Gå til innhold

Skummelt å handle på bhphotovideo.com?


Anbefalte innlegg

For å handle på bhphotovideo krever de at du sender kopi av kredittkortet ditt enten på faks eller epost.. Jeg fikk litt sjokk da jeg leste det.. visste at de gjorde sånn for flere år tilbake, men at de fremdeles ikke hadde gått over til et sikkert onlinesystem er for meg vanskelig å forstå.

 

Er det virkelig forsvarlig å sende kopi av kredittkortet sitt? Jeg synes det er ganske hårreisende.

1. Registreringen må skje manuelt av en ansatt (som lett kan ta med kopien hjem og svindle meg)

2. Selv om bh har alt på sitt rette, så er bare det å sende kredittinformasjon ukryptert over nett ille nok i seg selv!

 

Så.. hva bør man gjøre? Skulle gjerne hatt noe derfra :hmm:

Endret av BlackH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det virkelig forsvarlig å sende kopi av kredittkortet sitt? Jeg synes det er ganske hårreisende.

1. Registreringen må skje manuelt av en ansatt (som lett kan ta med kopien hjem og svindle meg)

2. Selv om bh har alt på sitt rette, så er bare det å sende kredittinformasjon ukryptert over nett ille nok i seg selv!

5848108[/snapback]

bhphotovideo er en av de største (den største?) seriøse fotoforetningene i verden. Uredelige ansatte finnes vel over alt, men jeg vil regne det som mye farligere å bruke kortet i en restaurant eller en bar. Send kortet per fax hvis du er bekymret for at noen kan snappe opp bildet på veien via nettet.

 

Og skulle du bli svindlet vil Visa eller MasterCard dekke tapet ditt.

Endret av CWalken
Lenke til kommentar
Men seriøst - hva er dette for en steinaldermåte å jobbe på? :no:

5848494[/snapback]

 

De vil ha en kopi av kortet ditt for å gjøre det vanskeligere å gjennomføre en svindel med bare et kortnummer. Åpenbart ikke bombesikkert, men det gjør kanskje jobben såpas mye mer omfattende at svindelprosenten går ned så så mye. De er ikke de eneste som opererer på denne måten.

 

Men det skulle selvsagt tilbudt kryptert opplasting av kortbildet direkte til deres sider.

Lenke til kommentar

De har jo direkte opplasting av bilder på sine nettsider.

Jeg gjorde det når jeg skulle handle der for et par uker siden.

 

Varen ble forresten sendt fra B&H på fredag ettermiddag lokal tid der borte - mandag formiddag hadde jeg pakka hos meg (selv etter at den var feilsendt til Malmö fra Köln samme natt...! Heia UPS!)

 

B&H anbefales. Det er rimelig mange som handler derfra, og man ville fort legge merke til det på diverse fora om ting ikke gikk som smurt. Tror rett og slett ikke jeg har lest noe negativt om de.

Lenke til kommentar

Er enig med trådstarter at dette høres veldig merkelig ut... Jeg kjenner ikke til bhphotovideo, men dersom de er blant de mest seriøse fotoforretningene i verden er det enda rarere at de praktiserer en slik ordning. Jeg synes ikke fax'n er et godt alternativ heller. Dersom man er uheldig å taste inn feil nr, vet du aldri hva som kan skje... (Ser bare på jobben hvor mange feilfakser vi mottar...)

Lenke til kommentar

Det er alltid en viss risoko ved handel på nett med kort, fortrinnsvis bør man alltid bruke kredittkort, ikke visa som er linket til egen lønnskonta, da blir man ikke selv direkte skadelidende ved missbruk (om man ikke er uaktosm eller direkte dum).

 

B&H har jeg handlet jevnlig med siden august 2003 uten det minste problem, mailet bilde av mitt kort til dem, er ikke betenkt med det i det heletatt.

 

PS UPS i norge er en utfordring i seg selv ved leveranse, de er FIRKANTET og vanskelig å ha med å gjøre, oppgi kun mobilnummer ved bestilling, og ring UPS så fort du har trackingnummer og avtal leveringssted (om du ikke har noen hjemme på dagtid 08-16)

 

Geir

 

 

For å handle på bhphotovideo krever de at du sender kopi av kredittkortet ditt enten på faks eller epost.. Jeg fikk litt sjokk da jeg leste det.. visste at de gjorde sånn for flere år tilbake, men at de fremdeles ikke hadde gått over til et sikkert onlinesystem er for meg vanskelig å forstå.

 

Er det virkelig forsvarlig å sende kopi av kredittkortet sitt? Jeg synes det er ganske hårreisende.

1. Registreringen må skje manuelt av en ansatt (som lett kan ta med kopien hjem og svindle meg)

2. Selv om bh har alt på sitt rette, så er bare det å sende kredittinformasjon ukryptert over nett ille nok i seg selv!

 

Så.. hva bør man gjøre? Skulle gjerne hatt noe derfra  :hmm:

5848108[/snapback]

Lenke til kommentar
PS UPS i norge er en utfordring i seg selv ved leveranse, de er FIRKANTET og vanskelig å ha med å gjøre, oppgi kun mobilnummer ved bestilling, og ring UPS så fort du har trackingnummer og avtal leveringssted (om du ikke har noen hjemme på dagtid 08-16)

5859823[/snapback]

 

 

Suuuuukk. UPS er ikke lett nei. Det er ikke TNT heller. Eller posten, som jeg krangler med i dag - i alle fall mht utland.

 

B&H er det forøvrig få grunner til å være betenkt i forhold til, egentlig, jeg for min del har opplevd dem som høyst profesjonelle.

Lenke til kommentar
Oppga mobilnummer ved bestilling jeg, så jeg kunne fortelle hvor jeg ville ha det levert... funka helt fint det. Hvis man ikke har tenkt å være hjemme ved leveringstider, så oppgir man mobilnummer.. enkelt og greit. :p

5861239[/snapback]

 

Det forutsetter at du har en sjåfør som gjør den jobben. Hos en del budfirmaerr er det ettersom jeg forstår slik at de ansatte ikke får dekket mobilregninga, slik at selv om jeg har oppgitt mobilnummeret mitt aldri så mye, så kommer de hjemom en tur og stikker igjen før de ringer. Skjedd i alle fall fire ganger med UPS og TNT for min del. På TNT kjefta de meg til og med opp da jeg ringte dem og spurte om ikke det var billigere å ringe enn å komme fire ganger mens jeg ikke var hjemme.

Lenke til kommentar
Bare for å presiserer: De krever kun kopi ved første gangs bruk av kortnummeret. Fremtidige kjøp med samme kort vil dermed ikke medføre at du trenger sende inn kopi.

5849080[/snapback]

 

Jeg byttet faktisk kort uten å måtte faxe/maile det inn.

 

har ikke samme erfaring med UPS som en del andre her. Pleier alltid å få en SMS til mobilen om å ringe for å avtale hvor jeg vil ha levert pakken min så ber jeg dem bare ta turen innom jobben.

Endret av plex-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...