Gå til innhold

liste hvor hvert punkt starter med §tall


Anbefalte innlegg

Jeg sitter å skal skrive en organiasjons vedtekter inn i en webside og de skal derfor kodes i xhtml og CSS, hvordan jeg gjør dette er i og for seg greit.

 

Men siden dette er vedtekter begynner selvfølgelig en del av punktene med § etterfulgt av et tall, finnes det noen måte å få § tegnet til å komme inn autoamtsik type

 

§ 1

§ 2

§ 3

 

Å bruke bilde er ikke aktuelt :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg sitter å skal skrive en organiasjons vedtekter inn i en webside og de skal derfor kodes i xhtml og CSS, hvordan jeg gjør dette er i og for seg greit.

 

Men siden dette er vedtekter begynner selvfølgelig en del av punktene med § etterfulgt av et tall, finnes det noen måte å få § tegnet til å komme inn autoamtsik type

 

§ 1

§ 2

§ 3

 

Å bruke bilde er ikke aktuelt :-)

5861877[/snapback]

 

Skal kunne løses på to måter. Den ene er å bruke list-style: none; og legge til tegnet selv. Eller du kan bruke content: "tegnets-hex-verdi"; men dette støttes nok ikke av IE.

Lenke til kommentar

Lister i HTML vil gjere jobben dersom du stiliserar med list-style-type: none;. Du må dòg skrive "§" sjølv på kvart punkt, men dette vert den beste løysinga. Du kunne brukt content-eigenskapen og, men det er ikkje støtta av bl.a. Internet Explorer, og eg vil difor anbefale deg å halde deg unna den.

 

I typiske lovverk har ikkje rekkefølga i seg sjølv nokon avgjerande betydning, talla er der i hovedsak for å skille dei ulike paragrafane frå kvarandre. Difor bør du bruke uordna lister, UL-elementet. Deretter er det berre å fylle kvar listeelement med det du skal ha der;

 

<ul>
<li>§1.1 Tekst her</li>
<li>§1.2 Tekst her</li>
<li><strong>§1.3</strong> Tekst her</li> /* For å få utheva §x.x, gir betre oversikt. Kanskje ei grei løysing - opp til deg.
</ul>

 

Håpar det var til hjelp :)

Lenke til kommentar

Mikka:

Nja, jo. Både ja og nei. Det er vel heller skjeldent at ein paragraf fortel deg kvar du kan finne resten av paragrafane (uten at eg er 100% sikker på dette).

 

Det som vert feil med å bruke ei ordna liste er at då er rekkefølgen så vesentleg. Første opplista paragraf er ikkje nødvendigvis den viktigaste, og den siste er ikkje uviktig. Dessutan vil jo listene, utan CSS, bli vist som "1. §1.1 tekst her" osv, og det blir "overkill" i forhold til "* §1.1 tekst".

 

Det ein burde gjort er å kombinere UL med litt overskrifter og å legge UL-element under andre LI der det vert nødvendig. Strukturen burde altså vere følgande:

 

 

ul

li

li => ul - li - li - /ul

li

/ul

 

h3 => Nytt emne/ny del

ul

li

...og så vidare

 

 

Skjønar? :)

Lenke til kommentar
At en liste er ordnet, sier ikke noe om at den er rangert eller ordnet etter prioriet. :)

 

Det er vel nettopp det med rank/prioritet som er den vesentlige forskjellen mellom ordna og uordna liste. At rekkefølgen faktisk har ei betydning i OL.

 

An ordered list, created using the OL element, should contain information where order should be emphasized [...]

 

:)

Lenke til kommentar

At rekkefølgen har en betydning er ikke det samme som at den er rangert/prioritert. Eksempel:

<h2>Tider for sekstimeteren</h2>
<p>Tider for de ulike startnumrene på sekstimeteren på aktivitetsdagen, fredag.</p>
<ol>
 <li>8.81 (Mikael Berg)
 <li>14.63 (Arve Systad)
</ol>

:) Eller?

Lenke til kommentar

Du kan vel jukse det litt til ved å sidestille en <dt> og en <dd> i en <dl>. ;)

 

 

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
   <head>
       <link rel="stylesheet" href="style.css" type="text/css">
   </head>

   <body>
       <dl>
           <dt>§1</dt>
               <dd>Dette er en kjempeviktig lov.<br>
               Opps... ny linje ja.</dd>
           <dt>§2</dt>
               <dd>Lover er til for å holdes</dd>
           <dt>§3</dt>
               <dd>Ingen regler uten unntak <br>
               Jaha. Så du sier det ja. Hvordan kan du da forklare dette.</dd>
       </dl>
   </body>
</html>

* {
padding: 0;
margin: 0;
}

dt {
float: left;
clear: left;
width: 75px;
}

dd {
float: left;
clear: right;
}

 

 

Blir seende slik ut.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...