Gå til innhold

hvordan kopiere win95 over til disketter?


Anbefalte innlegg

men det hjelper jo lite om jeg formaterer diskettene til 1,72Mb (eller hva det nå var) pga de fleste cab filene er på 1,95Mb.

jeg prøvde å pakke ut en slik fil og fant ut at den var på ca 32Mb, så jeg fjernet noen dumme video-filer jeg ikke har bruk for uansett og prøvde og pakke den ned igjen, men det viste seg nå at jeg ikke kan få den mindre enn ca 10Mb med full komprimering...

 

hva kan vere galt her?

 

jeg tror jeg har en null-modem kabel, men har ikke klart å bruke den før, og nå aner jeg ikke hvor den er blitt av... :cry: *dumme kabel*

 

takk for tipset allyse, men klarer pkunzip å pakke ut CAB filer også?

 

Mvh, Jan Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et lignende problem jeg også men dette er ikke en bærbar pc. Jeg har en gammel 486 maskin jeg fikk i sommer som jeg skal instalere win 95 på. I denne pcen har jeg en disk på 60mb og en på 202 mb. Jeg har jo selfølgelig en annen maskin som jeg har cd rom i og kan vel kanskje flytte over denne. Tenkte først å kopiere win 95 instalasjonen over på den harddisken med 202 mb men det viste seg at på cden var det 265 mb. Det jeg lurer på er om det er noe vanskligere å sette en cdrom inn i en 486 maskin en en pentium maskin noe jeg må se spesielt etter?

Lenke til kommentar

"men det hjelper jo lite om jeg formaterer diskettene til 1,72Mb (eller hva det nå var) pga de fleste cab filene er på 1,95Mb"

 

er dette riktig? på min w95CD er cabbene på ca 1,7Mb. forøvrig er det vel noen av dem som bare inneholder microsoft+lyder og annet søppel som du ikke behøver, og som sikkert ikke var på de originale diskettene i sin tid.

skulle forresten hjelpe en kamerat for ikke så lenge siden å installere på en bærbar fra originale disketter. tror det var 30 disketter. det tok sin tid ja. det ble tid til flere sjakkparti (som det desverre ikke gikk så bra med). til slutt, når vi trodde oss trygt i havn etter diskett nr.29 og parti nr 3, fikk vi melding om korrupt fil. Alt hadde vært forgjeves.

Lenke til kommentar

Hvilke muligheter er det til å kommunisere med pc´n ??

 

Nettverk ? , det enkleste

 

Nullmodemkabel , en god nummer 2

 

Floppy disker , vel du kan formatere 28 - 30 disker på 1,68 MB , hver cab filene er på 1,63 MB + noe små filer .

Eller bruke winzip for å lage EN zip fil fordelt over mange disker ( regner med at det finnes en måte for å pakke ut denne type zipfil i Dos )

( søk på "Multiple Disk Spanning i hjelpe" fila (Winzip))

 

[ Denne Melding var redigert av: droll på 2002-09-28 19:14 ]

Lenke til kommentar

skulle jeg gjort det sjøl, og ikke hatt noen kabel å overføre via, så hadde jeg gjort følgende:

 

Sett inn en diskett. Lag en ny zip-fil, f.eks. med winzip. Trekk så hele mappen der du har innstallasjonsfilene til Windows 95 til denne zip-filen. Når du har gjort dine valg, er det bare å bytte disketter når du får beskjed. Det er da snakk om rundt 24 disketter utifra hva jeg kan regne ut.

 

Mener bestemt at pkzip fikser det. Da legger du innstallasjonsfilene inn på 486'en og er da klar til å innstallere.

 

bertie

Lenke til kommentar

Det ER IDE i bærbare PC'er. Det er bare IDE-porten som er litt forskjellig utformet.

 

Du får fint kjøpt en overgang for mellom 100 og 200 kr. Da kan man sette 2,5" harddisken i den stasjonære PC'n og overføre filene.

 

Når det gjelder hvilke filer fra CD'n du trenger så er det alle de som ligger i /Win95/ katalogen. (Ca 50MB)

 

Men jeg må si at du er tolmodig som gidder å bruke så mye tid på en 486 med 60 og 200MB harddisk .. og la meg gjette 4MB ram? I såfall bør du oppgradere til minst 8MB før det er vits i å prøve å innstallere Win95. (12-16MB er å foretrekke)

Lenke til kommentar

Vel, jeg må nok skuffe deg. 4MB er for lite selv for Win95. Det tregner ca 10MB for å klare seg uten swap-fil. Straks du starter word så trenger den minst 16MB for å unngå swap-fil.

 

Husk at så gamle harddisker er utrolig trege så det kan fort ta 10 min å starte windows med 8MB. Med 4Mb må du regne med en halvtime og yttligere et kvarter for å starte word. Innen den tid kan du regne med blåskjerm. Med 16MB skal det gå langt lettere. Kanskje 3-5 minutter på å starte Win og word.

 

Er det ingen bedrifter i nærområdet du kan spørre pent om en utrangert bærbar? Sats i det minste på noe med Pentium-prosessor og som er oppgraderbart til minst 16MB ram, og minst 200MB harddisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...