Gå til innhold

Formaterer Ghost 2003 HDD ved gjenoppretting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har installert Windows XP på nytt, og tatt et image av disken på en DVD ved hjelp av Norton Ghost 2003. Denne DVD'en er bootbar.

Når jeg booter fra denne DVD'en for å gjenopprette systemet, kan jeg velge partisjon.

1. Men, vil jeg få spørsmål om den skal formateres?

2. Sletter den alt som er på disken, og overskriver med dette imaget?

3. Er det noen mulighet for å repartisjonere disken fra dette programmet?

4. Og hvis jeg velger en ny, fersk (upartisjonert) partisjon, vil den da installere imaget på denne uten problemer (altså om den konverterer den til NTFS).

Har aldri brukt Norton Ghost 2003 før, så hadde vært litt kjekt å vite lite om gjenopprettingen. Er jo noe jeg helst skal unngå, så greit å være forberedt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Har ikke noe særlig erfaring med Norton Ghost selv, men utifra andre Image programmer jeg har prøvd, så skal det ikke være noe problem. Du velger partisjon som du vil gjenopprette imaget til. Da blir all data på den partisjonen bli sletta eller om du velger å kalle det formatering blir det, det. Image blir da pakka ut til den partisjonen å gjør den bootbar slik at du kan starte Windows fra den partisjonen. Det har aldri vært noe problem hos meg iallefall. Selv bruker jeg nå Acronis True Image. Den er veldig grei. Jeg har laga meg en oppstartcd, slik at jeg slipper å ha programmet installert når jeg skal opprette/gjenopprette image. Imagene jeg lager legger jeg på andre partisjoner på disken.

Skrevet

Ok, fikk egentlig svar på det meste der :)

Men, hvis disken jeg extracter imaget til (oi, mange fremmedord) er upartisjonert, vil den da lage en partisjon med samme størrelse som den opprinnelige (partisjonen er på 10 GB, mens imaget er på 4 GB), eller vil den lage én partisjon av hele disken (f.eks 100 GB)? Litt dårlig forklart.

Skrevet

Det er 2 valg i Ghost, enten image av disk eller image av partisjon.

Hvis du tar image av disk så overfører den alle partisjonene.

Når du velger gjenoppretting trenger du ikke gjøre noe som helst med disken først. Den nye disken blir helt lik den gamle, men du har mulighet for å justere størrelsen på partisjonene.

Hvis du tar image av partisjon så må du partisjonere den nye disken først, og da på en måte som gjør at den kan boote.

Formatering er ikke et spørsmål, fordi et image inkluderer hele filsystemet. Du får altså samme filsystemet som du hadde på den gamle disken.

Skrevet

Ok. Tok image av den ene partisjonen.

Så, hvis harddisken min kræsjer TOTALT (at den blir helt blank). Da kan jeg ikke bruke den DVD'en jeg nettopp har laget.

Hva er best å bruke til dette? (lage bootbar partisjon)

Skrevet

Joda, du kan gjenopprette en partisjon på en ny disk. Du må bare partisjonere den først.

Du booter en Windows CD og lager en ny partisjon akkurat som du gjør når du skal installere på en ny disk. Når du kommer til formatering er det bare å avbryte. Så kan du legge inn Ghost imaget.

Skrevet

Når du legger tilbake et image vil dette implisitt inkludere en formattering, siden en formattering er opprettelse av filsystemet. Siden filsystemet blir skrevet på nytt, vil du ha en form for formattering, men dette er ikke noe du trenger å tenke så mye på :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...