Gå til innhold

Spørsmål om IT-udtanning!


D4NY

Anbefalte innlegg

Antar at jeg vil ta IT-udtanning når jeg blir større, og har eit par spørsmål som noen

kansje kunne svart på:

 

Hva er lurest/kjekkest og ta av It-utanning?

Hvor mye tenner du ca. når du er "full" utdanna(etter hva It-utdanning du tar)?

Hva er krava for og komme innpå dei fleste skulane?

Hvor lenge må du gå på skulen?

 

Takker for alle svar, og håper noen vil "hjelpe" meg :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder IT utdannelse, så har man folk som gjør det av hjerte eller for penger. Selv har jeg mest utdannelse innen Nettverk og sikkerhet, men det er ikke så mange jobber som fokuserer så mye på det. De fleste jobber er mer fokusert på programmering.

 

Og det er mitt tips til deg, satts på programmering allerede før du skal begynne på IT utdannelsen din, akurat nå så er det jo mer eller mindre populært med C#, DotNet, Java, AJAX og andre språk og "kunstformer" begynn gjerne tidelig på det som er "inn" og nytt, da kan du dra nytte av å være "en av de få" i ditt område, og du får lettere jobb.

 

Frankie

Lenke til kommentar

NTNU er vel det smarteste skolen du kan ta, selv om ikke jeg har tatt den.

 

Når det gjelder lønn, ikke tenk på dette som en faktor når det gjelder valg av yrke. Nå vet jeg ikke hvor lenge det er til at du kan begynne på universitet/høyskole (og deretter 3 til 5 år med studier), men mye kan forandre seg innen den tiden. En kan få lavere eller høyrere lønn i forhold til grupper det er fornuftig å sammenligne seg med (avhengig av grad av off/outsourcing til lavkostland).

 

En annen ting, er du ikke "lidenskaplig" opptatt av data og it, bør du vurdere om IT er tingen for deg. La meg si det slik, IT bransjen er ikke bare en dans på roser og en må stadig henge med for å ha en jobb om noen år, avhengig av hva du vil jobbe med innen IT. Og det er ikke en 8-16 jobb.

Lenke til kommentar

Spørsmålet ditt er gansme vidt så det er vanskelig å svare, men jeg vil på det sterkeste enbefale høyere utdanning fremfor å bli lærling på VGS. Av høyere utdanning kan man velge mellom 3 og 5 år.

 

Lønn er vanskelig å si noe om, men ligger "midt-på" til "høyt", altså som de fleste med 3-5 års høyere utdanning.

 

Som kjhanken sier så er det en fordel å være lidenskapelig ellers ender man fort som utbrent eller arbeidsledig. 8-16 skal man bare glemme. Det betyr at du bør være mer interessert enn bare det å spille spill. Er du det får du deg ganske lett jobb og god lønn.

Lenke til kommentar
Antar at jeg vil ta IT-udtanning når jeg blir større, og har eit par spørsmål som noen

kansje kunne svart på:

 

Hva er lurest/kjekkest og ta av It-utanning?

Hvor mye tenner du ca. når du er "full" utdanna(etter hva It-utdanning du tar)?

Hva er krava for og komme innpå dei fleste skulane?

Hvor lenge må du gå på skulen?

 

Takker for alle svar, og håper noen vil "hjelpe" meg  :tease:

5856277[/snapback]

 

Hva som er lurest/kjekkest når det gjelder IT-utdanning er litt vanskelig å si. Imidlertid vil jeg si at det er et lurt valg å velge Siv.ing. Datateknikk ved NTNU. De som går ut der nå med karakteren C eller bedre i gjennomsnitt er sikret en god jobb, med relativt store karrieremuligheter.

 

En helt nyutdannet Siv.ing Datateknikk tjener ca. 350.000 i 2006.

 

Kravene varierer veldig. Noen studier er åpne (enkelte ingeniørstudier på høyskoler og noen informatikkstudier, mens andre krever et visst gjennomsnitt) Med et karaktersnitt på 4.7 fra vgs kan du stort sett velge helt fritt.

 

Det varierer, men en bachelor (3 år) eller en master (5 år) er å anbefale.

Lenke til kommentar

Jeg hører at IT-folk med utdanning får et lønnshopp i 2006, ettersom de er ettertraktet i jobbmarkedet i dag.

 

Programmerere er visst mest ettertraktet, og f.eks på UiB i bergen var kravene i fjor ca 40 studiepoeng. (4 i snitt fra VGS)

 

Eom det er skrevet overfor er dette ikke noe man bare gjør for pengene, du må ha en lidenskap for det, soe som har gjort at jeg har søt på tre forskjellige IT- studier i Bergen til høsten.

 

Uansett hva du velger ønsker jeg deg lykke til.

Lenke til kommentar

Som ansatt i IT-bransjen gleder jeg meg til det lønnshoppet du nevner Kronholm, men jeg er litt usikker på om det kommer for meg som allerede er i jobb :s

 

Tilgjengeligheten på jobber har vært sterkt økende i det siste, men dessverre er jobbene sterkt konsentrert rundt de største byene. Skal ikke begi meg ut på å diskutere hvilke jobber det er flest av, men av personlig observering ser jeg at de få som velger drift kanskje har bedre muligheter for en jobb, da det er færre som velger dette løpet.

 

Det kan være penger å tjene på å utdanne seg til Master-nivå (5 år), men personlig tror jeg pengene du tjener ekstra i året ikke er verdt det. Tidligere var kanskje forskjellen større, men det virker ikke som 2 ekstra år på skolebenken betaler seg like godt lenger =/

 

Men allikevel! Ikke nøl med å velge 5 år hvis du synes studiet er spennende!

Lenke til kommentar
Eom det er skrevet overfor er dette ikke noe man bare gjør for pengene, du må ha en lidenskap for det, soe som har gjort at jeg har søt på tre forskjellige IT- studier i Bergen til høsten.

 

Hvilke studier har du søkt på da?

Personlig har jeg søkt på forkurset ved HiB for så å gjøre dataingenør etterpå. Har dog ikke bestemt meg 100% hva som skjer etter forkurset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...