Gå til innhold

kan jeg bli utsatt for svindel?


Anbefalte innlegg

en kar ringte meg istad. han påstod ihvertfall at han var fra chess. og han reklamerter for sånt mobil abbonement. siden det hørtes billig ut takket jeg ja. da spurte han om navn og adresse var korrekt. også spurte han personnummeret mitt, uten å tenke over det sa jeg det. nummeret han ringte fra var via stod dialog.

 

men så jeg på chess.no sine sider og så at det abonnementet hadde minimumspris, og at jeg ringte lite, så abonnementet passet meg ikke. og ringte chess kundeservice for å avbestille abonnementet. da sa supporten at de ikke hadde registrert navnet mitt eller mitt telefonnummer der.

 

men hvis fyren er en svindler og har fått tak i personnummeret mitt, kan ikke han ta ut penger av min konto,kjøpe ting og ta opp lån i mitt navn da?er det noe jeg kan gjøre for å beskytte meg?håper inderlig at han virkelig var fra chess og at jeg får en bestillings bekreftelse på epost eller posten snart som bekrefter det. er det vanlig at chess ber om personnummer over telefon?

 

jeg er paranoid, men er jo utrolig mye rart som skjer idag at man vet aldri

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jobber selv deltid som tlf selger, det er helt vanlig å spørre om personnr når du feks skal ha nytt mobilabonement.

5879175[/snapback]

 

Har jobba som selger i snart 1 og halvt år, og har kun spurt om personnummer når jeg har solgt forsikringer til bedrifter. Jobba for Telenor Mobil i over et halvår, og spurte aldri om personnummer. Det trengs IKKE for å opprette et mobilabbonement. Så er trådstarter klar over det.

Endret av jovaa
Lenke til kommentar

Jeg har via jobben kommet over noen slike tilfeller, og man kan vel ikke se bort fra at dette kan være forsøk på et såkalt ”identitetstyveri”.

 

Vedkommende bruker da personnummeret ditt til å skaffe en fødselsattest og deretter andre legitimasjonsdokumenter. Poenget med dette er normalt å stifte gjeld i ditt navn, f eks ved å søke om kredittkort eller ta opp mer ordinære lån.

 

For å få dette til må normalt lånedokumenter og lignende undertegnes. Ettersom disse normalt sendes pr. post, vil vedkommende enten benytte din postadresse og sjekke posten din før du henter den, eller så tar vedkommende rett og slett å melder flytting hos folkeregistrert til en mer kontrollerbar postkasse. Alternativt, dersom långiver er sløv, kan vedkommende benytte en annen adresse enn den folkeregistrerte.

 

Men mest sannsynlig er det bare et call senter som har ringt deg opp for å faktisk selge deg et mobilabonnement. I så fall har du angrerett.

 

Men for sikkerhets skyld bør du følge litt ekstra med i dagene fremover. Du vil ikke bli ansvarlig for gjeld som er stiftet ved slik svindel, men det er stress å ordne opp i.

Lenke til kommentar
For å få dette til må normalt lånedokumenter og lignende undertegnes. Ettersom disse normalt sendes pr. post, vil vedkommende enten benytte din postadresse og sjekke posten din før du henter den, eller så tar vedkommende rett og slett å melder flytting hos folkeregistrert til en mer kontrollerbar postkasse.

5881876[/snapback]

 

Et alternativ om du er litt skremt er å be posten oppbevare posten for deg, og hente den i ettertid. Det er vanlig ved ferieopphold o.l - og om du forklarer situasjonen er de helt sikkert behjelpelige med en god, midlertidig løsning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...