Gå til innhold

bruke amiga diskett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det muligheter for å bruke en amiga diskett på en vanlig pc?

5895400[/snapback]

Dersom du meiner ein Amiga-formatert diskett, er svaret: Ja, men berre om du har ein spesiell floppy-kontroller, som t.d. den du finn på det kortet her eller det her. Ein vanleg floppykontroller for PC kan ikkje lese og skrive kor som helst på disketten, og vil derfor ikkje takle diskettar som er formaterte med andre sektorinndelingar enn det den er hardkoda til å kunne handtere, om eg hugsar riktig. Ein floppy-kontroller for Amiga er vesentleg meir fleksibel på dette området. ;)

 

Dersom du berre er ute etter å bruke ein DD-diskett, er det berre snakk om å formatere den med eit PC-kompatibelt filsystem. Det kan du gjere både på ein PC og ein Amiga.

 

Etter det eg kan hugse, kan ein formatere ein diskett under Windows ved å høgreklikke på ikonet for diskettstasjonen (under "Min Datamaskin"), og velge "Formater" frå menyen som dukkar opp. :)

 

Kay

Lenke til kommentar

Hvis du prøver å lese av en Amigaformatert diskett på en PC, vil PCn tro den ikke er formatert. Av en eller annen grunn hadde jeg store problemer med å få lest av disketter formatert på noen av PC'ne mine på min Amiga 1200, gikk ytterst få ganger. Omvendt var det merkelig nok greit. Disketter formatert med CrossDOS på 1200n funket for det meste helt fint. Dette var doubledensity-disketter. Tror av en eller annen grunn at diskettstasjonene på PCne mine ikke var noe glad i 720k DSDD-formatet. :shrug:

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Var det jeg trodde, men blir forvirra. :confused:

5999152[/snapback]

 

Trodde du bare vil bruke disketten til PC-ting for å slippe å kjøpe nye disketter. :p

 

Hvis du foreksempel har ett amiga-spill på diskett, som du vil spille på din PC.

 

Så er enkleste måten å lage en ADF-fil, for så å spille av ADF-filen med WinUAE.

 

ADF står for Amiga Disk Format, da komprimerer du amiga-disken på samme måte som du lage en ZIP-fil.

 

Det er mange program som gjør dette for deg.

 

Enkleste er å laste ned ADFread, så lager du adf-filen, deretter laster du ned WinUAE som er en amiga-emulator, og der kan du åpne adf-filen (Trykk F12, velg floppies, trykk knappen merket med [...] du kan da finne fram din adf-fil i DF0:, og så er du klar til å spille amiga-spillet på PC'en din. :)

 

Du kan også konfigurere keyboardet ditt som joystick og lignende i WinUAE, men det gidder jeg ikke forklare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...