Gå til innhold

Spørsmål om IT-udtanning!


D4NY

Anbefalte innlegg

Antar at jeg vil ta IT-udtanning når jeg blir større, og har eit par spørsmål som noen

kansje kunne svart på:

 

Hva er lurest/kjekkest og ta av It-utanning?

Hvor mye tenner du ca. når du er "full" utdanna(etter hva It-utdanning du tar)?

Hva er krava for og komme innpå dei fleste skulane?

Hvor lenge må du gå på skulen?

 

Takker for alle svar, og håper noen vil "hjelpe" meg :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder IT utdannelse, så har man folk som gjør det av hjerte eller for penger. Selv har jeg mest utdannelse innen Nettverk og sikkerhet, men det er ikke så mange jobber som fokuserer så mye på det. De fleste jobber er mer fokusert på programmering.

 

Og det er mitt tips til deg, satts på programmering allerede før du skal begynne på IT utdannelsen din, akurat nå så er det jo mer eller mindre populært med C#, DotNet, Java, AJAX og andre språk og "kunstformer" begynn gjerne tidelig på det som er "inn" og nytt, da kan du dra nytte av å være "en av de få" i ditt område, og du får lettere jobb.

 

Frankie

Lenke til kommentar

NTNU er vel det smarteste skolen du kan ta, selv om ikke jeg har tatt den.

 

Når det gjelder lønn, ikke tenk på dette som en faktor når det gjelder valg av yrke. Nå vet jeg ikke hvor lenge det er til at du kan begynne på universitet/høyskole (og deretter 3 til 5 år med studier), men mye kan forandre seg innen den tiden. En kan få lavere eller høyrere lønn i forhold til grupper det er fornuftig å sammenligne seg med (avhengig av grad av off/outsourcing til lavkostland).

 

En annen ting, er du ikke "lidenskaplig" opptatt av data og it, bør du vurdere om IT er tingen for deg. La meg si det slik, IT bransjen er ikke bare en dans på roser og en må stadig henge med for å ha en jobb om noen år, avhengig av hva du vil jobbe med innen IT. Og det er ikke en 8-16 jobb.

Lenke til kommentar