Gå til innhold

X1900XT - trenger jeg ny PSU igjen?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har for tiden et X800XL skjermkort (se mine specs i signatur) og jeg har lyst til å oppgradere til et X1900XT. For sikkerhets skyld gikk jeg gikk inn på Extreme PSU Calculator for å sjekke om strømforsyningen min holder mål. Jeg har altså en Tagan Easycon 480W som er temmelig ny, og jeg regnet ikke med å bytte den ut på en god stund, men da jeg la inn mitt system og et X1900XT, + litt surge compensation og capacitor aging, kom jeg godt over 500W. Til min store overraskelse ser det altså ut til at jeg må kjøpe ny strømforsyning nok en gang.

 

Så derfor må jeg bare spørre her; kan dette stemme? Ifølge Tagan skal jo 480-watteren takle SLI-oppsett, og da burde da et singel X1900XT gå greit? Tar ikke Extreme PSU Calculator litt hardt i her? Greit nok at X1900XT-kort suger mye strøm, men bør ikke en 480-watter holde til mitt system? Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den tar extremt hardt i.

 

Antakelig regner den at alle komponenter vil dra maks samtidig, noe som ikke skjer i praksis. I tillegg kan en god PSU levere mer enn spesifisert stundvis hvis den må, dvs. oppgitt effekt skal være for kontinuerlig bruk, mens topper kan gå høyere.

 

Realistisk sett kan du nok gange resultatet (over 500 W) med rundt 0,6.

 

PSU-produsentene er selvfølgelig interessert i at folk kjøper dyrest mulig så ofte som mulig.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Takk til dere som har svart. Jeg ser jo at ATI spesifiserer minimum 450W PSU og 30A på +12V (jeg har 2x20A) til dette kortet, så det burde jo gå greit.

 

Et alternativ er selvsagt 7900GTX, som visstnok trekker både mindre strøm og er generelt kjøligere. Dessverre er det rapportert at dette ikke yter like godt som ATI i Oblivion, og siden jeg skal spille dette spillet på 1680x1050 (Dell widescreen) blir det utrolig viktig med ytelse.

 

Her er link til en Oblivion-benchmark gjort i 1280x1024. Tør ikke tenke på hva min oppløsning vil kreve.

Endret av ShAvAnO
Lenke til kommentar
Det er latterlig høyt. Selve kortet trekker vel maks 10 A/120 W.

Jo du har sikkert rett, men merk at ATI her snakker om strømforbruken til et komplett system med dette kortet i.

 

450-Watt power supply or greater, 30 Amps on 12 volt rail recommended (assumes fully loaded system)

Ser forresten at Netshop har et X1900XTX som ukens tilbud nå. Kunne dette være noe for meg med min 480-watter?

Lenke til kommentar
Det er latterlig høyt. Selve kortet trekker vel maks 10 A/120 W.

Jo du har sikkert rett, men merk at ATI her snakker om strømforbruken til et komplett system med dette kortet i.

Ja, men det er nesten umulig å trekke noe i nærheten av 20 A fra 12 V med resten av systemet, om en da ikke har to stk. dobbelkjerne-CPU.

 

Ser forresten at Netshop har et X1900XTX som ukens tilbud nå. Kunne dette være noe for meg med min 480-watter?

5865119[/snapback]

Ja, selv Crossfire skulle gå.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...