon nedenfor.

 

Sirmaximus:

Helt enig i at det var lite nordlys og mye himmel, men det som jeg likte var at det kom så brått ut av toppen av fjellet, for 14 dager siden stod jeg oppå toppen der, (med scooter), hadde jeg vært der når nordlyset var slik som på bildet, så kunne jeg praktiskt talt stått inni nordlyset, montro hvordan det er. Gamlingene i bygda snakker om at fjellet heter "Helligtinden" pga. at det bor en sjaman der oppe, hehe.. :).

 

Stoners: Som du sier så er vell sesongen over ja, er helt skyfritt i kveld og fullmåne, så jeg håper på litt nordlys, men det ser dårlig ut foreløbig.. men jeg skal nå være på vakt.

Å Stå ute i 24minus å vente kan ikke være så veldig artig, jeg holder på å fryse fingra av meg i 5minus.. . Man må vell få seg slike hansker med hull til fingertuppene.. .

 

Her er de andre bildene jeg tok:

Lenke til kommentar

Hei folkens! :)

Takker for replys!

 

Sentimental: Jeg vet ikke om det har noe med at det er sendt på sesongen, men vanligvis så ligger nordlyset vertikalt over himmelen og er ganske stabilt, mens det var horisontalt når jeg tok disse bildene, synd at dere ikke har nordlys!. Legger ut en litt lysere versjon nedenfor.

 

Sirmaximus:

Helt enig i at det var lite nordlys og mye himmel, men det som jeg likte var at det kom så brått ut av toppen av fjellet, for 14 dager siden stod jeg oppå toppen der, (med scooter), hadde jeg vært der når nordlyset var slik som på bildet, så kunne jeg praktiskt talt stått inni nordlyset, montro hvordan det er. Gamlingene i bygda snakker om at fjellet heter "Helligtinden" pga. at det bor en sjaman der oppe, hehe.. :).

 

Stoners: Som du sier så er vell sesongen over ja, er helt skyfritt i kveld og fullmåne, så jeg håper på litt nordlys, men det ser dårlig ut foreløbig.. men jeg skal nå være på vakt.

Å Stå ute i 24minus å vente kan ikke være så veldig artig, jeg holder på å fryse fingra av meg i 5minus.. . Man må vell få seg slike hansker med hull til fingertuppene.. .

 

Her er de andre bildene jeg tok:

 

Personlig syns jeg kanskje IMG_1043__Large_.jpg var finest.

 

Vellvell :)

 

PS redusert kvalitet pga. komprimering, jeg er litt forbauset over at kvaliteten på bilder av denne arten virker enda dårligere etter komprimering.

post-92848-1144788487_thumb.jpg

post-92848-1144788539_thumb.jpg

post-92848-1144788569_thumb.jpg

post-92848-1144788594_thumb.jpg

Endret av kimoajaj
Lenke til kommentar

Du har som du selv skriver ikke vært heldig med teknikken her. Bildene er også preget av varme pixler, noe som ikke er uvanlig med så lang lukkertid. Jeg synes motivet er fint, og du har løst oppgaven bra (siden det sikkert er første gang du tar bilder av nordlys). Selv vet jeg heller ikke hvordan slike fenomener skal takles, men enda lenger lukkertid virker fornuftig.

Er kanskje enig i at 1043 er mest vellykket, men liker også 1045. Med de erfaringene du har gjort her, så er du nok bedre rustet neste gang tjangsen byr seg.

Du burde kanskje forsøkt å fjerne de varme pixlene før du la dem ut. Det ble litt mange av dem, og det er nok ikke umulig å klone dem bort.

Lenke til kommentar

Heisann PMNormal! :). Takk for fin reply.

 

Det gikk litt i hui hast når jeg tok disse bildene, jeg gikk bare en tur ut på trappa for å sjekke temperaturen å så så jeg plutselig at der var nordlys. Lengre lukkertid og kanskje litt mindre iso ville nok gjort seg tror jeg, men et bilde av mer eller mindre "fryst" nordlys kan jo også bli bra, selv om det er nærmest umulig.

 

Den største utfordringen var egentlig å stille Fokus da jeg glemte å gjøre det før jeg gikk ut. Mange snakker om å "Stille fokus til uendelig" , vil det si at jeg justerer fokusen slik at alt er klart samme hvilken brennvidde jeg bruker?.

 

Jeg vet desverre ikke hva varme piksler er?.

 

Legger ut to måneskinns bilder som jeg tok i kveld, en del av bildene gikk rett i søpla pga. manglende fokus, litt vanskelig å justere til riktig fokus hmm.

1075 har jeg justert litt lysere, 1071 originalt.

 

Vellvell

 

Godnatt:)

post-92848-1144797316_thumb.jpg

post-92848-1144797348_thumb.jpg

Endret av kimoajaj
Lenke til kommentar

Huff og huff. Hvilket rituale brukte du til å lokke frem Belzebup på det siste bildet? Effektiv og stilig komposisjon ble det uansett, men har du fortsatt sjelen din i behold? Det eneste jeg har å utsette på det er den skeive horisonten.

De varme pixlene jeg refererer til er de hvite flekkene på bildene dine. Jeg har begrenset erfaring med digitalfoto, men jeg tror de skyldes at noen av pixlene i kamera ikke fungerer. Det inntreffer sjelden på normale lukkertider. De kan du fjerne i Photoshop med Healing Brush.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
De varme pixlene jeg refererer til er de hvite flekkene på bildene dine. Jeg har begrenset erfaring med digitalfoto, men jeg tror de skyldes at noen av pixlene i kamera ikke fungerer. Det inntreffer sjelden på normale lukkertider.

5907257[/snapback]

Vi andre kalle det stjerner PMnormal.. sånne hvite ting på himmelen vettu...? :p

 

Kan godt hende det er hotpixles, men hvorfor bare på himmelen.? :)

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

Vi andre kalle det stjerner PMnormal.. sånne hvite ting på himmelen vettu...? :p

 

5911028[/snapback]

Obs, det er mulig det. Vi har jo ikke slikt her på det mørke vestland, men nede i mitt mer sydlige hjem har vi slike ting. Der virker de litt nærmere enn på disse bildene, så jeg ble kanskje litt forvirret av perspektivet :!:

Må må må komme meg bort fra dette fordømte stedet igjen. Afrikanerene sier gjerne "kontinentet som Gud glemte". De skulle bare visst....

Verden er vakker, dere :)

Lenke til kommentar

Det var ikke så lett å lokke fra Belzebup, men til slutt kom han. Det er forøvrig meg hehe:).

 

Angående hot pixels, jeg har ikke Photoshop, bruker Microsoft Picture it, syns det er et greit program.. men det begynner å bli noen år gammelt nå.. hvertfall den versjonen som jeg har.. menmen. Har en funksjon som fjerner "Dust" , kan vell sikkert bruke den til å fjerne hotpixels også.. .

 

Jaja jeg er fortvilt over at snøen har forlatt oss i disse dager, men samtidig så dukker det fort fram flere motiver når det blir vår og marke blir grønn.

 

Godnatt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...